Er det farlig å åpne Norge allerede nå?

Rolf FiskeRolf Fiske Innlegg: 14 mod
redigerte mai 12 i Corona

Hold fast, epedemien må stoppes nå, skriver professor i smittevern, Bjørg Marit Andersen. Hun oppfordrer regjeringen til å vente med å åpne Norge.

Hva mener dere?

Kommentarer

• IdentifisertIdentifisert Innlegg: 6

Vi vet ingenting om dette før alt er over og vi skuer tilbake i tid og kan oppsummere. Ekspertene vet heller ikke og deres uttalelser spriker i alle retninger.

Jeg syns at vi kunne ha ventet med åpning i enda noen uker. Uansett kommer jeg til å fortsette min selvpålagte karantene, til tross for at jeg er frisk, for dette er en sak som må tas meget alvorlig. Jeg er rask og sjeldent i butikk/apotek og drar rett hjem, dropper reiser, sosiale samlinger, hytteturer og tar min del av mitt ansvar som isolert medmenneske.

• Lars KlausenLars Klausen Innlegg: 1

Det går fint så lenge folk vasker hender, holder avstand og ikke slikker på dørhåndtak.

• janbiljanbil Innlegg: 1

Selvfølgelig er det farlig å åpne Norge nå. Corona smitter ekstremt lett og det skal veldig lite til før vi mister kontrollen. Den som snakker om flokkimmunitet kan jo regne på hvor mange som må dø før vi oppnår det. Å følge svensk modell her er billig, raskt og grusomt. Men vi kan bremse det betraktlig og det blir utviklet både medisiner og vaksine. Dette er et kappløp med tiden. Men det er jo kun mitt syn.

• Daniel NerdalDaniel Nerdal Innlegg: 3
    redigerte april 21

Etter min mening er det en tabbe å gjenåpne . Men det er det dessverre for sent å gjøre noe med. Mot eksperternes råd har regjeringen valgt å følge Tegnell metoden som har ført til 1800 dødsfall så langt i Sverige. 185 det siste døgnet.

At barnehagene skulle være blant de første som ble åpnet er dumskap på toppen av dumskap. Noe den 36 sekunders videoen som VG kjørte på autoplay i dag visste . 5-6 barn tettet sammen av tante for at alle skulle være med i bildet. Allerede er vi på villspor. Så tar han ene gutten pent å putter fingeren i munnen før han da går bort å tar på håndtaket inn i selve barnehagen . 30 sekunder. Dette ender nok ikke bra .

Jeg kunne forstått en forsiktig åpning for videregående elever. Passe voksne folk som kan følge instrukser. Om så bare så de fikk gjennomført eksamen. Men barnehage barn. 1-4 klassetrin . Nei.

Den største fienden er nok ikke viruset. Det er folk flest. Senest i dag har jeg sett folk i kommentarfeltet som hevder barn ikke kan smittes, eller spre smitte. Selv etter at både spedbarn, 5 åringer, 12 og 13 åringer har strøket med. Som har vært overskriften nyheter i Norge. Selv da går det ikke inn. Om 5 åringen som døde igår skulle også noen krangle om. At ungen ikke døde av Corvid19 , selv om legene sier stikk motsatt.

Og joda, folk har blitt coronasmittet. Utviklet lungebetennelse , og har død. De døde av lungebetennelse. Det stemmer det. Likedan kan man argumentere at ingen dør av EBOLA. De dør av skadene som viruset forårsaker . Fall i blodtrykk, organsvikt osv .Ingen dør heller av AIDS. De dør av at immunforsvaret deres svekkes av viruset . AIDS knekker immunforsvaret deres, så kan de dø av influensa, eller en annen infeksjon som kroppen deres ellers ville klart å bekjempe.

Men å argumentere med folk på denne måten har ingen hensikt. Det hjelper ikke de 172 tusen som er allerede døde . Ett tall som nok ikke viser hele den sørgelige sannheten. Men noen folk vil ikke forstå alvoret.

En skrev så fint inn til VG chatten idag :

" Hvor kan jeg kjøpe Corona vaksine i Norge ? Jeg bestilte en vaksine på nett, men jeg mistenker at bedringen kan være resultat av placebo effekt.Vil helst ha en norsk vaksine før jeg føler meg trygg!"

