Når blir man nordmann?

Knut OlsenKnut Olsen Innlegg: 1
redigerte april 13 i Innvandring

Jeg leser stadig om nordmenn som gjør det ene og det andre. Positivt og negativt.

Nå sist i NRK: https://www.nrk.no/nyheter/flyr-hjem-nordmenn-fra-pakistan-1.14979107

Når blir utlendinger nordmenn? Hva skal til? Hvorfor blir det ikke beskrevet som i dette konkrete tilfelle: norsk-pakistanere? Og hvorfor snakker vi ikke om norsk-tyskere og norsk-svensker?

Dersom kona og jeg flytter til Japan.... Blir vi japanere? Blir ungene mine som da blir født der japanere?

Dersom jeg av en eller annen grunn skulle komme i media i Japan, ville det da stått beskrevet som japaner?

Hvorfor er det så vanskelig?

Hva kommer det av at utenlandske folk som bor i Norge alltid blir omtalt som nordmenn og norske statsborgere når det ikke er snakk om etnisk norske?

Hvorfor blir aldri etnisiteten nesten aldri nevnt i en sak?

Kommentarer

• Lars SteinslandLars Steinsland Innlegg: 3

En Svenske bosatt i Norge, med norskstatsborgerskap (er ganske sjeldent) men dem vil selv etter 15 - 20 år kalle seg svenske, bosatt i Norge.

Det samme gjelder både Dansker og Tyskere.

Samme mener min kone, som er fra ett asiatisk land.

Mine somaliske naboer, sier dem er Norsk-Somaliere.

Hvorfor media ikke nevner slikt, har vel mer noe med: Det kan bli sett på som rasistisk, og muligens kan gruppere enkelt som kriminelle. Selv om ikke alle er det!

• Jan Berg Jan Berg Innlegg: 1

Det finnes dessverre ingen godt og entydig svar på det spørsmålet - noe som heller aldri vil bli noe annerledes så lenge anti-rasister kjemper med nebb og klør for å bekjempe det de tror er rasisme utløst av vokabular. Altså at man kan omvende rasister ved å fjerne ordene de bruker... Forstå det den som kan.

Vi er alle innvandrere. Så definisjonen av hva som gjør oss etnisk norske eller ei må uansett handle om et eller annet antall generasjoner. Men det tallet er selvsagt vesentlig høyere enn 2-4 som er det det typisk handler om i dagens debatt.

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 25

"Hva kommer det av at utenlandske folk som bor i Norge alltid blir omtalt som nordmenn og norske statsborgere når det ikke er snakk om etnisk norske?"

Sikkert vanskelig å forstå. Men en må ikke være etnisk norsk, for å bli norsk statsborger.

Etter loven så er det statsborgerskapet som bestemmer. Så en innvandrer som kvalifiserer seg til statsborgerskap, vil da når det blir godkjent, pr definisjon etter loven være norsk.

Benevnelsen Norsk-Pakistaner, Norsk-Somalier osv er da teknisk sett riktig.

Mens andre innvandrere bruke rikke en slik benevnelse. Noen sier "jeg er Thai og er norsk statsborger"

Andre sier dem er norsk statsborger med Vietnamesisk opprinnelse.

Men alle har rett, for statsborgerskap kan innvandrere få. Hvordan dem implementerer det språklig med seg selv er lite å henge seg opp i.

Når det gjelder nordmenn flytte til Asia... Der er reglene helt annerledes.Noen Asiatiske land så er det nesten umulig, kanskje usannsynlig å bli statsborger for innvandrere. Der er det mer snakk om permanent oppholdstillatelse, og eventuelt arbeidstillatelse og div visum

Det er forskjell på å være norsk og være etnisk norsk.

Norskstatsborger er jo juridisk riktig. Men ikke etnisk norske kan få dette. Altså innvandrere. Men de vil jo ikke bli etnisk norske.

Hvor langt tilbake en må gå for å være etnisk norsk.. interessant, det spørsmålet trur jeg faktisk må gås til forskning. Og da tiden Europa blei til-vandret.

Antagelig går det mer på etnisk norsk, i den form nordmenn flest er. Altså vi med de typisk norske trekkene.. Vi er da etnisk norske.

Samme måten som vi ser trekkene på Sør Øst asiater, dem har jo noen klare trekk som vi og dem selv forbinder med Sør Øst asiatere.

Problemet er att vi trolig ikke klarer å se på en 30 åring i dag, att han har en innblanding fra Italia 5-6 generasjoner siden.. Om en skal kalle det ett problem.

• Per WatnePer Watne Innlegg: 15
    redigerte april 20

Man kan vel kalle seg etnisk norsk når man genetisk har minst 50% norske gener?

Er usikker på om etnisitet er koblet til genetikk eller kultur...får egentlig litt frysninger av denne retorikken. Spiller det egentlig noen rolle?

Det spiller faktisk ingen rolle nei.

