Kaste stein i glasshus.

Jeg er uføretrygdet etter å ha jobbet i en av Stein Erik Hagens butikker/Det er Stein Erik Hagen som snylter på naboen

Jeg blir kvalm av Stein Erik Hagens holdninger til folk som går på NAV.

Jeg jobbet hardt i en av hans butikker i mange år. Arbeidet som assisterende butikksjef var tungt, særlig for ryggen. Det er en medvirkende årsak til at jeg er uføretrygdet i dag. 

I et intervju i Dagens Næringsliv sier Hagen at «det er litt spesielt å forlange at naboen din skal betale for deg, fordi du selv ikke gidder å stå opp om morgenen». Han bør ta seg en lang, god titt i speilet! 

Orkla er bygget på arbeidet som jeg og tusenvis av andre har lagt inn for Hagen og kompani, hver eneste dag i mange, mange år. Hagen skummer fløten av andre menneskers knallharde arbeid. 

For det er ikke snakk om å gidde å stå opp om morgenen eller ei. Det dreier seg heller ikke om å forlange noe fra naboen. Det handler om å slite seg ut mens Hagens egen formue vokser til himmels. 

Jeg har betalt min skatt som alle andre. Det har jeg gjort med glede, fordi jeg vet at pengene går til fellesskapet. Slik at folk får en inntekt å leve av selv om de mister jobben eller blir syke. 

Hagen står for helt andre verdier, til tross for at han er en av Norges aller rikeste mennesker. Han ønsker ikke å bidra til fellesskapet, og vil heller kutte i den velferden vi har. Hagen vil ha politikere som «tør å ta upopulære avgjørelser», og trekker frem innstramming i sykelønnsordningene som eksempel. Derfor bevilger han penger til de borgerlige partiene denne valgkampen. Ingenting er så hellig som skattelettelser for milliardæren!

Det Hagen glemmer når han bekymrer seg for velferdsstatens bærekraft, er at det er helt vanlige mennesker som bærer velferdsstaten på sine skuldre. Jeg har båret kasser for Hagen og jeg har betalt skatt. Det er dette harde arbeidet som skaper verdier og velferd – blant annet på gulvet i Hagens mange butikker. 

Mens vi betaler skatt fordi vi trenger fellesskapet, vil Hagen betale minst mulig. Det er ekstremt arrogant og virkelighetsfjernt å tro at andre ikke har bruk for velferdsstaten bare fordi han sitter godt i det selv. 

At en av landets mest pengesterke menn rakker ned på de som har aller minst, er en hån. Det streifer nok ikke denne mannen at mange har slitt seg ut nettopp ved å jobbe for og under ham. Noen av disse lever på trygd. Jeg er en av dem. 

Siri Tuft Lundemoen,

uføretrygdet og Rødt-medlem

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.