covid 19 ..og resten av oss

helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 64

en ting er sikkert ..vi skal alle do...idet samme nanosekund ..som vi blir fodt ..starter vi a do...buhu..its a hard life in the moutains..ill rest my case..

Kommentarer

• brordbrord Innlegg: 2

Hvorfor skriver du ill rest my case?

• helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 64

fordi det er da forsvareren ...mr- peter mason ..mener han..har lost saken...i mine innlegg er dette selvfolgelig..det man kaller ..humor..satire...ironi..

• Erling ErvikErling Ervik Innlegg: 24

For friske folk under 50 er det liten risiko om det blir smittet med SARS-CoV-2. Allikevel innføres det tiltak som rammer alle, selv om det bør være innlysende at det er de over 70 som må beskyttes, særlig de som bor på ett eller annet hjem, og som ikke selv lenger kan bestemme hvem de omgås med.

De som bor hjemme i egen leilighet eller hus, og er i faresonen bør da kunne passe seg selv? Unngå å få besøk og å besøke noen. Hold deg hjemme mest mulig. Forsøk å handel bare en gang i uka, eller få noen til å handle for deg. Gjør man dette, er man rimelig godt beskyttet.

I mellomtiden bør livet gå som vanlig for alle andre. Ja, flere vil bli smittet, men for de aller fleste vil det nesten ikke være merkbart, og for de få som blir syke, blir det som regel lite alvorlig. Men alle som har vært smittet vil få en eller annen form for immunitet, det er overveiende sannsynlig. (Hvis det ikke er slik likevel, kan vi også slutte å drømme om en vaksine.)

Da regjeringen kom med sine panikkreaksjon 12. mars, så var det ikke særlig gjennomtenkt. Nå skal det innrømmes at det var vanskelig på det tidspunktet, men det var helt klart at barn og unge ikke var utsatte, så å stenge skoler og barnehager var ren idioti. Noe som gjorde de umulig for de med barn i denne aldersgruppen å få gjort så mye på sitt hjemmekontor, mens barna var våkne.

Hytte-forbudet var bare for å demonstrere makten sin. Det er ingen smittefare ved å bo på hytta sammen med de samme du ellers bor sammen med. Man kunne godt ha stengt after-ski og lignende samlingssteder. Skader som brukne ben o.l. er det da hvert år og vi har taklet det i alle år før.

Vi har enda bare sett starten på hva denne nedstengningen fører til for samfunnet på sikt. En ny nedstengning vil være drepen.

• Geir SGeir S Innlegg: 2

Mange selvutnevnte covid 19-eksperter her. Antall smittede og døde viser velta helsemyndigheter/ regjering/storting har lagt seg på en fornuftig linje. Stengning av barnehager og barne- og ungdomsskoler var kanskje ikke nødvendig, men forståelig. Det virker også fornuftig å «åpne» samfunnet gradvis for å se hvordan det slår ut. At skjenkesteder i Oslo får holde på til 3 om natta, forstår jeg ikkehelt begrunnelsen for, bortsett fra utestedenes økonomi.

• Roger GrønnvoldRoger Grønnvold Innlegg: 1
    redigerte juli 8

Du Erling...Hvorfor stod ikke du på barrikadene når dette brøt ut? Hvorfor øste du ikke av din enestående kompetanse på feltet? Det er utrolig hvor mye "eksperter" på feltet som mener det ene og det andre...

"Jeg syns" betyr ikke, med all mulig respekt...Ingenting...Helsefaglig kompetanse derimot...Noe du ikke har (regner jeg med)...Betyr noe..

PS: Det du skisserer her, er i grunnen "Sverige MKII"..Er det så smart da? Syns du de har lykkes med sin strategi, nemlig å ikke "panikkstenge"? De har noen flere døde enn oss...Har du tenkt litt på det?

Da er du informert om det Erling..

• Erling ErvikErling Ervik Innlegg: 24

"Du Erling...Hvorfor stod ikke du på barrikadene når dette brøt ut?"

Nå har jeg vel hele tiden (for det meste i VG) hevdet at jeg mener den svenske metoden er den beste for å bekjempe en pandemi.

