- Jeg tror ærlig talt at det var mer mangel på tenkning og kunnskap fra regjeringens side

S2PUS2PU Innlegg: 7
redigerte desember 2020 i Politikk Norge

Fra webinaret "Learing of the past for the future" som vi arrangerte i samarbeid med den ukrainske ambassade i Norge 26.11.20.

Vi åpner med referatet som vi kommer tilbake til, men referater er fra Berit Lindeman i Den norske Helsingforskomité: "- Jeg tror ærlig talt at det var mer mangel på tenkning og kunnskap fra regjeringens side enn faktisk valg, som resulterte i denne uheldige situasjonen."

Vi nordmenn, inklusive offentlige myndigheter og historikere, har en tendens til å kalle ukrainere for russere eller sovjetere i når vi beskriver deres innsats i Norge under 2. verdenskrig. F.eks. sier vi russefanger om ukrainere og sovjetiske soldater som frigjorde Nord-Norge. Dette er ikke korrekt beskrivelse.

Vi håper dere finner interesse og tid til å lese et lite utdrag fra innlegg på nettseminaret "Learning from the Past for the Future" som ble organisert av Ukrainas ambassade i Norge og oss, den ukrainsk-nordiske frivillige organisasjonen "Support to the People of Ukraine", og det ble arrangert 26. november 2020:

Forsker Yana Primachenko ved Institute of Ukrainian History sa blant annet:

- Mange ukrainere og polakker fra ukrainsk territorium var med i den Den selvstendige Podhalebrigaden, en polsk militær enhet opprettet i Frankrike i 1939, etter at Polen var falt, som en del av den polske hæren i Frankrike . I mai og juni 1940 deltok den i den allierte kampanjen i Norge og kjempet med utmerkelse i slaget ved Narvik.

Blant 11,5 millioner offiserer og soldater som tildelte ordrer og medaljer i løpet av 1941–1945, var rundt 2,5 millioner ukrainere. For eksepsjonelt mot ble 2000 tildelt tittelen Sovjetunionens helt. Sovjetunionens helt ble tildelt Ivan Kozhedub tre ganger og 32 ukrainere ble tildelt den to ganger. Og en ukrainer fikk til og med den høyeste utmerkelse en kan få i Norge for sin krigsinnsats.

Mer her

Berit Lindeman sa på vårt webinar:

- Når det gjelder forståelsen av lidelsene til de sovjetiske hæren, har jeg bodd i Murmansk og passert drapsmarkene mellom Murmansk og grensen til Norge så mange ganger. I Finnmark er minnene om frigjøring og takknemlighet av mye dypere natur enn for resten av nordmenn, der mange til og med er uvitende om denne delen av historien.

- Jeg tror ærlig talt at det var mer mangel på tenkning og kunnskap fra regjeringens side enn faktisk valg, som resulterte i denne uheldige situasjonen.

Når dette skjer, har jeg også bodd noen år i Ukraina på nittitallet.

I 1994 flyttet jeg til Kyiv i Ukraina sammen med familien min da mannen min ble utnevnt til 2. sekretær for den nylig åpnede norske ambassaden.

Dette var bare noen uker før den store markeringen av 50-årsjubileet for frigjøringen av Finnmark, som regjeringen i Norge hadde invitert mange veteraner fra den sovjetiske hæren til Norge. Men ingen ukrainere, til vår bestyrtelse.

Mer her

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi fra #S2PU jobber for at den ukrainske innsatsen for Norge, både som soldater, krigsfanger og tvangsarbeidere skal få sin velfortjente minnesmerke i Norge. 

Vi inviterer nå våre folkevalgte politikere til samarbeid om dette.

Kommentarer

• Mitt NavnMitt Navn Innlegg: 4

Vel er litt smakløst av oss å ha wargames ved grensa på vegne av USA via NATO mot landet som utslettet Hitlers hær. Russland hadde kjørt over oss med et gjesp om de ville. De vil ikke. USA sin paranoia er ikke bare bad, vi fikk internett som første ikke engelsktalende land i verden fordi vi hadde seismografer på russergrensa...

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.