Det er dette vi står ovenfor. Har selv sett bekjente og kolleger legge ut spinnville konspirasjonsteorier om 5G , Bill Gates som Dr Evil, og annet tøv om at Corvid19 ikke eksisterer . Dette er livsfarlige folk å ha gående i den situasjonen vi er i nå. Gjort verre av at regjeringen velger å åpne opp igjen. Utepils, fotball, frisør og hyttetur er ikke for meg viktig. Ikke når risikoen er der for at mine foreldre , begge i risikogruppen av forskjellige årsaker kan stryke med .

Jeg håper på det beste , men jeg er redd at vi om et par uker kan havne der Sverige er idag . Og selv om Tegnell synes at et par tusen dødsfall er noe han kan leve med, så er jeg av en annen oppfatning. Tsjekkia hadde 47 dødsfall sist jeg sjekket. De stenger grensene 1 år. Vi har 182 dødsfall pr idag, og vi velger å gå tilbake til normalen .

Lykke til alle sammen.

• Oddne JohnsenOddne Johnsen Innlegg: 1

Til dere som mener det er feil å åpne opp Norge nå, når tenker dere vi skal starte å åpne opp da. Tror dere viruset forsvinner uten immunitet i befolkningen. Skal vi stenge ned helt til vi evt får en vaksine.

Jeg kan ikke forstå hvordan vi skal unngå at veldig mange blir smittet og en god del blir syke on at noen dør av dette viruset. Nedstengning forsinker smitteutbredelsen som kan være lurt slik at helsevesenet kapasitet ikke overskrides. Nedstengningen vil på den måten skyve problemet foran oss. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi skal unngå at smitten øker igjen når vi en gang åpnet opp samfunnet. Det at vi har så få corona pasienter som intensivbehandles nå ( dvs vi kunne behandler mange flere) er ikke nødvendigvis et gode, dersom vi senere får så mange syke at vi får underskapasitet. Jeg syntes målet bør være å bremse sykdommen nok til at alle kan få god behandling.

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 18

Viruset forsvinner ikke av seg selv.

Trolig forsvinner det ikke. Det blir endel av influensa sesongen.

Vi kan ikke låse oss inne i evig tid. Stopper vi slik, så vil jo det i seg selv ta livet av folk.

Riktig nok har Norge råd til dette lengre en andre land. Men faktisk ikke så lenge som enkelte ser ut til å tro.

En annen konsekvens er vare mangel, mat mangel... Stenger vi lenge nok, så blir det ett problem også.

Uansett, vi må lære å leve med dette. For som influensa, så er det faktisk gode sannsynligheter for att dette kommer igjen og igjen og igjen. I influensa sesongen sammen med vanlig influensa.

• Undrende 58Undrende 58 Innlegg: 1

Om det er farlig? Neida, En barnehage åpnet nå og straks kunne man lese at 10 barn var smittet, så da er det vel bare å stå på og åpne alle landet over? Og for den som misforstod dette,så var dette en ironisk bemerkning. Begriper ikke at de kunne finne på så noe stupid i det hele tatt.

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 8

Farlig ... kommer an på hva man syns er farlig .. Man kan syns det er farlig og røyke .. mens andre syns det er ikke farlig og hoppe ut av et fly.

Nå må jeg gi en liten advarsel ... Dette er mine syn som kommer nå som er ikke nødvendigvis fakta korrekt... Men

Er korona farlig ? vetkje .. ikke så voldsomt... Som det ser ut er det at et veldig får tar dør .. Talene si at det er hva ? mellom 2-4 % ... Men tallene er nokså feil og alt for høy. Dette er hovedsaklig pga meste parten blir ikke tested eller har blitt testet. I tillegg så virke det at de fleste som dør er enten eldre eller folk som er syk fra før .. Ja det dør noen veldig får antal yngre folk også .. Men så tar vanlig sesong influensa av forholdsvis friske unge folk også.

Så er Corona like farlig som sesong influensa ? Nei det tror jeg ikke jeg tror Korona viruset er farligere ... Men hvor mye er det som er spørsmålet.

En av tingene som gjør viruset farligere en sesong influensa er mangel på en vaksine som vi har faktisk mot influensa.

