Corona sorg.

Lars Ivar HukkelåsLars Ivar Hukkelås Innlegg: 1
redigerte april 9 i Corona

I tillegg til uroen for egen helse samt helsen til familie og venner, har vi mistet bevegelsesfriheten og mange har mistet inntekten og penger spart er mindre verd. Dette kan vare i flere år. Det er ikke bare en nasjonal krise, det er en global krise.

I februar var jeg i fornektelse. Jeg trodde dette kom til å gå relativt bra. Til mitt forsvar så var mediene og statsledere rimelig tilbakoverlente på dette tidspunktet. Inkludert WHO.

Jeg har tenkt litt over hvor i sorgprossessen ifølge Kübler-Ross modellen både vanlige folk og statsledere er.

Fornektelse, sinne, forhandling, depresjon eller aksept.

Hvordan kanaliseres de forskjellige følelsene?

Kommentarer

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 24
    redigerte april 9

"Dette kan vare i flere år"

Om dette varer med likestreng eller strengere lockdown. Så er krisen så ille att folk vil dø av konsekvensen lockdown gir.

Andreland er det ikke hjelp til arbeidsløse som vi har. Men selv ikke her har vi (staten) råd til å gi økonomisk støtte til mange ledige så veldig lenge.

Så om det varer i flere år, så vil det ikke bli noe å hente på NAV. kassa er tom. Så da kan muligheten for att konsekvensen av lockdown bli att folk dør av sult, kanskje kulde til vinteren.

Dermed er sorgprosessen uvesentlig... Det er ett moderne problem i ett fungerende samfunn. Det vil jo ikke lengre eksistere om vi holder stengt i flere år. Da er luksus tullet og "snowflakes" kulturen borte. Folk må skjerpe seg, og jobbe for overlevelsen. Ikke sutre over ubetydeligheter, som bortskjemte små barn...

Men siden Norge skal så smått starter opp igjen 20 april, så er det kanskje håp for "snowflakes" og moderne sutre folk også.. Gruppeterapi, sutring, snakke om følelsen en fikk etter å ha tråkket på en brettet pappkant som gjorde vondt... Og klage over att sidemannen som mistet sitt barn i en sykkelulykke sporer inn med sin situasjon..

• Lars randbyLars randby Innlegg: 12

Delta eller delta ikke i sosiale medier. Personlig tror jeg det meste blir enklere og bedre om man begrenser sin deltagelse i sosiale medier. Likt søker likt heter det jo og da kan det lett bli til at sorg forsterkes, følelser av negativ art blir overveldende og man mister lett av syne lyset i enden av tunnelen.

Det vi i dag kan kjenne litt på er en bitte liten flik av usikkerhet og tungsinn som er normalen for veldig mange i verden i dag. Det å sulte er ikke det samme som å gå på fem to dietten. Sult er det å være sulten hele tiden og ikke se noen ende på tilstanden. Vi har vært i en følt krise i noen uker og tror at verden har gått under. Det kan hende vi har godt av denne krisen og at den gjør oss noe mer ydmyke i etterkant.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.