History repeating...

Loyd KaasaLoyd Kaasa Innlegg: 1

For å unngå å gjøre samme feil i fremtiden er det viktig å kjenne til feilene begått i fortiden.

Jeg har over lengre tid registrert at ting fjernes fra omgivelsene våre fordi de ikke lengre "passer inn" i nåtidens samfunn. Sanger, bøker, filmer, episoder fra serier fjernes eller omskrives fordi de f.eks. inneholder rasistiske holdninger. Nå er det snakk om å fjerne statuer og bilder.

For meg er dette en skremmende utvikling og jeg undres over hvorfor dette skjer. Blir dette gjort fordi man er flau over noe som var "innafor" i den tiden? Skal man overse Hamsun fordi han var Nazist? Skal man fjerne ord som neger/nigger fra litteratur? "Tatt av vinden" fjernes fra strømmetjenester, "Don't mention the war" (Fawlty Towers episode) fjernes av BBC. Lindgren og Egner sensureres/omskrives. Enkelte krefter i USA forsøker så godt de kan å pynte på slaveriet. Når ting blir for vanskelig/flaut å snakke om, skal vi da ta det bort? Pappaen til Pippi var negerkonge, nå er han sydhavskonge. De som vokser opp i dag (selvsagt ikke alle, men flertallet) vet at neger er et ord man ikke bruker. Men vet de hvorfor? Nå som pappaen til Pippi er sydhavskonge blir det heller ikke "nødvendig" å stoppe opp med ordet neger å reflektere over hva det betyr og hvorfor det ikke lengre er i bruk.

Vi fjerne ting fra våre omgivelser som gir oss anledning til å stoppe opp og reflektere. Er det lurt? Og hvem skal styre hva som sorteres vekk?

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.