Sverige har vel lykkes "lagom bra" med sin strategi, bortsett fra måten de har organisert sine eldrehjem. Der det jobber mye utenlands personelle uten noen helsefaglig bakgrunn. Det har da også ført til 2-3 tusen ekstra døde på slike institusjoner. Sverige har også tatt inn svært mange innvandrere, og ikke alle disse har integrert seg så godt at de har fulgt helserådene i Sverige. Derfor har også en del av disse fått sykdommen og dødd.

Nå er det svært nedadgående smittespredning i Sverige, men siden det er 14 - 30 dagers etterslep på døde, så blir det fremdeles noen flere dødsfall.

Men du er vel klar over at fra februar til juli så dør det vanligvis 30 000 svensker hvert år? 5-6 tusen ekstra er ikke så veldig mye? (Antagelig ville mange av de dødd likevel etter kort tid, selv om de ikke var blitt smittet av Sars-CoV-2. Det er nå en gang slik (som min oldemor alltid sa; "Dauen ska en årsak ha".) og gamle og syke folk dør hver dag. I Norge ca. 110 pr. døgn, I Sverige godt over 200 pr. døgn.

I Norge har ca. 15 000 - 20 000 dødd i denne perioden, men bare litt over 250 med covid-19. Er det da sånn at det er ikke så farlig at folk dør i Norge, så lenge de ikke dør med covid-19?

Det kan se ut som om immunitet man får etter å ha vært syk, avtar etter så lite som 3 måneder. I så fall vil dette også gjelde for vaksine. Og det betyr nok at dette er noe vi må leve med i alle år fremover, akkurat på samme måte som vanlig influensa. Jeg tar influensa vaksine hver høst, og har ikke vært syk (med influensa) siden julen 1999/2000.

Tror du det er en god ide å stenge ned samfunnet et par måneder hvert år? Eller har du ikke langt merke til hva som skjer med verdensøkonomien pga. av at mange land har stengt ned, og stengt grensene?

I motsetning til hva mange tror så har det ikke vært fritt frem i Sverige heller. Men der mange har hatt påbud, omtrent som i Kina, så har svenskene hatt råd. Men det har vært forbud mot samlinger på mer enn 50 personer og det har ikke vært lov å reise mer enn et par timers kjøretur.

Som en 74 år gammel mann med underliggende sykdommer vet jeg selvsagt at jeg er i faresonen, og jeg passer meg derfor så godt jeg kan, ved stort sett å være hjemme og følge smittevernreglene. Men denne sykdommen er ikke så veldig farlig for de som er unge å friske, så hvorfor skal disse miste sin frihet for å beskytte meg? Jeg er enda oppegående og kan beskytte meg selv, så godt det går. Og skulle jeg bli smittet så, vel, vel. Døden skal en årsak har som min kloke oldemor alltid sa. (Hun ble 96.)

• ODDVAR MØRKODDVAR MØRK Innlegg: 3

Hadde svensken visst hva de den gang bega seg ut på, ville nok også de landet på ei nedtstenging.

Svenskene regnet med flokkimmunitet allerede i mai måned. Vi er nå midt i juli og landet er fremdeles ikke kommet i mål.

Svenskene har 10 ganger så mange døde pr. 100 00 innbyggere som vi har i Norge. Sverige (og Portugal) er nå isolert i forhold til resten av Europa. Svenskene vil heller ikke økonomisk komme ut

bedre enn ved nedstenging.

https://www.youtube.com/watch?v=NMre6IAAAiU

• Rune HansenRune Hansen Innlegg: 1

Hvorfor synes det å være et mål å få tilbake folk fra Spania før de må i karantene?

Jeg gjennomgår for tiden en kreftbehandling og ønsker da selvfølgelig så få mennesker der ute som kan være potensielle smittebærer da jeg har et dårlig immunforsvar. Så jeg ønsker da selvfølgelig at flest mulig som har vært i Spania testes og evt settes i karantene, ikke at de slipper unna dersom Spania nå blir rødt. Jeg aksepterer selvfølgelig at man har valgt å reise da vi som samfunn har sagt OK til det. Da må det være OK for de som velger det. Men å så skulle forsøke å komme seg tilbake innen fristen for å slippe karantene, det synes jeg er i overkant egoistisk. Man har valgt å reise - lev med og ta konsekvensene når virkeligheten endrer seg.

