Hva er rasisme?

Bjørn GjerstadBjørn Gjerstad Innlegg: 6
redigerte juni 13 i Likestilling

Siden VG ikke lenger åpner for debatt under de fleste av sine artikler, blir jeg nødt til å plage Dagbladet med dette:

Jeg ser nå at en rekke «nordmenn» med en genetisk bakgrunn som gjør at de blir stilt spørsmål «om hvor de kommer fra», blir opprørt over dette. Jeg skjønner at dette er et problem for norske, lutherske barn med svart hud som deler ALLE norske verdier. Derimot blir spørsmålet fort relevant om man ikler seg hijab eller skiller seg ut på andre måter. I en ideell verden skulle selvsagt ingen bli konfrontert med hvor de kom fra - om de selv opplevde seg som norske.

Samtidig er det også mange av innvandrere og flyktninger som SVÆRT velvillig snakker om heimlandet sitt og IKKE VIL være norske. Vi forventer visst likevel at barn i småskolealder skal klare å skille mellom disse, og tiltale hver enkelt slik han/hun/hen selv ønsker.

Hvordan skal barnehagebarn og barn i småskolen kunne skille, og forstå, forskjellen mellom dem som er glade for å fortelle om heimlandet sitt, og dem som blir krenket over det samme? Det er en nesten umulig oppgave for voksne, men en enda mer umulig oppgave for små barn i skolealder.

Dessuten har vi faktisk lovgivning i Norge som verner om urfolks rettigheter: Så samtidig som barna skal lære at samer kun skal omtales som samer, og gjerne også kvener og andre skal unntas fra å være «norske», av egen fri vilje - skal man SAMTIDIG omtale flyktninger/immigranter fra Pakistan, Somalia og Eritrea som «norske»?

I tillegg ønsker noen immigranter fra disse landene gjerne å omtales som muslimer, andre vil ikke. Samer og kvener vil gjerne være nettopp samer og kvener, ikke nordmenn, mens somaliere vil være nordmenn, selv om de nesten ikke snakker norsk.

Er det rart BARN blir forvirra av dette, og alt dette er samtidig nedfelt i læreplanverket: Noen skal omtales som ikke-norske, andre bør omtales som norske med mindre de ØNSKER en annen omtale selv. De som skal omtales som ikke-norske har gjerne lengre tilhørighet til Norge enn de de som vil omtales som norske - og BOMMER man på noe av dette, er man rasist, enten den ene eller andre vegen. I tillegg kommer den gruppen av medborgere som ikke vil omtales som verken kvinner eller menn. Da får man hele LGBT-bevegelsen på ryggen.

Stakkars barn i småskolen, sier jeg: Kanskje burde man brukt kreftene og ressursene på andre ting enn «krenkingsverket», og latt elevene lære for eksempel geografi/landkunne/antropologi: Det hadde ryddet opp i mange problemer, men disse læreplanmålene har etter hvert blitt strøket fra læreplanene, fordi det minner om «pugging», og det kan man selvsagt ikke ha i en progressiv og moderne skole.

Som sensor ved eksamen i videregående skole i dag, innser jeg at mange av våre nye landsmenn (og noen få av våre «gamle») ikke kan plassere Trondheim og Stavanger på kartet, men de har likevel mål om å bli leger eller jurister, og noen av dem vil kalles nordmenn, andre ikke.

Jeg ønsker alle velkommen til Norge, men kanskje burde flyktninger som har hatt opphold her reise hjem når det er blitt fred i heimlandet deres, slik at det åpnes plasser for nye asylsøkere? Og kanskje burde de innvandrerne som kom før innvandringsstoppen i 1975 stoppe med «henteekteskap»? Det hadde kanskje vært en mulighet til å «normalisere situasjonen» som uansett ikke vil vedvare.

Ja, vi er kanskje alle nordmenn, men noen er samer eller kvener, og vil ikke være «nordmenn», noen er eritreere og vil ikke kalles nordmenn, noen er somaliere og VIL kalles nordmenn, og så har vi dessverre oss etniske nordmenn igjen, som ikke har annet valg enn å kalle oss nordmenn.

Uansett hva vi gjør, er det galt - og man forventer at barnehagebarn og småskolebarn skal forstå dette, ellers er man rasist.

HJÆLP!

Kommentarer

• Kaja Graff HusterKaja Graff Huster Innlegg: 8

Dersom man har valgt å leve i et land som ikke er ens hjem/fødeland, bør man tilpasse seg landets lover, religion og kotyme. Norge er meget tolerant overfor innvandrere, tildels så tolerante at egen identitet utvannes.

Det er viktig å holde fast ved den kristne religion som de vestlige lands lover er bygget på. Dette bør innvandrerne med annen religion bakgrunn akseptere og respektere.

Vi har likestilling mellom kjønnene, vi aksepterer og respekterer homofile. Dette bør også innvandrerne gjøre. Men f.eks. muslimers holdning til norske eller kristne kvinner er ikke alltid respektfull. Foreløpig ville jeg ikke bruke en muslimsk gynekolog. Er jeg da rasist?

