Hva FAEN har jeg å takke Arbeiderpartiet for?

Idar Martin HerlandIdar Martin Herland Innlegg: 9
redigerte januar 20 i Politikk Norge

Det er jammen ikke mange goder og rettigheter i mitt liv jeg kan takke Arbeiderpartiet for!

Utenom rett på fødselspermisjon, rett til barnetrygd, rett til barnehageplass, rett til utdanning, stemmerett, rett til økonomisk støtte under utdanning, organisasjonsrett, rett på ferie, rett til feriepenger, vern av en hovedavtale, vern av en arbeidsmiljølov, rett på et organisert arbeidsliv, et årsverk som baserer seg på 7,5 timer arbeidsdag, rett til sykemelding, rett på sykepenger, rett til videreutdanning, rett til økonomisk støtte under etterutdanning, et regelverk for permittering i dårlige tider, rett til økonomisk støtte under permittering, rett til medisinsk hjelp med offentlig støtte, kvinnefrigjøring, rett til abort, likestilling for min kone og mine døtre, allemannsretten, folketrygden og gravferdsstønad har de jammen ikke mye å vise til!!

Men jeg lurer jo av og til på hvilke rettigheter jeg kan takke partiet Høyre og høyresiden for? Hvilken sosial reform har de klart å presse igjennom i nasjonalforsamlingen vår, på eget initiativ? Som kommer meg og mine til gode? Ta alderstrygden. Der partiet ble presset av de andre borgerlige partiene til å etterkomme kravet fra arbeiderbevegelsen. Eller stemmerett. Der alle stemte for allmenn stemmerett i 1913, men presset kom fra venstresiden.

Noen som vet?

Idar Martin Herland

Leder av Oljeindustriens Arbeidersamfunn

Et partilag i Bergen og Vestland Arbeiderparti

Kommentarer

• Utover direkte rettigheter jeg har som person, bør vi også tenke på rettigheter vi som land har Arbeiderpartiet å takke for. Her kan jo f.eks Loven om Petroleumsvirksomheten nevnes. Den slår fast at næringen skal sørge for etablering av næring med tilhørende sysselsetting i Norge, og at verdiene skal komme folk og land til gode. Som kanskje den eneste oljeprovinsen i verden, har våre politikere klart å tøyle internasjonal oljeimperialisme.

At vi i dag har et oljefond er ikke takket være de borgerlige partiene.

Vi kan også stille spørsmål ved om dagens regjering klarer å tøyle oljeselskapene. Det ser ikke slik ut, dessverre.

• Jorunn HenriksenJorunn Henriksen Innlegg: 2

Godt innlegg som bør leses av mange 😄🌹

• Charlotte Albech

Grei lenke du la ut, men ha en ting i bakhodet:

Selv om ikke Høyre stemte imot at kvinner skulle ha stemmerett i 2013, så hadde det ikke skjedd uten at Arbeiderpartiet og arbeiderbevegelsen presset dette igjennom. Etter mange års kamp, måtte Høyre tilslutt vike. Almenn stemmerett var en av fire punkterda Ap ble stiftet.

Ref:

21. august 1887 ble Arbeiderpartiet stiftet av 29 representanter fra 19 foreninger i et hus i Barbu i Arendal. Det første programmet hadde bare fire punkter:

• Alminnelig stemmerett
    • Lovfestet normalarbeidsdag
    • Direkte skatt
    • Støtte til anerkjente og berettigede arbeidsnedleggelser

Les mer her: https://www.arbeiderpartiet.no/om/historien-om-arbeiderpartiet/

• Reidar kaarbøReidar kaarbø Innlegg: 31

Det finnes fjortiser der ute som tror at rettigheter kommer seilende på en fjæl, at det er nok å gi noen likes og dele litt på FB. Det er feil. Alt som er ramset opp i dette innlegget er kjempet for, og kampen har gått mot høyrekreftene som konsekvent søker mest fortjeneste på bekostning av arbeidsfolk, miljø, klima, ressursmisbruk og hva det nå er. Og fjortisene tror at det "Ikke er nødvendig" å fagorganisere seg, fordi Erna Solberg ser så snill ut.

Nå har de blåblå sittet i 8 og og demontert den ene biten etter den andre av den norske velferdsstaten. De selger bort arvegodset som våre forfedre fikk bygget opp og avvikler den ene trygdeordningen etter den andre.

Samtidig overlater de jobbene til billige utlendinger på slavekontrakter mens de oppfordrer oss innbygger å "kjøpe julepresangene i Norge og støtte opp under norske arbeidsplasser." Joda, vi har MYE å takke AP for, samtidig som det er trist å se at AP har beveget seg for langt til høyre ...

• Torgrim TorgrimsenTorgrim Torgrimsen Innlegg: 3

Takke AP ,takke stortinget?

Det er slettes ikke noe å takke norske politikkere for . Pensjonen jeg etter avtale med statenspensjonskasse er borte . Har alltid fått innprentet at vi har rett på 66 prosent av lønninen i pensjon . Men det var bare frem til fylte 67 år.

Da kom utjevnmingen . Samkjøringen som det egentlig kalles . Så nå etter 36 år i statens pensjonskasse sitter jeg igjen med 66 prosen av den pensjonen jeg egentlig var forespeilet. bare noe over 20.000 kr i mnd. Takk for det alle norske politikkere. Da særlig takk til ap for dette sviket .

Så til dere i arbeide nå. Tro ikke en dritt på politikkere i Norge . de vil oss ikke vel. De meler bare sin egen kake med pensjoner som er indeksregulert etter Stortingslønnen. Tror slettes ikke den blir samkjør som hos oss andre .

Korrupsjon og svik ? Ja ,så absolutt.

• Men er det da lurt å fortsette med å stemme på de borgerlige partiene da? For det er jo dem som har hatt makten de siste 8 årene.....

• Tone Iren HolmenTone Iren Holmen Innlegg: 1

Klassisk Ap-retorikk. Tar æren for alt og ansvar for ingen ting.

• Idar Martin HerlandIdar Martin Herland Innlegg: 9
    redigerte januar 28

Tone Iren Holmen: Spørsmålene var egentlig:

"Men jeg lurer jo av og til på hvilke rettigheter jeg kan takke partiet Høyre og høyresiden for?"

Og:

"Hvilken sosial reform har de klart å presse igjennom i nasjonalforsamlingen vår, på eget initiativ?"

Om du har svar på disse spørsmålene, er det flott om du ønsker å dele med oss uvitende :-)

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.