Hvorfor bruker så få sin ringeklokke når de fyker forbi en på sykkel?

IdentifisertIdentifisert Innlegg: 7

Jeg har vært gåer med hjertet i halsen i mange år og har nylig blitt en av de med to hjul, men folk gir meg lettsjokk gang på gang; for jeg hører ingenting før de er oppe på siden min (spesielt alle de superraske med kort kondomdress og veldig dårlig tid) og swusher forbi meg. En ulykke er nært forestående om folk ikke forstår at de MÅ plinge i god tid når de skal passere en bakfra på sykkelsti/fortau. Er det ikke til og med påbudt et eller annet sted da? Jeg bruker min ringeklokke,- gjør du?

Kommentarer

• Lars randbyLars randby Innlegg: 12

For biler gjelder hornbruk at det kun skal benyttes ved fare. Er det fare forbundet med at en syklist passerer en gående så har vel syklisten alt lagt opp til den farlige situasjonen. Det å plinge i bjellen når man nærmer seg en gående bakra er vel mer et signal om at her kommer jeg og jeg skal fort frem så vær oppmerksom på det og ta dine forhåndsregler. For egen del blir jeg en smule hissig om en syklist bruker bjellen på meg, jeg ser ingen grunn til at jeg skal gjøre noe som helst for at denne syklisten skal komme hurtigere frem. Fotgjengere skal passeres varsomt og på fortau og gågater skal man sykle i gangfart om det er gående der.

Så det er godt at du ikke blir bjellet på på samme måte som når vi er bilister så bruker vi heller ikke hornet på syklister vi tar igjen lang veien.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.