En annen ting er så virker det som fra rapportene at de fleste som dør , dør faktisk ikke fra viruset i seg selv, men av pneumonia som jeg kan finne er en bakterie infeksjon i lungene, Når man har en virus som pga nedsatt immun systeme åpne for at man kan får en bakterie infeksjon .. så er det litt galle ... Vis man da tar med seg at andre land som spania og italia har brukt ekstremt mye antibiotika sån bakteriene har blitt resistent mot medisiner vi har ... Så har vi et ekstremt stort problem her. Det vil forklare også hvorfor vi ser så mange flere dø i disse landnene eller andre steder i verden.

Men de fleste som dør er vel spesielt utsatte ... Så ... Hva skall vi gjør ? Mye av det eg si er jo for at vi kunne åpne norge bare helt og heller prøve blir ferdig med det ? Men så enkelt er det ikke .. Tenk deg at du er en utsatt person eller akkurat starta pensjonen din .. Vil du sette deg selv i livsfare ? er det ikke greit at vi passe på at dem som har jobba helle livet sitt får endelig kose seg litt ?

På toppen av det så har vi et annet problem også .. og det er det økonomiske... vi ser at flere bedrifter slite voldsomt...

Vi sitte igjen med et dilemma ... skall vi bare sette folks helse i fare som er utsatt for viruset ? eller skall vi bryr oss om økonomi ? Og selv om norge åpner opp .. hjelper det lite vis ikke resten av verden blir med og åpne opp .. hjelper lite det ...

Så hva skall vi gjør ?`det er egentlig spørsmållet her ... fordi uansett hva vi gjør .. virker det sånt at det hjelper egentlig ikke mye

• Chandra KallaChandra Kalla Innlegg: 2

Jonas Gahr Støre, får klipp og viser stolt. !

Skam!

Hvilken inntrykk han gir ?

Hvilken avstand han hadde fra frisøren..eller omvendt.

AP har alltid vært arrogant, og dessverre fremdeles oppføres slik.

De må høre på SCIENCE, og forstå.

Folk uten symptomer han være smitte-farlig..og dessuten "2nd wave" kan komme.

Men han lever vel i eget verden.

En ting til..."alle snakker offentlig politisk elite" om Corona, men det må være KUN..statminister, og helse minister. Alle andre må holde skjeft..da gir de forskjellig instrukser.

Er ikke folk lei av høre både fra alle kanter..med eller uten "kunnskaper"

Chandra😏

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 18

Frisørsalonger er lovlig åpne nå.

Dem følger endel nye regler for å ha åpent. Og er generelt flinke til det.

Ser ikke helt hva som er så galt att Støre går til en frisør som har lovlig åpnet, og klipper håret ...

Artig forresten at du skriver du er lei å høre meninger fra alle kanter, med eller uten kunnskaper...

En kan jo si det samme om din mening.. som faktisk ikke henger helt på greip. Du reagerer jo mot noe som er lov, som er vurdert ganske sterkt av folkevalgte og eksperter. I tillegg har du ingen gode forslag, eller planer om annen måte å takle situasjonen på. Heller ingen plan hvordan samfunnet skal kunne fungere.

Du skriver også "De må høre på SCIENCE, og forstå"

Men forstår du?

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 8

Lure på om frisør tingen var noe at noen gikk til frisøren før den var åpen for andre ? lure på om det kanje var noe der ? men jeg kan bomme ...

Når det kommer til meninger til andre ... Vi har debatt felter .. Noen kan har noen gode ideer .. andre kan har noen ikke så gode ideer og spesielt der er det jo viktig og har en saklig og god debatt om disse ikke så gode ideer .. det er sånn man får folk til bytte sin mening ... Og fjerne sånne muligheter har aldri fungert. Føre til at folk bare tenke mer på at ideene/meninger sine er riktig.

Derfor er debatt viktig.

