Kjøp av eldre campingvogn.

I år hadde både jeg og familien lyst på ferie i Norge og med tidligere erfaring fra campingvognlivet, måtte vi skaffe en vogn. Vi er pensjonister, men i motsetning til alle de "rike" pensjonistene vi leser om, så måtte det bli en brukt vogn av litt eldre modell. Etter uker med søking på Finn.no og andre steder mente vi å ha funnet vognen, en Polar 620, 2000 modell. Vi valgte den av flere årsaker: Jeg har lest og hørt mye skryt om den, særlig dens kapasitet som vintervogn samt generelle kvalitet og dessuten befant den seg på Oppdal. Det var ikke så alt for langt for meg som bor utenfor Molde. Annonsen var ikke så alt for informativ vedr. tilstand så jeg skrev en melding til selgeren og ba om å få vite om eventuelle feil og mangler på vogna. I sitt svar skriver han at de eneste han kan komme på er at vannkranen på badet fjusker. (Den virket ikke i det hele tatt).Selger ville ha 60.000 kroner for vogna, noe som ikke virket avskrekkende om vogna var i god stand. Etter å ha hørt om vannkraneproblemet fikk jeg prutet ned prisen til 55.000 kroner. (Reparasjoner blir alltid dyrere enn man tror). Jeg tok med familien og dro til Oppdal for å se på vidunderet. Jeg er på ingen måte noen ekspert når det gjelder campingvogner så inspeksjonen ble heller overfladisk, men det kom jo frem noen ting. Blant annet så var noen av sofaputene så slitt at de var direkte stygge, men selger påstod at dette var kurant å fikse så jeg skulle få ytterligere avslag for å fikse dette, nemlig 1500 kroner for 3 puter som han ikke allerede hadde fått reparert. ( Det viste seg å bli 3 ganger så dyrt). I tillegg hadde han fått gjort en fukttest av vogna som påviste litt fukt i underkanten av et vindu. Jeg tekte som så at dette måtte vel være overkommelig ingen eldre vogner er i perfekt stand. Handel ble gjort og vogna hektet på bilen og hjemturen begynte. Det varte ikke lenge før jeg oppdaget at blinklysene ikke virket. Faktisk så virket ikke noen av de utvendige lysene, Vel, vel lyspærer var vel ikke all verden så vi stoppet ved en butikk og fikk kjøpt pærer til alle lampene. Min svigersønn var med og hjalp til med å skifte alt sammen. Ikke alle virket, men det fikk holde til vi kom hjem. Vel hjemme oppdaget jeg en ting til: Felgene som jeg syntes så fine ut viste seg å være rustne, men lakkert i sølvfarge, uten å ha tatt hjulene av. Nå begynte jeg å bli en smule engstelig og bestilte time hos et stort caravanverksted i nærheten. De skulle foreta en ny fukttest samt gå over gass, vann og strøm. Ganske snart fikk jeg en telefon fra verkstedet. Vogna var så full av fukt at det ikke ville lønne seg å reparere. Dessuten ville de ikke påta seg en så stor reparasjon. Jeg stoppet all videre sjekk av vognen der i påvente av jeg fikk tenke meg om. Verkstedet anbefalte meg å få omgjort handelen siden de anslo verdien til å være noe rundt 5.000 kroner. Jeg betalte for fukttesten og fikk utlevert skjemaet samt en beskrivelse av hva som var gjort. Jeg tok med meg vogna hjem og grublet. Etter å ha fått noen anbefalinger hist og pist sendte jeg melding til selger om at jeg ville omgjøre handelen. Ikke noe svar. Ytterligere meldinger ble sendt. Ikke noe svar. Jeg forsøkte å ringe. Ikke noe svar. Så begynte jeg å lure: Hva slags person var dette? Var han en svindler? Jeg begynte å søke på navnet hans på på Google, og hva finner jeg der? Dette er jo en av kommunens støttepillarer! Han er med i div foreninger og er i tillegg kommunestyrerepresentant for Oppdal Høyre. Jeg finner også hans e-postadresse, som jeg tidligere ikke hadde. Jeg begynte nå å sende meldinger til han på e-post om hvilke skritt jeg ville ta etter å ha konferert med en advokat. Denne gangen svarte han og startet med at verkstedet jeg hadde benyttet ikke kunne stoles på og at hans fukttest var det eneste riktige. Etter en masse ansvarsfraskrivelse ble jeg lei og gav ham et tilbud: Han skulle tilbakebetale meg halvparten av beløpet. På denne måten fikk jeg penger til å utbedre vogna så pass at jeg kunne benytte den i ferien og siden selge den billig.

Dette ble ikke godtatt, så nå er jeg i dialog med NAF, advokat og forsikring.

Jeg må si at jeg synes at selgers oppførsel er skammelig, spesielt etter verkstedets utsagn om at vognens tilstand kunne selger ikke vært uvitende om . Til det var skadene for omfattende.

Etter ny fukttest hentet jeg min avfukter som jeg har benyttet i kjelleren og båten. Etter at den hadde stått på i ett døgn var den full, ca 5 liter. I bruk i båten ved kulde og mye fuktighet tok det nærmere en uke før den ble full.

Dessverre, og til min ergrelse ble det ikke skrevet noen kontrakt. Jeg stolte nok for mye på ham. Det får jeg ta på min egen kappe. Læringskurven har blitt rimelig bratt når det gjelder slike saker.

Er det noen som har opplevd noe lignende eller har noen gode råd?

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.