Kong Northug og Jørgen Hattemaker

Rune SørmoRune Sørmo Innlegg: 2

“Elsk meg mest når jeg fortjener det minst, for da trenger jeg det mest!” Vi elsker jo deg Petter, du er en konge! Dine prestasjoner har gitt oss så mye glede og takknemlighet! Takk Petter!

Du har det vanskelig nå, og vi forstår alle at du trenger hjelp. Olympiatoppen og mange andre ser ut til å stille opp for deg, og jeg håper med hele mitt hjerte at du kommer deg ut av uføret du har havnet i, et uføre som du dessverre deler med flere avgåtte toppidrettsutøvere. Husk det, du er ikke alene. Det forteller oss at overgangen fra et liv i stjernehimmelen, med et voldsomt fokus på ditt liv, nok kan skape problemer når det er over. Jeg ønsker deg alt godt Petter, og klarer godt å skille dine handlinger fra personen Petter. Handlingene bør dømmes, men ikke personen. Det ligger alltid en årsak bak en handling. Det er fint at du får hjelp. 

Jeg har en kjenning, Jørgen, som har vært der du er nå. Han var 27 år da det skjedde. Han hadde slitt med litt psykiske greier i flere år. Han sleit med å komme seg ut i yrkeslivet, og følte seg nok litt fanget i den lille hybelen sin. Han ville så gjerne være “normal” men klarte det ikke. Han ble en periode fristet til å prøve cannabis. Cannabis er som du sikkert vet, langt mer uskyldig enn kokain, i følge Rune Elvik, tidligere forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, er kjøring med cannabisrus omtrent like farlig som å kjøre i mørket for oss uten rus. Jørgen har aldri kjørt i cannabisrus altså, kun inntatt litt i festlige lag. Han er ikke, og har heller aldri vært misbruker, ei heller avhengig. Kokain er et stoff som man blir mye lettere avhengig av! Men heldigvis sitter det meste av avhengigheten, når det gjelder de fleste rusmidler, på det psykiske plan. Når hjernen vår produserer ekstra mye dopamin pga rusen, så er det rett og slett så godt, at vi vil ønske oss tilbake til denne tilstanden! Særlig når vi har det litt vondt i utgangspunktet. Det vil si at de som sliter litt i hverdagen, har mye større sjanse for å bli avhengig. Så når nå Olympiatoppen stiller opp for deg med et helt team, men psykologer og mer, så har jeg god tro på at du skal kunne komme deg ut av dette Petter.

Men tilbake til Jørgen. Han sliter i denne perioden, og ønsker også å komme seg ut av en litt dårlig spiral. Han ønsker seg jobb, slik at han kan flytte til en leilighet og få et bedre liv. Ingen stiller opp for ham, så han må nok finne ut av ting selv. Han velger derfor å gå til fastlegen og brette ut livet sitt i fortrolighet. Han nevner også at han bruker litt cannabis noen ganger. Han søker hjelp, akkurat som deg Petter, FØR han blir tatt for narkotikabruk!. Det som skjer da er han slett ikke forberedt på. Hans lege gir ham beskjed om at han ikke kan kjøre bil før det har gått ett år….. Kommende år må han komme til legen og ta urinprøve en gang i uka, og påfølgende halvår vil han kunne bli innkalt til stikkprøve for å teste at han er rusfri. Han har aldri kjørt bil i ruspåvirket tilstand!!! Likevel mister han førerkortet… Er det forebyggende arbeid? Jørgen fortviler! Han skulle selvfølgelig aldri ha nevnt dette til fastlegen. Ikke nok med at han hadde det tøft fra før, nå sitter han også uten førerkort, med få venner, langt ute på landsbygda, med elendige bussforbindelser… Ja ja, nå blir det i alle fall ikke mulig å få seg jobb! Jørgen drar hjem fra legen med en forvirrende følelse. Han trodde legen skulle hjelpe ham. Han drar hjem, til det noe traurige livet som nå har blitt enda mer traurig. Han kommer seg ingen sted uten bussen som går kl 10 og kl 14, -uten retur. Han får ingen oppfølging av helsevesenet, foruten at han må forsøke å komme seg de to milene opp til legen, en gang i uka for å pisse ren urin på et glass, i 52 uker framover. Veldig mange ungdommer i Norge har mistet førerkortet fordi de har innrømmet for politi eller helsepersonell at de har prøvd cannabis. Høytstående jurister fordømmer praksisen, men den fortsetter.

Jørgen så nettopp en dokumentar på NRK, den het Folkeopplysningen. Temaet for dokumentaren var myter omkring cannabis. Andreas Wahl avslutter dokumentaren med å konkludere med at det er farligere å ri på hest enn å bruke cannabis. Jørgen tenker at han nok heller skulle begynt å ri på hest enn å prøve cannabis, selv om det er farligere. Kanskje hadde vært lettere å få seg jobb da. Og hadde han falt ned av hesten så hadde han sikkert fått mye mer hjelp av helsevesenet enn han får nå. Jørgen er, slik jeg kjenner han, en flott fyr. Han er full av gode ressurser, men har ikke fått den støtten han trenger for å få brukt sine ressurser. Det er mange som Jørgen her i dette rike landet vårt. Hjelpen de får er marginal, straffen de får har store negative konsekvenser for fremtiden deres. Og ikke minst, de fordømmes gjerne av sine omgivelser. Du er heldig du Petter. Jeg håper inderlig all den hjelpen og omsorgen du får vil hjelpe deg ut av uføret. 

Et lite tips til slutt. En terapeut sa til meg en gang; “Den største gleden du kan ha, er å gjøre andre glad, det å ta dette ordtaket bokstavlig, har faktisk en veldig god effekt for å gjøre livet ditt mer meningsfylt”.

Kanskje du skulle selge millionbilen din Petter, og bruke pengene på å hjelpe mennesker som Jørgen et skritt i riktig retning. Pengene du sparer på at Olympiatoppen stiller med gratis psykologer m.m kan du jo kanskje også bruke. 

Lykke til både til deg og Jørgen.

Kommentarer

• Nicolay SBuNNYNicolay SBuNNY Innlegg: 12

Veldig bra skrevet. Norsk narkotikalovgivning fungerer svært dårlig slik den er i dag. Land som Portugal som har legalisert alt kan vise til meget gode resultater, både overdoser, kriminalitet og rusbruk har gått betraktelig ned. At det skal være så skummelt å innføre en human narkotikapolitikk i ett land som Norge er merkelig.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.