Jeg mistenker "De må høre på SCIENCE, og forstå" er at vi skall høre på kun fagfolk ... Nå er det sånn at fagfolk kan bomme kraftig selv .. WHO sa i starten når utbruddet starte i wohan at Viruset ikke ser ut til og smitte mellom mennesker ... Som gjer jo ingen mening .. Og som viste seg til hver fullstendig feil. Mens mange ikke fagfolk mente at dette kan ikke stemmer. Klart det er mange steder vi ikke skall høre på tull folk kommer opp med ... Som hvordan vi kan bekjempe viruset .. Du har jo knaller som går rund og si at MMS som er blekemiddel og svært farlig til dødelig. Men kaller det mineral mirical solution eller gjerne andre ting også. Medisink råd og en god del andre råd burde man ikke tar fra noen personer ...

Men her er det viktig at man lære seg også og ser på kritisk på alle påstander og hver skeptisk ... Noe mange ikke klare .. og det er jo et problem i seg selv som ikke skall skader resten av befolkning sin ytringsfrihet

• Lars randbyLars randby Innlegg: 11

Åpner vi nå vil vel de siste måneders tiltak være mer eller mindre bortkastet. Strategien er vel at man skal holde ut og eksperimentere litt med gradvis gjenåpning fremt til en vaksine foreligger. Utfordringen vi står ovenfor er at mange vil dø eller bli mye sykere rett og slett fordi mye av vanlig virksomhet i helsevesenet står stille. Mange som skulle ha vært til ulike undersøkelser får beskjed om at avtalene enn så lenge er avlyst grunne Korona.

Det er nok ikke noen hurtigløsning på denne tilstanden samme hva vi prøver på. Alt vil ta tid selv det å danne gruppeimunitet og selv den er vi jo ikke helt sikre på at virker heller.

• Jon kjetil uppstadJon kjetil uppstad Innlegg: 1

Hvem i granskauen navnga dette viruset, og hvorfor?

• sindre skollingsbergsindre skollingsberg Innlegg: 3

Etter min mening, så er det på tide åpne Norge litt etter litt, på grunn av at økonomien er ganske så hardt rammet, ifølge Norges bank sine prognoser kan Norge gå tilbake med 5-6% BNP i 2020. ifølge FHI så var smitten tilbakegang allerede siden 12. mars, men jeg synes de strenge tiltakene fra regjeringen sin side var veldig bra, på grunn av å bare være på den sikre siden. Nå ligger smitten på anslagsvis 0.49, så jeg synes dette er god nok grunn til å begynne å åpne opp Norge del for del.

• Chandra KallaChandra Kalla Innlegg: 2

Sosial avstand..kan opprettholdes hos Frisør..Kiropraktor osv..kun ved å la være hos dem.

• Hein StavlundHein Stavlund Innlegg: 1

En gradvis åpning virker fornuftig, gi for all del ulike fagmiljøer muligheten til å følge utviklingen etter hvert som samfunnet åpnes opp igjen. La folk få reise til de andre Nordiske landene i løpet av sommeren slik at flest mulig kan leve medst mulig normalt gjennom sommeren, restriksjoner for fritidsreiser til andre deler av verden kan gjerne opprettholdes. Arbeidsreiser må vurderes nermere. De som har evnen til fortsatt å ha med seg alminnelig hygiene og "folkeskikk" i sin daglige opptreden vil forhåpentlig ta med dette videre. De som ikke gjør det tilhører gruppen "potensielt supersmittere" og bør oppdages og følges opp på ulike vis. Sist, men ikke minst, få orden på informasjonen, få slutt på uklare regler og surr når myendigheter og ansvarlige politikere skal kommunisere ut regelverk, justeringer og tilpasninger. Lykke til!

• Azizul AllyAzizul Ally Innlegg: 1

på ett eller annet tidspunkt på samfunnet gjenåpnes. Det som er viktig er at alle tar hensyn til hverandre og tenker på at det er viktig å følge alle tiltak og være klar over at det er mange sårbare og utsatte mennesker ute blant oss. Tar selv vare på en med kols som kun har 12% lungekapasitet igjen. Jeg er derfor ekstremt forsiktig. Omgås ikke andre mennesker og gjør kun nødvendige ærend, raskest mulig.

