Økonomiske aspekter fra Lesvos. Re-lokalisert problem gitt av Syria og Afghanistan. Hvor er FN?

I dag sitter jeg og leser fra «Dag Hammarskjøld Library», altså i FN’s bibliotek. Det jeg leter etter er om noe jeg har tatt opp i flere debatter; FN’s – dårlig ledelse. Men dette er jo et lederskap utav valg av noen som higer etter godt betalt superjobb. Skattefritt og. Det jeg setter fingeren på i dag er: «Økonomistyring for vanstyrte land». Leter i FN biblioteket. Selvsagt finner jeg ingenting om slikt der, og det er en av grunnene til at jeg er så på hugget etter å påvise at FN/UN mangler så mye, blant annet innen manglende bistand/rådgivning, og som medfører problemer for giverland. Det monner ikke. Se bare til Palestina hvor hjelpen er gitt i X antall år.70? Problemet er mye antatt at de/UN ikke skal blande seg borti «indre anliggender» som det heter blant enkelte i sikkerhetsrådet. Men de yter jo hjelp som: Protection of Civilians Mandate, men da er det egentlig for sent, der er det soldater for hjelp, og da er krisa der allerede for de sivile.           

Men det økonomiske vanstyret, -eller etter krig og eventuelt «indre fordrevet»; det krever veldig mye av andre giver/hjelpeland, og som oftest fra den vestlige verden.  Sammen med dette problemet er det jeg vil ta opp bundet sammen med «Tusenvis av flyktninger er i praksis fanget på øya for andre vinter på rad som følge av flyktningavtalen mellom EU og Tyrkia, som ble inngått i mars 2016».  Vi merker dette via det som heter «ringer i vannet», og da får vi årsak og virkning av emigranter fra et land som vil, - eller tror, - at hjelpen er der bare man flytter til et rikt land. Og om de klarer en relokalisering så sprer de sine medbrakte negative økonomiske ringer til et tilflyttende land. Årsak er at i dag er det sjeldent at man i et mottakerland kan tilby jobb, nytt hjem og skoler, - bare kom. Og oftest har de an annen mentalitet en oss, - de er ofte misfornøyde og vil ha mer eller «gratis ting /Nav og Sosial.» F.eks. en av årsakene er; de tror vi «henter migranter, slik som det tydelig blir nå etter flyktningeavtalen. Og når 99% av de er muslimer blir det sagt; «Hvorfor henter dere oss når dere ikke har eller liker islam». Ja det var det da, men en undertone manglende religionsfrihet er det også. Men å hente er for at noen tror at det gagner oss når deres fremtid blir alt gratis med pensjon, så den «ballen legger vi død».                                

Men alt henger i sammen; dårlig økonomi, sult, sykdom, - det gir i sum at familier må søke noe å leve av og for. Slik er det her i landet og. Vi må jobbe og spare. En del av sparing foregår også via et livsløp, og til pensjon og vi har vært med på å «bygge opp Oljefond» som skal sikre kommende generasjoner.  Her i landet har vi kommuner som kommer på «Rød-lista» ved dårlig økonomi, og om den trengte ekstern assistanse så hadde de vel fått det og. Og det er her jeg er av den oppfatning og spør; Hvorfor kan ikke Verdenssamfunnet gjøre likedan. Ikke bare yte harde kriselån fra Verdensbanken, men gå mer aktivt inn.                                                                Når det gjelder Afghanistan, opprinnelseslandet for de fleste migranter. Det er en høy arbeidsledighet, men har potensiale for bedring ved utvikling av muligheter/mineraler/frukt. Høy arbeidsledighet og fattigdom, og så kommer problemet, : LES:  Many of the unemployed men join the foreign-funded militant groups or the world of crime, particularly as smugglers. The Afghan government has long been pleading for foreign investment in order to improve Afghanistan's economy. Men dette blir vanskelig når situasjonen er som beskrevet. Og dette problemet skal nå overføres MOTTAKERLAND, herunder Norge. La meg forklare: Arbeidsløse menn/ungdom verver seg i Iran’s Rep. Army, og må sloss for ASSAD i Syria. De blir lovet statsborgerskap etter en viss stund. I strid har jeg lest at de får ca $1200 mndl. Men siden «de ikke er noe» i Iran, og ellers uten muligheter for arbeid, så vil de dra videre. Og det er da en grunn til at vi finner en del av disse på Lesvos/Moria. M.a.o. tøffinger som vet hva de vil og kvinner vil leve farlig.  Her vil de ut ifra, og det ser ut til at de har klart nå, tross branntomta. Men før de havnet på Lesvos så har de høyest sannsynlig kommet med fly fra den ene eller andre kanten. Fra Kabul koster det nå kr. 2127, men fra Teheran kr 987. Og ikke å forglemme at all innvandring medfører høy kriminalitet. Det er for lettvint her. Og hva kan vi vente oss ellers? Jeg erindrer at de satte fyr på mottak de ikke likte, og brukte kniv i kamp om fjernkontroll for TV.

NTB hadde et illustrerende bilde i migrantsaken nå. Av alle på gang-wayen var det kun en som kunne kalles mindreårig. Ellers hadde de fleste IPhone i flittig bruk. Såkalt enslige mindreårige migranter på vei ombord i et fly til Tyskland i Athen 18. april. Foto: Costas Baltas / Reuters / NTB scanpix (Av: NTB-DPA   8. juli 2020, 12:21) .

For meg var det tydelig at disse velkledde unge menn i alle fall var sponset av bestemor i Kabul. Kanskje med det håp om gjenforening slik regler er (i alle fall her i Norge). Så da har investeringen for å sende «denne utsendte familie-misjonæren» for max kr. 2127, kommet et godt stykke på vei. Foreldre, søsken og bestemor. Og Norge blir da så heldige at vi kan tilby GJENFORENING med de voksne; Minstepensjon og antatt en leilh. på Grorud. Der vil de bo uten eiendomsskatt. Vi er heldige! Enhver kan ta frem regnearket etter hvert som de folkevalgte forskjellige partier, ungdomsgrupper, kommuner og ikke minst kirkesamfunn, - begynner å konkurrere for å overgå hverandre. Snillismen gjelder, økonomien er glemt.  Kommuner får jo tilskudd av staten, i 5 år tror jeg. Men hva derpå, - ikke jobb og om noen får det i den familien så skyver denne ut en jobbsøker i min familie. Slik er det bare. Men vi har jo gitt de angrefrist. Sist var det slik at de som egentlig ikke hadde skikkelig oppholdstillatelse i 2015, blant de 3500, og da fikk de som ville kr 42.000 pluss gratis hjemreise. I tillegg fikk vi problemet med OKTOBERBARNA som via NOAS fikk opphold tross juks grunnet menneskelige forhold.

Før pensjonsfondet vårt er oppbrukt skulle jeg ønske at vi kunne få orden på FN, en ny del som bistår i å assistere problemland, og problemland blir man når det landets problemer går utover annet eller flere land, slik som her.

Nå leser jeg at Norge har sendt 12-14 nedover, og da må det vel bli flere enn 50, og da må man se ande som blir plukket ut. Les over.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.