Var Hitler ond eller bare misledet?

Lars MoanLars Moan Innlegg: 33

Ser i et konkurrerende diskusjonsforum, vgd, et innlegg som påpeker muligheten for at Hitler handlet i god tro, når han drepte jødene. Dette innlegget får flest likes på hele forumet. Spørsmålet som diskuteres, er om Hitler var ond. Innlegget som fikk så mange likes, stiller spørsmål ved om Hitler bare handlet i tråd med hva han trodde var riktig. Han ansåg jødene som en trussel mot verden, av ulike årsaker. Dermed handlet han samvittighetsfullt når han drepte jødene, i følge dette innlegget. Dvs: Innlegget holder det åpent, om Hitlers forsøk på utrydning av jøder, var uttrykk for ondskap.

Siden jeg er bænna fra vgd, kan jeg ikke svare der. Derfor vil jeg gi det svaret jeg hadde tenkt å gi der, her!

Hitler stoppet ikke ved utryddelsen av jødene. Han mente at hele verden var en arena hvor man kunne bedrive drap på mennesker som ikke passet inn. Han drev avl på mennesker. Alle som har sett filmen "Der Untergang" har fått med seg at hans siste drapstokt rettet seg mot - hold deg fast - tyskerne! I 2. verdenskrigs siste fase ble det åpenbart at Tyskland kom til å tape krigen. Tyskland som en tapende part var verdiløs i følge Hitler. Derfor mente han at Tyskland burde tilintetgjøres ved de alliertes invasjon. Tyskerne burde, i rene kamikaze-stil, kjempe til siste mann.

Hvis ikke dette er onde idéer, tenkt av en ond person, er det ingen og ingenting som er ondt. Hitler må, om man skal opprettholde noen form for moralsk hierarki, karakteriseres som det ondeste menneske som noen gang har levd.

Kommentarer

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 143 ✭✭

Han var OND, ingen tvil om det.

Men det var andre tider mellom første og andre verdenskrig, økonomisk osv, så er nok lettere å dra med seg folk som han gjorde var det trange tider osv

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 143 ✭✭

Hvilket profil navn hadde du på vgd foressten

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 33

Jeg ble som sagt "bænna" fra vgd, pga spamming - jeg visste ikke at det er feil å publisere ett innlegg flere ganger i ulike tråder. I tillegg ønsket jeg å bryte det som jeg mente var en uendelig tråd med grå og kjedelige innlegg. I den forbindelse skrev jeg vel en del ting jeg ikke ønsker å viderepromotere for å si det sånn. Anonymiteten i vgd er bra! Den bidrar til en friere debatt! Når jeg nå må skrive under fullt navn, vil jeg ikke uredigert(og det går ikke an å redigere på vgd!) inkludere mine anonymt skrevne innlegg ved å avsløre min profil på vgd. Det håper jeg du forstår.

Jeg forsvarer at mitt innlegg har havnet under overskriften "Aktuelt", med at Hitler alltid er aktuell. Hans destruktive virksomhet, og alt og alle som knytter seg opp til ham og hans ideologi, hviler aldri. Derfor må vi aldri gjøre motstand mot Hitler og hans idéer, uaktuelt.

Hvis alle hadde brukt noen sekunder, hver dag, på å reflektere over hvor ille verden hadde blitt, om Hitler hadde vunnet 2. verdenskrig, så hadde verden blitt et bedre sted!

Hitlers arv må nedkjempes, hver dag. Anti-fascisme er, dessverre, alltid aktuell.

• mRmomRmo Innlegg: 76
    redigerte desember 2020

det var bare fordi fuka gud skulle lage mikroprossesoren til pcer og sånt så han trengte et bombefly med mikrochippens teknologi for presise mål da kom transistoren til å bli erstattet med 1000vis av sterkere cpu som arm til smarttelefoner og sånt mens kirken tror at han brenner i solen så blir krympet i svart hull sstekt uten lys var han bare en cpu mens jesus frelste han den 3 dagen og jesus viste han skule få ha telefon og det der om jødene

mRomo: Er du seriøs eller bare driver du med alle? Har du fått en visjon? Da respekterer jeg deg. Men sånn som du høres ut har du ingen visjon. Du er bare dum og deil....Neida, - Du er kul.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.