Så får vi være flinke med vask etc og vise hensyn når vi ferdes sammen.

rune

• Førjus WærstadFørjus Wærstad Innlegg: 8

Jeg mener at bare de som er utsatt burde være de som får støtte og holder seg inne.

Resten burde jobbe som vanlig, bare være litt flinkere med håndsprit og prøve å holde litt avstand når det er mulighet for det.

• Anita thomAnita thom Innlegg: 1
    redigerte juli 29

Vi bruker munnbind her i Norge på offentlige steder,- og spesielt i matbutikker! Opplever at nesten ingen klarer å opprettholde avstanden. Kunder virrer rundt deg, slik det var før pandemien🤔 Vi bodde i Spania gjennom hele nedstengningen, og da det åpnet step by step, så stod det vakter utenfor matbutikker, etc., som sjekket at vi overholdt reglene.. Munnbind , hansker, antibac. Ønsker det samme i Norge. Vi er sjokkerte over den norske slappheten! Vi er ikke mer immune enn andre land...? Vi får håpe at det går bra med oss alle etter fellesferien....et sitat : « jeg beskytter ditt liv med mitt munnbind, og du beskytter meg med ditt».,

• christopher vatvedtchristopher vatvedt Innlegg: 2

Jeg lurer på en ting. Hvorfor er det ingen som ser tallene på dødsfall på andre sykdommer enn covid-19? 7 millioner har dødd hittil i år av andre smittsomme sykdommer, 4,7 millioner av kreft. 33 millioner mennesker har dødd hittil i år på verdensbasis. Tallene for covid-19 blir fort veldig små her. Så store tiltak for så små tall? Når influensa sesongen er, trur man at det bare er deg og naboen som blir smittet? Er man klar over hvor mange som blir smittet? Hvor mange som dør? I norge er det en gjennomsnitt på 900 i året. 255 viser ferske tall på dødsfall av covid-19 her til lands. Jeg snakket med ei dame her om dagen, og nevnte disse tallene. Hun sa at man kan ikke fokusere på annet enn covid-19 nå, alle andre tall ville hun ikke reagere på, snakkm om å være hjernevaska. Jeg er utestengt fra VG for å kommentere med tallene, hva slags melding sender det ut? Vg og Dagbladet har bekreftet at de ser på worldometers.info støtt å stadig, men det er covid-19 som er snakkis om dagen. Ja ja, men de stakkars 7 millioner andre mennesker som har dødd av smittsomme sykdommer, skal ikke de få oppmerksomhet? Skal ikke tiltak bli satt igang så smittetall og dødsfall minskes? Nei, når vi passerte 7 milliarder mennesker på jorda i 2011, og nå bare 9 år etter er oppi 7,8 milliarder, da må man finne en løsning på å få kontroll på og redusere antallet. Klart det.

• christopher vatvedtchristopher vatvedt Innlegg: 2

Jeg lurer på en ting. Hvorfor er det ingen som ser tallene på dødsfall på andre sykdommer enn covid-19? 7 millioner har dødd hittil i år av andre smittsomme sykdommer, 4,7 millioner av kreft. 33 millioner mennesker har dødd hittil i år på verdensbasis. Tallene for covid-19 blir fort veldig små her. Så store tiltak for så små tall? Når influensa sesongen er, trur man at det bare er deg og naboen som blir smittet? Er man klar over hvor mange som blir smittet? Hvor mange som dør? I norge er det en gjennomsnitt på 900 i året. 255 viser ferske tall på dødsfall av covid-19 her til lands. Jeg snakket med ei dame her om dagen, og nevnte disse tallene. Hun sa at man kan ikle fokusere på annet enn covid-19 nå, alle andre tall ville hun ikke reagere på, snakkm om å være hjernevaska. Jeg er utestengt fra VG for å kommentere med tallene, hva slags melding sender det ut? Vg og Dagbladet har bekreftet at de ser på worldometers.info støtt å stadig, men det er civid-19 som er snakkis om dagen. Ja ja, men de stakkars 7 millioner andre mennesker som har dødd av smittsomme sykdommer, skal ikke de få oppmerksomhet? Skal ikke tiltak bli satt igang så smittetall og dødsfall minskes? Nei, når vi passerte 7 milliarder mennesker på jorda i 2011, og nå bare 9 år etter er oppi 7,8 milliarder, da må man finne en løsning på å få kontroll på og redusere antallet. Klart det.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.