Jeg forstår bare ikke...

Janet OlsenJanet Olsen Innlegg: 1

Jeg sitter daglig, og det opptil flere ganger om dagen, å ser på kommunens hjemmeside- og på FHI / Helsenorge og regjeringen sin hjemmeside. Jeg følger med på smitten som sprer seg og retningslinjene som kommer deretter. Jeg var ikke så opphengt i å følge med før, før følte jeg meg trygg nok til å kunne gå ut døren for å handle, og å sende barn på skole, barnehage og mann på jobb. Nå? Den tryggheten forsvant. Jeg er nervøs og føler ubehag når barna reiser av gårde og mannen må på jobb. Jeg sitter hjemme, tenker, undrer og klarer ikke helt å forstå. La meg forklare hvorfor.

I mars stengte Norge ned- folk måtte holde seg hjemme fra jobb, barn fikk ikke gå på skolen og vi alle satt undrende å tenkte. Hvor ille er dette viruset? Hva kan skje om man blir smittet? Noen slipper billigere unna enn andre, noen betaler med livet sitt. Det spres fort, som ild i tørt gress, og vi vet egentlig ikke om en runde med viruset kan påvirke oss i fremtiden. Det er så nytt og det er alt for lite kunnskap rundt det. Noe har vi jo lært på et år, men ikke nok.

Etter en intens tid bestemte regjeringen seg for at vi skulle åpne opp igjen- forsiktig. Hvor var gjenåpningen forsiktig egentlig? Tøylene slakket, og nordmenn fikk en følelse av at dette ikke var noe ille likevel, overreagering fra regjeringens side. Rart, for hele verden har blitt rammet, hele verden har mistet mange liv og blitt alvorlig syke. Det er en pandemi, ikke en influensa. Man skulle tro at man hadde lært fra tidligere pandemier. Tydeligvis ikke. Da kan man også undre seg over hva som egentlig er viktigst. Økonomi? Få mest mulig penger inn slik at vi kan kaste det ut på alt og alle andre, fremfor å hjelpe vårt eget land og befolkningen som bor her. Det er vi som har lagt grunnmuren, det er vi som har arbeidet hardt for å komme dit vi er den dag i dag. Det er folket i Norge som har stått på, ikke verden rundt oss.

Folk reiste til utlandet så fort muligheten var der, harrytur til Sverige var også kjempe viktig, det er ikke det at vi ikke har nok mat, drikke, og det som folk flest handler når de tar turen over. Sverige er bare billigere enn Norge, så forståelsen er der- bare ikke under en pandemi. Folk reiste overalt, avstanden ble glemt bort, hygienen ble dårligere, og anbefalinger ble kastet bort. Likevel sitter det folk i regjeringen og roser landets befolkning- vi er så flinke vi! Vi gjør nemlig alt av anbefalinger, og vi holder smitten nede. Det til tross for oppblomstring av smitte, bestemmelser over at det ikke er ille nok så alt skal fortsette som før- helt til det blir ille nok en gang. Vi går over til trafikklys, kommuner er gule og faller raskt over til rødt. Smitten sprer seg, innstramninger som varer kun for en kort periode- type 14 dager maks. For da har vi jo nok en gang kontroll på smitten. Ikke sant? Jeg følte meg trygg en gang da smitten var lav, likevel forstod jo også jeg at det ikke ville være slik lenge. Vi bryr oss, men vi bryr oss ikke nok.

Per dags dato (08/11/20) så kommer regjeringen med nasjonale anbefalinger. Anbefalinger og ikke påbud. Merk forskjellen- burde det ikke være påbud når Norges befolkning gang på gang viser at anbefalinger ikke er godt nok? Uansett. Vi får anbefalinger om å holde oss i hjemmet, begrense kontakt med folk rundt oss. I private hjem, hager, eller på hytta så bør man ikke ha flere enn 5 gjester i tillegg til husstanden. Men dette gjelder ikke skole- og barnehage kohorter. Da undres jeg, hvorfor er det slik?