Problemet mener jeg ligger i at mange tar for lett på dette og tenker kun på at de vil klare seg bra. Jeg ville hatt fryktelig dårlig samvittighet om jeg fikk vite at min slappe holdning til dette ville føre til en annen uskyldig persons død. De eldre er minst like mye verdt som unge. De eldre har faktisk gjennom et langt liv allerede bidratt økonomisk til samfunnet og betalt sine forpliktelser. Det er ikke sikkert at alle dagens yngre kommer til å bidra til økonomien på samme måte. Mange klager allerede på psykiske utfordringer m.m. Verden er ikke slik foreldrene har skjemt dem bort til å tro at det er. Alle er ikke så unike når man møter virkeligheten.

• tone fredviktone fredvik Innlegg: 1

ENIG med professor i smittevern, Bjørg Marit Andersen. Vent med å gjenåpne Norge! Dette må gjøres gradvis! Applaus til B Høie og E Solberg under denne pandemien.

• Stian WStian W Innlegg: 2

Hvor naive går det ann å bli , tror dere virkelig ikke denne situasjonen blir utnyttet på det groveste av maktsyke autoriteter? Hele Corona krisa er en våt drøm for de som vil ha en politistat. Før ble meninger om at stat og mega selskaper overvåket deg latterliggjort, nå skriker de samme folk etter å bli overvåket. Hva med grunnloven, skal vi bare kaste den ut vinduet fordi noen mennesker dør? Skal vi ikke ha frihet over egen kropp og hus? Alle veit at det til syvende og sist er ditt eget immunforsvar som redder deg, og det blir svekket av å være i karantene.

• Stian WStian W Innlegg: 2
    redigerte mai 12

Her er en liste over frihetsberøvelse tiltak og konsekvenser som følge av Corona:

Frivillig og ufrivillig sporing av innbyggere

Sensur og algoritmer som stenger ute alternative medier fra nettet, sensur av informasjon og ytringsfriheten

Forandring av grunnlover uten demokrati

Økonomisk krise, hjelp kommer ikke til de som virkelig trenger det

De fattige blir fattigere og mer avhengig av staten

Små bedrifter går under pga de blir tvunget til å stenge mens større selskaper får holde åpent

Generelt svekket immunforsvar grunnet isolasjon over lang tid

Det er ulovlig å demonstrere i gatene

Andre mer reelle og større kriser og konflikter glemmes i ly av Corona

Sentralisering av makt , mindre folkemakt

Lettere for sentralbankene å trykke opp penger og kjøre verden enda dypere inn i en økonomisk krise

Bygger opp under konflikt imellom USA og Kina

• Cato LyngstadCato Lyngstad Innlegg: 1

JA med så mye usikkerhet burde dette vært stengt til over sommeren. FHI kan man ikke stole på, ferdig snakket!

• AnniaAnnia Innlegg: 1

JA, det er alt for tidlig å åpne. Dette viruset har et stor fortrinn til å vinne fordi det har langt inkubasjonstid, og jobber i det stille. Dette kan bli en katastrofe. Verst er det å vite at vi kunne stoppet dette tidlig, fordi vi visste om det allerede i Januar.

Alt burde vært stengt, og ihvertfall fylkesgrenser. Idag reiser folk med fly, de drar hit og dit, dette går ikke bra.

• Ulf MichaelsenUlf Michaelsen Innlegg: 1

Dette blir bare synsing fra alle parter. meningsløst å diskutere dette da selv "ekspertene" er uenige og kan ikke si med sikkerhet hva resultatet blir. Vi må bare ta tiden til hjelp. På den annen side er det vel opp til oss selv hvordan vi "oppfører" oss i henhold til anbefalingene fra helse, som sender resultatet i en eller annen retning.

• Magnus4PresidentMagnus4President Innlegg: 1

Ja åpne men på helt andre premisser.

Dette er en luftbåren/dråpesmitte epidemi. Det må fram i bevisstheten.

Alle må ha på masker der det er mye mennesker og alle helsepersonell og pleiere og lærere og barnehagepersonell må ha på masker.

FHI og kommunelegene må slutte med å hindre og nekte folk å beskytte seg fordi de er flaue over at de var trege i starten og ikke har gjort jobben sin.

Institusjonene for eldre og utviklingshemmede må styrkes og deles inn i små grupper og lukkede 1 til 1 turnuser hvor man ikke går fra den ene til den andre. Mye mer enn i dag. Og atter en gang masker. De må på.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.