Syntes også denne

"Hva kommer det av at utenlandske folk som bor i Norge alltid blir omtalt som nordmenn og norske statsborgere når det ikke er snakk om etnisk norske?"

gir litt frysninger.

Det er stor forskjell på statsborgerskap og etnisitet..

• Daniel NerdalDaniel Nerdal Innlegg: 3

Subjektivt. Og noe folk diskuterer ofte tror jeg fordi medier har villet skjule at alt faktisk ikke er fryd og gaman med masseinnvandringen. Jaja, skjule, kanskje de bare ikke orker stresset i kommentarfeltene. Dagbladet valgte jo å skrote sitt. Startet etter terrorangrepet i 2011. Med mindre alt vi skrev var roserødt så ble det fjernet. Til slutt gav DB opp.

Dette med identifisering av opphav, eller riktig nok IKKE identifisering har vært svært utbredt i mange år. En feilslått praksis med bakgrunn i politisk korrekthet vil jeg tro. Eksempel på dette er overskrifter som begynner med « Norsk statsborger» eller «Nordmann». Eller at det skrives «vedkommende er norsk statsborger». 7 ut av 10 ganger viser det seg at dreier det seg om migranter, asylsøkere eller flyktning. Og selv de andre gangene vil nok de fleste konkludere , da feil, med at vedkommende ikke er «Norsk». Men så ser vi også overskrifter der «etnisk norsk» blir brukt. Nesten som en bevisst påminner etter utallige overskrifter med «norsk statsborger» .

Blir ikke siste gangen dette blir diskutert. Er vel straks noen som vil slå igang flagg debatten vis a vis 17.Mai . Nei, ikke den dagen. De andre 364 dagene. Ingen problem ;)

• Adam AshrafzadehAdam Ashrafzadeh Innlegg: 2

For å vite når blir man nordmann, må man først vite hva innebærer begrepet "nordmann". I følge Ole og Kari er nordmann han/hun som er født av to etniske norske foreldre, og i følge Ali og Fatima blir man nordmann når får han/hun juridisk norskstatsborgerskap. Fleste innvandrere mener også at man blir nordmann når man er integrert og fungert sosial og kan bidra i det norske felleskapet og blir relativ likt i livsstilen. Men for meg, man blir nordmann når man drømmer på norsk. Å drømme på norsk får man ikke ved å bare ha, statsborgerskap eller sosial integrert og heller ikke etnisitet. Man drømmer på norsk når man bærer den norske mental strukturen som får man til gjennom sosialiserings prosessen. Det vil si, et kollektiv identitet som gir den enkelte måten å tenke på, være på og leve på. Jeg skriver på norsk, men tenker fortsatt som kurder. Derfor den første tanken som kommer til dere, er at han som har skrevet teksten er ikke nordmann. Uten å tenke på hvor lege bodde jeg i Norge, har jeg norsk statsborger, eller jeg er etnisk norsk, men vokset opp i ett annet land.

• Øyvind EvensenØyvind Evensen Innlegg: 2
    redigerte mai 2

Nordmann?

Når enn er Norsk patrior, er man en nordmann!

Kommer mennesker til Norge og Ikke underleger seg norsk lov, da er han, hun ikke nordmann!!!

Vi har dessverre "nordmenn" som selger Norge, til EU.

Disse kalles landsvikere!

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 11
    redigerte mai 2

Vel .. Minne venner si eg er norsk ...

Og jeg er ikke født her ...

EG ville si at det handler mye om integration. Vis man er en utlending som henger mest med sine egne så er man neppe intrigert .. Men henge man mest med nordmenn eller har mest av norske venner så er det vel en del .. Fordi da blir man en del av kulturen ... Man trenger ikke tar alt av kulturen in til seg men norske verdier som ytringsfrihet, Hjelpsomhet ( ja nordmenn hjelper gjerne normalt sett ) og mye mer .. Norsk kultur likne gjerne på mange andre vestlige kulturer men det er også mange små særtrekk nordmenn har ... Og man må blir en del av den norske kulturen for blir nordmann ville jeg si og minne venner ville hver nokså enige =)

Hjerte må også ligge i Norge ... Norge må hver hjemme og norge må hver lande man forsvare .. selv om det er mot sitt eget hjemland ...

• Erling ErvikErling Ervik Innlegg: 24

Da jeg flyttet til Halden for godt over 40 år siden og begynte å kalle meg Haldenser, fikk jeg vite hvordan man blir Haldenser.

"Hvis faren din er født i Halden, og faren hans også er født i Halden og også hans far er født i Halden, ja da er du Haldenser".

Det var i den tiden da dusteforbundet skrev om "innflytterplagen". Selv er jeg født i Trøndelag...

