Husløs familie på 3 med helseproblemer

Det jeg skal skrive, er vanskelig og veldig tungt.

Vi er en liten familie på 3 som risikerer å ende opp som husløse, fra og med 31.12 i år, pga ny husvert, som har som mål å pusse opp huset vi leier og gi til sin datter. Dette kommer ikke frem i oppsigelsebrev eller som krav i seg selv.

Min bror og jeg har bodd sammen i 17 år siden 2008. Han er 48 med ulike helseproblemer. Dårlig hjerte, nerveproblemer, angst, klaustrofobi, høyt blodtrykk, problemer med binyrene, ADHD lignende symptomer, PSTD og psykose. Jeg er 45, sterk tunghørt og født med en liten hjerneskade. 

Den sistnevnte delen har jeg aldri snakket mye om, men den er der og derfor er jeg ikke som de fleste på min alder.

I tillegg har jeg dårlig helse selv. Høyt blodtrykk, milde stressymptomer og urinsyregikt. Sover dårlig om nettene og sliter en del med variert depresjon og ensomhet.

Mor på snart 77 flyttet sammen med oss to brødre i 2013, og har bodd med oss i 7 år. Hun har dårlig rygg og er tynn. Sliten. Hun fikk virus på balansenerven da hun var 73.

14.oktober fikk vi uten forvarsel, utkastelsesbrevet fra nye husvert uten begrunnelse. Der stod det vi skal være ute 31.12. Det er 2 1/2, ikke fullt 3 mnd, som er vanlig for en oppsigelse.

Min bror og jeg er uføretrygdet, mens min mor har minstepensjon. Ikke bråker vi, ikke fester og herjer vi. Vi lever rolig og isolert, og nå i Korona tider holder vi oss mest for oss selv.

I disse dager leter vi forgjeves etter et sted å bo på Finn. Vi tre ønsker å bo sammen enten i enebolig, tomannsbolig eller rekkehus, 

helst i Åsane eller Arna. Vi klarer maks 16.000 kr i langsiktig månedsleie. Langtidsleie ønsker vi.

Mange ganger tidligere har vi tre som familie forsøkt å søke gjennom Husbanken, Boligetaten etc, men fikk avslag. Noe av de merkeligste unnskyldningene var at mor var for "gammel" til å bli oppført som søker, egenandel må være 20% for huskjøp, to brødre kunne ikke søke sammen for å få bostøtte og kunne da like godt bodd som gifte par eller noe! Var slike tilbakemeldinger vi fikk tidligere. Hos Boligetaten var det 2 års ventetid for søk om kommunal langtidsbolig, men der så det ut som om vi også ble misforstått og avvist.

Det er veldig kaldt og hensynsløst å angripe en så sårbar og fredelig familie med lav økonomi og helseproblemer. Nye husverten bryr seg neppe om vår bakgrunn, alder, problemer, liv og helse, og bryr seg ikke om Korona situasjonen. Han vil på død og liv kaste oss ut. Ikke fikk vi noen forvarsel eller begrunnelse for hvorfor ønsker å kaste oss ut! Fyren har 7 leiegård og driter penger, bokstavelig talt! Likevel er han så hensynsløs og kald.

Mye feil med de systemene der, og nå er situasjon svært dramatisk! Vi er dypt fortvilet og lut lei av å bli møtt med slike problemer! 

Ikke bare sliter vi med å finne bolig, men vi slåss også desperat for å verne om våres liv og å få tak over hodet

Håper noen kan hjelpe eller vet om hjelp å få. Liv og helse står på spill. Våres liv og helse..

Skrevet av

Helge Kvalheim

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.