Livsopphold fra Nav

Lurer på hvem det er som mener at i livsopphold fra Nav (her jeg bor) skal det gå an og leve av 6150kr i mnd, og det skal rekke til alt utenom husleie og strøm.

Namsmannen mener man bør ha nærmere 9000kr i mnd, men Nav bestemmer og da blir det 6150,-

skulle likt at de prøvde og leve av den summen selv, som et forsøk, ikke i en mnd, men minimum et år.

kanskje summen da hadde blitt oppjustert til et mer «levlig» nivå, mer likt det Namsmannen mener man bør ha.

Kommentarer

• Førjus WærstadFørjus Wærstad Innlegg: 8

Syntes ikke at NAV burde gi bort så mye penger som de gjør. Er et veldig urettferdig system, og jeg mener at det kun burde være for de med handicap eller midlertidig handicap, og de som har mistet jobben og trenger litt støtte til de kommer seg på beina igjen.

Å gi friske folk som aldri har jobbet støtte, folk som bor med foreldrene sine støtte, å gi folk med psykiske problemer støtte, med mer, blir veldig ofte utnyttet eller er sløsing av penger. Folk føler at de ikke har ansvar over seg selv, men når folk har valgt å ruse seg hele ungdomstiden sin, så er det kanskje deres egen feil at de er 20+ uten utdanning eller jobb?

Jeg syntes heller ikke at nav burde gi penger til folk som har fått barn heller. Dette burde man spare opp til i forkant - og skatten burde dermed være lavere slik at man kan ta egne økonomiske valg og få styre livet sitt enda mer.

Jeg har noen eksempler på situasjoner hvor nav systemet har blitt utnyttet, og det irriterer meg så sykt mye at så utrolig mye penger blir sløst bort.

Med alt dette sagt, så ville jeg sagt at det burde bli gitt minst 12000 i måneden til de som har handicap og bor med en annen person - så lenge lønnen til begge to til sammen ikke overstiger 40k-50k ubetalt i måneden.

For de som bor alene med handicap, så ville jeg sagt minst 15000 utbetalt.

NAV må bruke mindre penger på de som faktisk ikke trenger det, og mer penger på de som det faktisk er synd på.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.