Gi oss politisk lapskaus! NÅ!

Idar Martin HerlandIdar Martin Herland Innlegg: 9
redigerte januar 24 i Politikk Norge

Jeg bor på Askøy.

Etter vannskandalen er det ikke lenger nødvendig å legge til "en øy like utenfor Bergen" for at folk fra andre deler av landet skal forstå hvor det er. Vi har plassert oss på norgeskartet. Hurra... En annen ting vi utmerker oss på, er antall elbiler pr innbygger. Det er høyt. Som på Askøy er antallet solgte elbiler proporsjonalt med bombyrden. Dess mer bom, dess flere elbiler selges.

Antageligvis fordi bompenger gjør oss alle mer miljøbevisste. Vel, vel. En tredje ting vi utmerker oss på, er at vi som en av få kommuner i fylket, ikke har eiendomsskatt, . På tross av at vi er en fattig kommune. Eller har vi eiendomsskatt nå? Ble egentlig litt usikker, for det har vært litt frem og tilbake. Her. Også.

En ting som iallfall er sikkert, er at vi har mange sinte velgere. Bompenger, skatt og dårlige offentlige tjenester har den effekten på velgere. Sinte velgere vil ha endring! NÅ! Både i sosiale medier med Caps Lock PÅ, men også fremfor valgurnene. DA MÅ VI STEMME PÅ NOEN NYE PARTIER. For vi trenger nye koster. Mange nye koster! For det vil sikkert bli bra. For alle nordmenn elsker lapskaus, hvorfor ikke prøve det i politikken også?

Det så vi når stemmene ble talt opp. 12 partier fikk nok stemmer til å komme inn i Rådhuset. Tendensen var at de gamle store partiene gikk ned, og "de nye kostene" gikk opp. Det "nystartede" FNB gjorde et brakvalg. Grunnen til at de står i hermetegn er fordi det egentlig er det gamle partiet Demokratene som står bak det som i dag heter FNB.

Pensjonistpartiet gjorde også et godt valg, og kom plutselig inn i Rådhusvarmen med en tidligere skuffet ordførerkandidat ved roret. Etter han tapte nominasjonsprosessen i det partiet han egentlig representerte, startet han like godt opp et nytt lokallag for nytt parti. Det viktigste er å delta. Det er ikke så nøye med hvilken drakt man spiller i, bare man kan sikre seg litt offentlig godtgjørelse.

Etter valget, ble det til slutt 6 partier i hver blokk som "fant sammen". Omsider tror jeg jammen de klarte å finne en ordfører også. Usikker på om vedkommende er blå, grønn, rød eller brun. Men jeg mener at vi har en ordfører. Så. Jeg tror vi kan føye til en nr 4 på listen: "Askøy er kjent for ting". Og det er politisk hestehandel. Når 6 ulike partiprogrammer skal settes ut i konkret politikk, blir det lapskaus. Enten med et rart grønnskjær, en gusten brunfarge eller lyserosa. Ingrediensene er ukjente. Kokkene også. Men uansett blir det litt uappetittlig for folk flest.

To år etter valget, drikker jeg enda ikke vannet fra springen. Fordi jeg fremdeles mangler tillit til at de kommunale tjenestene fungerer. Bompengeregningene er fremdeles høye, selv om vi har kjøpt oss en billig subsidiert elbil som bil nr 2. Jeg lurer forresten på om ordføreren drikker vannet fra springen? Men hvem er det egentlig som er ordfører for tiden? Var det ikke en fra FNB tro? Eller var det Pensjonistpartiet? Jeg er usikker både på de kommunale tjenestene og på hvem som er ansvarlige for dem.

Men skulle ikke alle disse nye kostene rydde opp? I Rådhuset. Bare de kom inn? Slik at tilliten ble reetablert og vi fikk det vi hadde krav på? Vel, vel.

Nå står vi fremfor Stortingsvalget og koster står i kø for å "rydde opp" på Stortiinget også. Noen gamle, noen utslitte, noen pent brukte og mange nye. Andre i ny drakt for anledningen, da de ikke ble tatt ut på det laget de egentlig spilte på. Da blir det jo spennende å se hvem som skal røre sammen Stortingslapskausen til høsten. Blir det Arbeiderpartiet, Demokratene, Fremskrittspartiet, Helsepartiet, Høyre, Krf, Liberalistene, MDG, Partiet De Kristne, Pensjonistpartiet, Piratpartiet, Senterpartiet, SV, Venstre, FNB, INP eller Sentrum som skal røre i grytene tro? Og hvem skal røre sammen med hvem?

Men lapskaus tror jegt det blir. Uansett. Fordi velgerne forlanger det.

Idar Martin Herland

Leder av Oljeindustriens Arbeidersamfunn

Et partilag i Bergen og Vestland Arbeiderparti

Kommentarer

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.