På kommunens hjemmeside her på Jevnaker leser jeg;

"Samtidig ble det understreket at når samfunnet strammer inn bevegelsesfriheten, skal barn og unge være de siste som blir berørt, og de første som får lettelser når det er mulig. Derfor mener kriseledelsen i Jevnaker kommune at det er viktig å åpne skolene igjen.

Sentrale myndigheter er klare på at skoletilbudet til barn og unge er noe av det siste som skal rammes".

Så, det jeg forstår ut fra dette er at barn og unge ikke blir smittet eller sprer smitte på samme måte som ungdom og voksne. Jeg forstår ikke helt det da viruset ikke akkurat trenger seg på og sier "dette er et barn, feil person!" også forsvinner viruset ut av kroppen uten en eneste mulighet til å smitte andre barn- unge og eldre. Det er da ikke slikt et virus fungerer? Barn er tettere oppi andre barn og voksne. Barn trenger omsorg og kjærlighet. De yngste trenger hjelp til å spise, bleieskift, bevegelse, og tilsyn 24/7. De klarer seg ikke selv, og skulle det blitt smitte fra en barnehage så er det helt sikkert at familien også blir smittet om barnet har vært i kontakt med den smittede. Det samme gjelder barn på skolen, er det smitte i en familie og barna tar dette med seg på skolen så spres det like mye som om det skulle vært en voksen person. Det dere også glemmer er det at barn blir mer påvirket av dette når man kjører på med det løpet dere gjør nå. Berøre barna minst mulig? Blir det smitte på skole, SFO og barnehage så må de som er i samme kohort være i karantene og evt ta en test for å utelukke at de er smittet. Har det spredd seg og de har familie i andre trinn så blir også de trinnene satt i karantene om det er påvist smitte. Når karantenetiden er over så er det tilbake på skolebenken, tilbake til "det normale" men med strengere tiltak for oss voksne. Så kan det komme nok et utbrudd, enda et barn med påvist smitte, samme klasse som satt i karantene sist uke. Da driver man jo å tar inn og ut barn fra skolen, inn og ut fra karantene, isolasjon, og barn kan ikke ut å leke, kan ikke gjøre de tingene som barn trenger å gjøre. I tillegg er det vanskelig å forklare våre små hvorfor vi må inn og ut av så strenge restriksjoner. Hvorfor de har lov til å gjøre ting den ene uka, men plutselig så er det ikke lov den andre uka- også er det lov igjen! Hvor lenge varer det denne gangen? Barn blir usikre, barn blir redde! Akkurat som oss voksne. Det er ingen spøk. Det er en pandemi som tar livet av venner og familie, folk vi er glad i og gjerne skulle hatt mer tid sammen med.

Jeg skjønner ikke opplegget, og jeg begynner å bli utrolig sliten i hode av alt regjeringen og dere som styrer og bestemmer gjør. Det er farlig, ikke farlig, farlig, ikke farlig. Åpne, stenge, åpne, stenge, åpne. Vi har kontroll, vi har ikke kontroll, vi jobber med å få kontroll, vi har kontroll... Shit, der gikk alt til helvete- hold dere mest mulig hjemme, unngå samlinger, kontakt med andre. Følg anbefalinger fordi påbud høres litt for brutalt ut- selv om det er nøyaktig det som hadde vært nødvendig. 

Husk at alle blir rammet, fra de minste til de eldste.

Takk for at dere alle lar ting gå så langt slik at man ikke skal kunne ha en koselig jul med familie og nære venner. Takk for at dere tenker på Norges befolkning uansett alder. Takk for at vi i Norge er så viktige for dere, og at liv ikke går tapt.

Kanskje på tide å endre litt på tiltak, stramme inn og komme med påbud. Kanskje på tide å stoppe denne frem og tilbake greia som har holdt på siden Mars. Det føles ut som om den nedstengingen ikke var nødvendig likevel, bare se hvor vi står den dag i dag.

Kommentarer

• Jeg bor i Trondheim og bruker munnbind i butikker og på kollektiv transport, gjort siden august. Det burde vært et påbud å bruke munnbind uansett. Hva de venter med de som bestemmer forstår ikke jeg heller.

Ser ikke bort fra at det blir nedstenging av landet igjen, men det vil redde jula for oss, hvis det ikke er forsent da?

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.