Slaveri og sånt.

Per Roger RunnePer Roger Runne Innlegg: 8

Diskusjonstittelen henviser til hva barn måtte mene om hva tidens demonstrasjoner handler om. Nå er det ikke så mange som bryr seg om hva barn måtte mene om den saken. Faktisk så er det ikke så mange som bryr seg om hva noen måtte mene om den saken dersom de skulle ha en avvikende mening. Demonstrasjoner mot rasisme er noe som foregår i vesten, er det ikke? I nyhetsbildet kan det virke som om det er en verdensomspennende sak, men det er det ikke. Det er selvsagt galt at politiet skal kunne drepe mennesker på grunn av deres hudfarge. Ja, at de skal kunne drepe noen i det hele tatt, om det ikke står om deres eget liv., men det skjer, og dessverre bare så alt for ofte. Så hva var det denne gangen som gjorde at hundretusener tok til gatene? Ikke bare tok de til gatene, men de satte fyr på bygninger og ranet forretninger og begikk generelt hærverk. Er det slikt vi bare må skjønne? Jeg har forstått det slik at det hele bunner i at slaver fra Afrika ble sendt til Amerika i hundretusenvis og fremdeles føler seg undertrykket og diskriminert. Jeg har aldri vært i USA, men det er sikkert slik det er om man følger med på nyhetene, Nå er det ikke bare i USA man føler seg krenket over tingenes tilstand. Til og med her i lille Norge greide man å samle sammen 15000 mennesker midt i coronatiden.

Ganske oppsiktsvekkende synes nå jeg, men det stoppet ikke der. Aktivister ville rive ned statuer av fordums storheter fordi de visst nok var rasistiske, Ikke vet jeg, men jeg synes det var litt drøyt. Det må da være andre ting man kan gå løs på om man vil kvitte seg med historien. Hva med å dra ned til Nord-Afrika og deler av Midt-Østen for å røske opp i tingene der? Tross alt så har de jo drevet med slaveri helt opp til våre dager på de kanter. Noen av disse slavene var til og med norske. Hvorfor snakker ingen om dem? Det må da finnes saker og ting som kan rives ned i disse landene? Jeg synes at, i alle fall de mest energiske av de norske demonstrantene, skulle dra ned til Egypt og begynne å rive pyramidene. Disse enorme kolossene er bygget av slaver, de er en skam for menneskeheten. Tenk på alle de som døde under oppførelsen av disse byggene. Et annet prosjekt som bør vurderes er den kinesiske mur. Der døde det mange der. Sett i gang og riv og la de stakkars små statuene vi har her i landet få stå i fred. Over alt i verden er det mennesker som lever et miserabelt liv, Både barn og voksne dør i tusentall. Land går til grunne. Se på Libanon og Syria, hvem går i tog for dem? Er ikke deres liv verdt å rive noen monumenter for? Jeg bare spør. Det er greit å vise engasjement, men løft blikket litt og vær litt forsiktig med hva og hvem du peker på. Du må gjerne tro at du har rett, og kanskje har du det, men ikke i ett og alt.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.