• Kurt GjertsenKurt Gjertsen Innlegg: 1

Hei. Det er 52 år siden Martin Luther king ble skutt og drept. Hva er blitt gjort etter dette, det har vært mange drap og demonstrasjoner siden den gang, og ingen har gjort noe, hvem har ansvaret, Hva har strategien mot rasisme både i norge og resten av verden vært. Vi kan jo alle se at ingen tiltak har hjulpet. Er det ikke snart på tide å løfte dette problemet opp på aler høyeste nivå. Erna, hvor er du, er det ikke på tide å våkne, dette er ikke en jobb bare for en kulturminister rasisme finnes i alle samfunnslag, det er ikke bare idretsledere som sitter på tribunene på et idretsarangement, det er politikere, akademikere, toppleder, osv, hvem av dere har maske på og roper rasistiske uttrykk. Å demonstrere er ingen god strategi, det må lages en national overordnet strategi, det må lages en national handlingsplan , et tilsyn som implementere denne handlingsplanen i alle deler av samfunnet, bedrifter, organisasjoner, lag foreninger, organisasjoner osv. Hvor er Lo, Ys, og NHO, her må alle bidra men det er du Erna som må begynne å ta ansvar for at noe blir gjort. Og hva med resten av verden, er det vår kulturminister som skal rydde opp der også. Hvor er dere tidligere statsministre, Brundtland, Stoltenberg, Bondevik, osv. Hva ble gjort mot rasisme, hvorfor har vi alltid mislyktes, og I resten av verden , Clinton og Obama , hva ble gjort, rasisme har foregått i meget meget lang tid, kanskje i flere 1000 år, dette er ikke en jobb bare for en kulturminister.

• Adam AshrafzadehAdam Ashrafzadeh Innlegg: 2

Rasisme er et produkt fra en rekke ideer og tanker, blomstret etter den franske- og industrielle revolusjonen som videre formulert til ideologien «etnisk nasjonalisme». Ideologiens hoved mål er å sørge til videreføring av den dominerende klassestrukturs pyramide i den nye samfunnsstrukturen. «Rene rase, felles opprinnelse» er to grunnleggende fundamenter som ideologien er bygd på, ulogiske påstander som lett kan lure individet med. De som blir forgiftet av idelogien, havner de i deres egen verden. En verden full av fantasier og selvfølgelighet, men ren fiksjon og vrangforestilling. Det ligner mest som en drøm enn den virkelige verden. Bivirkningen er fornufts tap og fremmed med «selvet». De tjener bare kollektive og har null toleranser mot de som er utenfor kollektivet. Fordomsfulle mønstre kjemper hard mot alt og alle som er i strid med deres verden, men samtidig beskytter ubevist den klassestrukturen og den kapitalistiske verden.  

Derfor, jeg mener at rasisme er en psykisk sykdom som skal behandles og ikke fordømmes.

• Steinar WennbergSteinar Wennberg Innlegg: 2
    redigerte juni 17

Rasisme slik det var definert for 50 år siden var rasehat. Det hadde vi ikke i Norge da slik jeg opplevde min tid. Hva man kaller rasisme i dag er noe annet og mer innfløkt, når man ikke kan si indianer engang uten å bli stemplet som rasist. Jeg ser at noen svarte i intervju sier de har blitt utsatt for trakasserende kommentarer på gata og det er trist. Men det er ikke verre enn vi Nordlendinger ble utsatt for på gata i Oslo innimellom når dialekten vår ble overhørt av forbipasserende. Jeg syns disse kommentarene var drøye men lot meg ikke merke av dem eller reagerte noe på dem. At Oslofolk var dumme var deres eget problem og ikke vårt. I den tiden var ikke Oslofolk så veldig bereist hverken i Norge eller i Utlandet.

Jeg tenker at om jeg tiltalte en svart man på samme måte som jeg ble snakket til så ville det ha vert godt innenfor begrepet rasisme. Men jeg har ikke sett eller hørt slike kommentarer til fargede på åpen gate. Og vil påstå ut fra min erfaring at bygata i Oslo er langt bedre i dag mot svarte enn den var mot nordlendinger på 60 tallet. Så ikke gå for langt i rasisme beskyldningene ned på knappenål nivået for det kan virke irriterende og i mot sin hensikt. De kommentarene enkelte svarte sier de har opplevd tyder på manglende oppdragelse eller kommer fra bermen uten skolegang. Og der tror jeg dessverre at antirasistene skal få noe å slite med i vårt demokratiske land for å få det vekk. Dessverre er det slik at forskjeller på mennesker lager slike gnisninger.

• Steinar WennbergSteinar Wennberg Innlegg: 2

Hei min kommentar ble borte ?? sett den inn igjen.

