Skall vi vanne ut hva rasisme betyr?

Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 11
redigerte juni 2020 i Likestilling

https://www.dagbladet.no/kultur/du-treffer-et-sart-punkt/72548845

Jeg lese en velskreven artikkel. Men jeg som alltid reagere på ord bruken og hvordan man bruke ordet rasisme.

Dette er sånn jeg forstår rasisme:

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre.

Problemet er når vi bruker rasisme mot alt slags fordommer eventuelt som finnes.

Vi kan har fordommer mot Kulturer , etnisk oppinesle osv.

Mens Rasisme basere seg på at man selv mener man er bedre en et annen etnisk gruppe ser jeg fordommer som noe annet. Det er et kulturelt problem. Ofte er man fordom's fult mot en kultur som gjerne har ingenting med etnisk opphav og gjør men gjerne på frykt og noen eksempler.

For eksempel. Han nevne at politiet har fordommer mot innvandrere. Første reaksjon burde ikke hver " dette er rasisme" men hva grunnen til dette er at politiet har fordommen mot dette folke gruppe ?

Fordommer kan går mange retninger og kan basere seg også litt på fakta. For eksemplet kan man har en fordom at tyskerne er temmelig arrogante. Fordommen kan hver støttet på fakta at dobbelt så mange Tyskere er arrogant sammenliknet med norske befolkning. Dette gjør ting ikke akkurat rasistisk på noen som helst måte.

Når politiet har då fordommer mot innvandrere som jeg sikkert kan tenker meg sliter med integrasjon og kanje har en høyere tendens til ikke respektere politiet eller har en litt høyere prosent kriminalitet, så blir det helt feil på så mange måter og kalle dette rasisme. Jeg tviler på at politiet mener "Norske rasen" er bedre en alle andre og diskriminere pga dette en stor del av befolkning.

Dette sagt vi må har en debatt om dette.. Men debatten er ikke om rasisme men samfunns problemer hvordan vi kan får våres nye landsmen intrigert .. Finne ut hva som er problemer og hvordan vi løser den sammen sånn at alle kan lykkes i norge. Og kalle folk bare for rasisme vil ikke hjelper noen vis vi ikke tar en debatt om fakta og det dette er .. Fordommer .. Fordommer er ikke rasisme men et syn vi enkelt med god debatt og arbeid kan løser på alle sider

PS: eg vil bare si en ting ... Vis vi kaller alt rasisme og vanne ut faktiske betydning av ordet og bruker det på ting som ikke er rasisme. Så mister ordet rasisme sin makt og sin betydning og folk i verste fall ikke bryr seg lenger om dem blir kalt rasist eller ikke.. Ingen bryr seg noe særlig om dem blir kalt "fordomfylt " Men folk bryr seg om blir kalt rasist når dem selv med sin egen definisjon egentlig tar avstand fra faktisk rasisme.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.