1.- 4.klasse skal tilbake på skolebenken, selv om vi er i tidlig fase

7.mars varslet regjeringen at 1.- 4. klassinger skal starte på skolen igjen. Det er selvfølgelig fint at de får gjenopprettet litt normalitet i hverdagen, men jeg er veldig skeptisk til timingen. Er ikke dette altfor tidlig? Og hvorfor er det de yngste elevene som prioriteres, de som er vanskeligst å regulere i forhold til sosial distansering, renslighet med mer? Så lenge de kan leke fritt som potensielle smittebomber, kanskje til og med uten at de selv/foreldrene vet at de er smittet, anser jeg dette som et eksperiment dømt til å gå galt.

Vi er faktisk også mange foreldre i risikogruppen, med barn i denne alderen. Hvordan i all verden skal vi forholde oss til dette?

Svar

• Per WatnePer Watne Innlegg: 15
    redigerte april 8

Det kan bidra til å forhindre at evt. smitte bryter ut i sykdom om man kan oppholde seg i luft med lavere luftfuktighet enn 45%. Både bakterier, muggsopp og virus er avhengig av en viss fuktighet for å klare formere seg fort nok til å overmanne immunsystemet.

Har selv erfaringer som har holdt meg fri for både fokjølelser og influensa i over 5 år. Det er nok ingen garantier men det vil utvilsomt få marginene over på sin side om man eksponeres for smitte. En avfukter er tilgjengelig overalt til en rimelig penge. For folk i risikogruppen kan det bidra til at man slipper å leve i frykt i eget hjem.

• Med_all_respekt_2020Med_all_respekt_2020 Innlegg: 2

Takk for tips, men det var ikke helt det jeg var på jakt etter.

redigerte april 8

Greit nok men du uttrykker jo bekymring for smitte når barna begynner på skolen og ansvaret for egen helse påhviler først og fremst enselv.

Hva er det du da egentlig mener? Litt vanskelig å se hvor du vil med kommentarern utover å uttrykke misnøye. Er det egenlig særlig konstruktivt? Er redd viruset er forhindret fra å kommentere her.

• Sverdrup_67Sverdrup_67 Innlegg: 9

Skjønner ikke allt snakket om at det er viktig å påne skolene, det er jo mye værre at bedrifter er tvunget til å stenge. Smitter man mindre på skolen enn treningssenter?

Skal de ikke ha gym på skolen ?

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 24

Jeg syntes det er rart att de minste skal ut først.

Jeg tenker da hovedsak på forståelsen av avstand og renslighet.

Litt eldre barn har større forståelse, og en burde da heller la dem komme først.

Litt eldre barn har jo også kortere tid igjen til dem er ferdig med skolen, og trenger derfor å komme tidligere i gang for att dette ikke skal ha for stor betydning for fremtidige muligheter.

redigerte april 9

Det er muligens en sammenheng mellom åpning av skoler og barnehageer og et stengt arbeidsliv?

Vi kan bare håpe det er de helsefaglige vurderinger og ikke økonomiske som legges til grunn for åpning av skolene.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.