• ODINODIN Innlegg: 2

Rasisme hva er det? Hva når muslimske menn ser på norske kvinner som ikke er tildekt på hode som "prostituerte" Jeg har selv hørt dem har sagt det- er rasisme kun fra etnisk norske mot invandrere? Det kan også være andre veien- men da unnskyldet vi dem

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 11

Rasisme er rasehat eller tror at en etnisk opphav er bedre en andre.

Det er kort beskrevet hva rasisme er.

Rasisme kan ikke hver alltid enkelt og ser. For eksemplet man kan ikke blir ansett fordi man har en annen farge ... Problemer er at man gjerne blander kulturelle dømmer med rasisme idag. Ikke bare det mange liker og dra det mye lenger.

Noen av eksemplene er gjerne at Muslimer er automatisk radikale, Mørke personer er gangster og stoff misbrukere eller kriminell og mye mer. Da dømmer vi personer ofte ut ifra gjerne problemer som er større i dems kultur eller andre egenskaper som vi forbinder med dem. Noe som jeg ikke ser som rasisme.

Dette sagt dette er et problem i seg selv men ikke rasisme .. Vi alle dømmer folk ut fra dems kulturelle egenskaper vi identifisere noen med. For eksemplet jeg kjenner mange som si at tyskere er veldig nøyaktig og raske. Da dømmer vi jo noen på en positive måte istedenfor med noen negative egenskaper.

Det kan hver vanskelig og ser faktisk rasisme fordi rasister gjerne bruker fordommer som unnskyldning for sine rasisme. Problemet er at det er 2 ting som er gjerne litt lik med en er normal en annen er faktisk rasisme.

Største problemet jeg ser da er ikke at man ser ikke forskjell mellom rasisme og dem som forhånd dømmer noe ut fra kulturelle eller visuelle egenskaper men hvordan vi prøver og sloss mot dette problemet. Vi måter disse personer normalt med hat , angriper dem og noen grupper mener også at man må bruker vold for banke sinne syn i disse mennesker. Noe som fører til at disse personene radikaliseres og blir muligens farlig. I tillegg så har noen av det tingene vi forbinder med grupper et opphav i sannhet. For eksemplet vis vi tenker på religion som utfører mest terror angrep så er muslimer utrolig sterk over representert og står meste parten av religiøs terror. Det betyr ikke at alle muslimer er dårlige mennesker ..tvert imot det finnes utrolig mange gode personer som er like gode mennesker. Og forhånds dømmer noen bare fordi dem er muslimer er et problem. Men samtidig må vi hver enige og snakke om eventuelle problemer som finnes og ser hvordan vi jobbe mot dem for hjelper på den ene siden .. på andre siden så må vi også jobbe med og snu mening til disse personene ... Det er mulig og snu meninger på rasister også... og det gjøres ikke med vold men med humanisere og viser at andre er like gode mennesker også..

Et av beste eksemplene på dette og en av mine største helter er Daryl Davis som bestemte seg og går til KKK møter og høre på hva dem hadde og si og vise at han som svart person er ikke noe og frykte og like god som dem er. Han risikerte ikke bare livet sitt og møt en veldig radikal gruppe men han fullstendig konverterte dem. Det er sånn og med vennlig debatt og slåss mot rasister og personer som dømmer andre ut fra visuelle eller kulturelle egenskaper. Men vi alle har glemt dette .. Idag så skall hat og fordommer kjempes mot med mer hat som fører til bare mer hat... Dette fungere tydeligvis ikke .. Vi skall kalle folk for det verste tingene med engang og kaller folk for rasister når dem har egentlig ikke vist tegn til at dem er rasister .. Ikke bare det idag holde vi forandre hva rasisme betyr og gjør det til et ord som miste sin makt fordi alle skal kalles for rasister samtidig vi viser bare mer hat.

Det kreves også noe av alle her. Våres nye landsmenn må blander seg med nordmenn .. nordmenn må hver med våres nye landsmenn sånn at dem kan intrigere seg ordentlig i våres kultur. Integrering betyr ikke at dem skall glemmer sin opphav eller kultur, men at dem skall kaste vekk de negative delene ( og alle kulturer har negative deler i sin kultur .. noe norge også har .. trenger jo bare ser på drikke kultur her som er jo ufattelig negativ her som jeg som innvandrer selv kan snakke mye om og som nordmenn gjerne burde fikse ) samtidig som vi veld hjelp av intigrasjon og hver med hverandre kan jobbe med for dommer vi har. Målet må jo hver at vi alle kan lykkes like mye. Ingen vil at en folke grupper skall hver fattigere og misbrukes for gjør dårlig lønnet jobber fordi dem er ikke norsk og betaller dem mindre samtidig nordmenn ikke ønsker ikke sosial dumping der gode betalte jobber outsources til andre grupper som får mindre. Eg er ganske sikkert vi alle har egentlig samme ønske og mål til slutten. Og det er lever i fred og så godt som mulig. Men alle må gjør en jobb for dette ... innvandere , nordmenn , rasister og dem som skall kjempe mot rasisme og fordommer. Og her må vi har en samtale for ting som faktisk fungere som ikke involvere hat eller bare kaller folk for ting

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.