• Tom Magne BerntsenTom Magne Berntsen Innlegg: 1

Hvorfor skal det være så viktig å bli etnisk norsk da? Å bli statsborger kan vel ha både positive og negative følger. Jeg er 1000% norsk tror jeg :-) og vil aldri se på meg selv som noe annet. Min datter er 50% norsk men født her og oppvokst her. Med andre ord så kan hun alt om kulturen, tradisjonene, språket osv. Hun sier selv at hun ser på seg selv som norsk men med utenlandsk mor. Kan ikke si meg annet enn enig i det. Reiser hun til mors hjemland så har hun blod messing like stor tilknytning dit som her. Men språk, kultur og tradisjoner fra mors land kan hun delvis men hun er ikke oppvokst der og ser derfor på det som et delvis fremmed sted fra sitt ståsted. La folk selv få lov til å føle seg det dem vil og ikke la det bli noen stor sak. En 100% nordmann vil muligens ikke se på min datter som etnisk norsk. Men der må jeg si meg uenig. Etnisk norsk er hun, men 50% Ok.

• Geir Ivar JørgensenGeir Ivar Jørgensen Innlegg: 7
    redigerte juli 12

Norsk kan man kalle seg når man har norsk pass og norsk skatteadresse. Uten at de kriterier er oppfylt man utlending eller utflyttet nordmann.

• Per Roger RunnePer Roger Runne Innlegg: 9

Hva er det som gir frysninger? Er det noe skummelt med dette. Jeg skjønner ikke helt at man ikke skal kunne diskutere disse tingene uten at noen skal bli fysisk syke. Husk, det er media som har lagt føringene for hva vi skal føle og ikke føle i forhold til etniske norske og ikkeetniske norske.

• Koldgrim AlverKoldgrim Alver Innlegg: 1

Man blir ikke nordmann det er man født til. En somalier er og blir en somalier som en nordmann er og blir en nordmann! Man er bare nordmann i ett annet land

• SerpentbaneSerpentbane Innlegg: 14

For meg handler det om kjerneverdier, et begrep som imidlertid sjelden overlever tidens gang. Det man også gjerne kan omtale som typisk Norsk, selv om man kanskje bør si stereotypisk.

Ut over det er man norsk når man er norsk statsborger.

For SSB er man norsk-"insert riktig land" i en generasjon eller to om jeg ikke husker helt feil, etter det blir man karakterisert som helt norsk i statistikk.

Så omtaler noen seg som norske, og andre som norsk-"insert riktig land".

Jeg synes ikke det har så mye å si hva man er rent etnisk, det største problemet er konfliktetende verdier og enorme kulturelle forskjeller. Problemet oppstår når man av frykt av rasismestempel ikke lenger er i stand til å se på demografiske forskjeller, også i forhold til etnisk opphav.

Man kan ikke uten videre si at X% av kriminaliteten i Oslo gjøres av personer med sånn og sånn etnisk bakgrunn, fordi vi ikke skal lage skiller basert på etnisk bakgrunn. Men om man ikke tørr å se på disse tallene, å erkjenne problemet, så er man heller ikke i stand til å gjøre noe med det. I neste omgang blir dette veldig tydelig selv, og mindre sikre tall begynner uansett å flyte rundt, og man skaper enda mer negative holdninger i befolkningen, hvilket forsterker disse skillene og skepsisen i befolkningen enda mer fordi man på toppen av det hele sitter med et inntrykk av at de ansvarlige i landet ikke gjør noe med problematikken fordi de ikke tørr snakke om etniske forskjeller.

Hvis eksempelvis det norsk-pakistanske miljøet i Norge får presentert veldig klare tall som tilsier at 80% av gjengkriminaliteten i landet gjøres av norsk-pakistanere, vil ikke dette heller være noe som gjør at de ønsker å bidra til å løse problemet. Spesielt om staten da i tillegg setter ned arbeidsgrupper og tiltak mot miljøet som miljøet kan benytte seg av, med toveis kommunikasjon. Hvorfor er det sånn, hva skal til for å løse det, hvordan kan stat, kommune og miljøet jobbe sammen?

Nå er dette tallet komplett oppdiktet for å si det sånn. Men man kan ikke se på slike tall som farlige.

• Frida Volden EnghFrida Volden Engh Innlegg: 11

Man blir dessverre ikke etnisk Norsk av å bo i Norge, hvis en kommer fra en familie med innvandrer- bakgrunn! Men en er ikke mindre norsk av den grunn!

Jeg tror det tar 3 eller 4 generasjoner før man blir etnisk Norsk!

Men uansett så vil jeg si at folk er Norske, hvis de enten er født her, eller kom hit som barn!

Vær stolt av den du er, og ikke tenk så mye på om du er etnisk eller ikke etnisk Norsk!

• Frida Volden EnghFrida Volden Engh Innlegg: 11

Nei! Man trenger ikke å være etnisk norsk for å være nordmann!

Er en født i Norge, er en Norsk! Har man kommet hit som liten, er man nordmann!

Eneste at man sier ikke at moderlandet er Norge! Men en er Norsk for det, uansett etnisitet!

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.