Besøksforbud må bli varig

Besøksforbud må bli varig

Jeg mener besøksforbud må bli varig. Hvorfor? Jo fordi hvorfor skal en som har krenket en på det groveste ha en rett til å være i nærheten eller ta kontakt igjen? Er det en menneskerett å krenke ett menneske?

Jeg ble utsatt for gjentatte voldtekter og seksuelle overgrep fra jeg var 4 år av en 6 år elder søsken. Han utsatte meg også for et drapsforsøk mens jeg var fastbundet til en sofa da jeg var 13. Det siste overgrepet skjedde da jeg var 23. Han jaktet på meg da jeg var 29 men kom meg unna og fikk anmeldt han. Han ble dømt til 2 års fengsel men satt bare ett og halvt år. Han ble ilagt besøksforbud og siden har jeg søkt om fornying av dette. Med tiden risikerer jeg å miste det. Men hvorfor skal han plutselig ha en rett å krenke min fred igjen? Jeg er heldig å bor ikke i samme kommune som han og har fått ilagt ham oppholds forbud i bostedskommunen min, men han har lov til å være her gjennom jobb.

Har du rasert et hus får du ikke bo i nabolaget ei heller i samme kommune. Ikke får du jobbe der heller. Det skjedde i saken på Vestlandet der en hadde rasert nabohuset. Men om du hadde gått inn i huset og torturert naboen hadde du bare fått besøksforbud og fortsatt kunne vært nabo. Huset kan du bygge opp igjen, men en kropp blir traumatisert og den må du leve med resten av livet. Forstå det den som kan hvorfor lovverket er slik.

De fleste jeg har møtt på tror jo at besøksforbud allerede er noe man får varig og ikke behøver fornye eller at man risikerer miste det.

Jeg har opprettet underskriftkampanje på www.underskrift.no/vis/8036 og trenger minst 100000 underskrifter slik at de på stortinget tar dette på alvor og endrer besøksforbud loven. Del gjerne på sosial medier så flere kan skrive under. Takk for hjelpa.

Jane Helen Tømmervåg

Kommentarer

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.