Har Sverige bomma - og Norge gjort rett?

Rolf FiskeRolf Fiske Innlegg: 17 mod
redigerte april 24 i Corona

Den store debatten i disse coronatider er om Sveriges jakt på flokkimmunitet har vært en vill strategi? Norge har valgt "lock down", mens Sverige har valgt å kjøre "full rulle". I alle fall nesten. Har Sverige sendt den svenske flokken mot stupet?

https://www.dagbladet.no/nyheter/undervurderte-dodstallene/72394440

Kommentarer

• Olav HelgesenOlav Helgesen Innlegg: 1

Dette blir som å velge mellom pest og kolera.

Hva som er korrekt strategi, vet vi ikke før etter neste smittebølge kommer, slik jeg har forstått problemet...

• Svein Jarle AasSvein Jarle Aas Innlegg: 1

Det er vanskelig å si hva som er rett- Vi i Norge har gjort det på en annen måte, men vi vet ikke hva som skjer når vi skal tilbake til det normale igjen. Vi har kanskje bare utsatt smitten til senere. I Norge er det stor fare for at mange bedrifter nå konkurs i forhold til Sverige. Her har arbeidsledigheten skutt i været og mange bedrifter sliter. Det har Sverige taklet bedre. Det er når denne pandemien er ferdig at vi kan si hvilket land som har gjort det rett.

• Håkon J HusekleppHåkon J Huseklepp Innlegg: 1

Sverige har valgt eit meir ope samfunn. Er dette kun av økonomiske årsaker? I så tilfelle er det ei kynisk innstilling i forhold til utsette grupper.

Norge vedtok «lockdown» for å skjerme eldre og syke, samt å flate ut smittekurva. P.t. Har Sverige 5 ganger fleire døde enn Norge. I Sverige er det byråkratane som styrer handteringa, mens det er Regjeringa som tar beslutningane i Norge. Så langt i epedimien er eg glad for å bu i Norge.

• Erlend BronkenErlend Bronken Innlegg: 1
    redigerte april 24

Jeg blir rett og slett bare irritert over spørsmålet. For det første fordi man prinsipielt ikke kan besvare det på det nåværende tidspunkt. For det andre fordi det ikke er noe som tyder på at Svenskene lykkes med sin strategi så langt. De skulle prøve å skjerme dem som skjermes burde, og la resten, som ikke er i faresonen, ta støyten. De har på ingen måte klart å skjerme de svakeste, halvparten av de døde bodde på gamlehjem, dødstallene bare stiger og det har naturligvis strøket med noen av dem man trodde var utenfor faresonen også. På toppen av dette, råder det fremdeles usikkerhet rundt hvorvidt det vil være mulig å utvikle flokkimmunitet mot denne sykdommen.

• Eli DybsjordEli Dybsjord Innlegg: 1

Uansett om Sverige mener de fører rett strategi, så syns jeg den er gamling og en kynisk håndtering av de gamle og helsesvake. Lykkes de ikke kan de skylde på befolkningen som da ikke har vært flinke nok i å overholde rådene

Jeg er glad vi har politikere som påtar seg ansvaret selv om prisen er høy.

• Det reiser seg noen spørsmål.

Hvordan kom Tegnell frem til sin strategi ? Var det et veloverveid kunnskapsbasert foretakende, eller var det Tegnells uvanlig sterke ego, jerntro på metode og vilje til å ofre mennesker fremfor å spare liv.

Han hevdet at det var "den vitenskapelige metoden", men … med Norges, la meg foreslå Politiske metode ( fordi den på tvers av det såkalte vitenskapelige feltets formaninger, ble iverksatt raskt, og med bredt "nedslagsfelt" ) - så har vi nå ca 10 % dødelighet i forhold til det svenske.

Når er situasjonen "over" ? Når er det vi skal se over regnskapet ? Er det når tallene synker og faser ut i Sverige ? eller i Norge ? Skal vi regne på det når pandemien ikke løper internasjonalt lengre ?

Vi har i såfall, med Tegnells overbevisning bare gjort oss en bjørnetjeneste, ved å utsette virusets funksjoner. Han sier jo at vitenskapen bestemmer at like mange skal dø ( prosentvis ift polulasjon ) okkesom...

Kan vi håpe på at Tegnell legger frem bevis for sin vitenskapelige metode ? Kjente han virkelig til virusets funksjoner da han rådet landet til å la de som dør, dø underveis til flokkimmunitet...som han ennå ikke sikkert kan vite om det blir ...

Hvor stor utenlandsgjeld har Sverige, siden de ikke kunne handle så resolutt som f.eks Norge. Det kan se ut til at penga rår.

Hvordan opplever de døende Tegnells vilje ?

• Birgitte ødegaardBirgitte ødegaard Innlegg: 1

Antall registrert smittede i Sverige er omtrent likt vårt sett i forhold til folkemengden.

Antall dødsfall er mye høyere men kan det føres tilbake til Tegnells strategi, eller er det andre forhold i det svenske samfunnet og helsevesenet som har ført til dette?

Epidemiologens ansvar er som jeg forstår det selve smittespredningen og ikke så mye helsevesenets håndtering av syke.

Hva de høyere dødstallene kan skyldes vil nok komme frem etter hvert. Det er tydeligvis er store mangler i eldreomsorgen i Sverige. Det er det her i landet også men kanskje ikke i like stor grad.

I Sverige er det de med høyest kompentanse på området som styrer, ikke politikere.

Faren med at politikere styrer er at de ikke er fagfolk og at de vil gjenvelges. De ønsker selvfølgelig også at dette skal gå bra men de vet også at de aldri vil bli kritisert i ettertid for å ha hatt strengere tiltak enn nødvendig. Noen av tiltakene de har iverksatt står ikke i forhold risikoen og virker ulogiske. Når man stenger landegrenser mot land som har samme smitte-utbredelse som her så vitner dette om en overreaksjon og symbolpolitikk.

Anbefaler å se på NRK sending fra den svenske pressekonferansen daglig kl 14.

• Paul B BergquistPaul B Bergquist Innlegg: 1

Sverige holder stø kurs mot 10.000 døde før August:

Jeg er glad våre myndigheter hat valgt en annen vei.

• Erling BragasonErling Bragason Innlegg: 1

Den dagen flere dør av tiltakene enn av syken tenker jeg pipa får en annen låt...

Vi driver med en form for "gambling" her også: Vi svir av en milliard om dagen i påvente av en vaksine som KANSJE kommer og KANSJE blir vellykka. Og blir det ikke noe vaksine så har vi ruinert velferdsstaten forgjeves. Ofret den yngre generasjon til fordel for den eldre. Våre etterkommere sitter da igjen med fossilene av det som en gang var en velferdsstat.

Uansett, viruset blir ikke noe mindre smittsomt med tiden. Så dette er noe Norge må igjennom uansett. At Sverige har flere dødstall pr. idag skyldes noe så enkelt og logisk som at Sverige er i en senere fase. Norge har mer dritt foran seg, Sverige har mer dritt bak seg, enkelt forklart.

Enkelte kritikere sier at "flokkimmunitet kansje ikke funker", men om så skulle være, så ville heller ikke vaksine funket...

Forøvrig har det etterhvert vist seg at dødeligheten på covid og influensa ikke er spesielt stor, ref. link...

https://www.aftenposten.no/meninger/i/3Jb7rP/korona-sammenligning-med-andre-land-og-sykdommer-er-helt-avgjoerende-bretthauer-helsingen-kalager

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.