Den internasjonale Holocaustdagen

Lasse HaugenLasse Haugen Innlegg: 2

Det startet med små doser av ord og propaganda. Ordpakker servert i porsjoner og med klar agenda. Det handlet om på 30- tallets Tyskland å peke på «noen.» Noen som hadde skylden for nasjoners kollaps og verdensøkonomi som gikk galt. Hitler pekte på jødene. De ble klassifisert som undermennesker, laverestående og degenererte.

Ordene ble satt i system og forfølgelse, arrestasjoner, drap og lemlestelser ga ordene et ansikt i form av de nevnte handlingene. Ordene bak resulterte i mål om total utrensking.

Den internasjonale Holocaustdagen markeres i dag. Dagen er viktig. Den gir anledning til å tenke over grusomhetene som jødene ble utsatt for under den 2. verdenskrig. Dagen markerer at det er navn bak ofrene for nazistenes planmessige utryddelse. Rundt omkring i verden vises resultatet av det meningsløse. Familier minnes de som aldri kom hjem. 

Dagen er også en påminnelse om at kampen mot rasisme, antisemittisme og udemokratiske holdninger må vedvare. Det er ikke bare denne dagen at vi skal jobbe mot dette, og ha det på agendaen, men hele året. La oss ikke bli numne eller behandle denne historien som noe fjernt. Vi vet at antisemittismen lever i samfunnet. Rasismen er der, og vår svært nærme historie viser at makthavere i vår tid er kapable til å undergrave demokratiet. 

Nynazister markerer seg i Europa og Norge. Organisasjoner med antisemittiske holdninger finnes, og minoriteter forfølges på bakgrunn av sin tro og kultur. Hatet er der. Åpenlyst og i de mørkeste avkroker. Dette må imøtegås. Jevnlig. I samfunnet. I institusjonene våre. Lokalsamfunnene og i hjemmene. Når giftige ord og holdninger brer om seg skapes grobunn for noe som kan bli farlig. 

Det ble en gang sagt at toleranse er et tegn på svakhet. Noen sier at for mye toleranse er godhetstyranni, snillisme og naivitet. Det er det ikke. Toleranse er å tåle, være fordomsfri og åpen. Tre ord som gir håp for fremtiden. Tre ord som rommer det unge mennesker må lære.

#holocaustremembranceday

Kommentarer

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 271

Takk for gode ord og påminnelse! Når polakker og kongolesere etablerer seg i Norge, og vi blir skeptiske, er det godhetstyranni, snillisme og naivitet (takk for rettskrivings-guide som teksten din gav på disse ordene). Vi lever i et overskuddssamfunn hvor mennesker har eventyrlige evner til å overleve alle scenarier.

Når fremmede invaderer Norden, med sine arabiske, asiatiske, afrikanske språk og skikker, og overbelaster sosialomsorgsvesenet. Skal vi som er opprinnelig befolkning bare se på og si "shit happens". Mens vi ser eliten rulle rundt i et ferniss av billig arbeidskraft og billige håndtverkere? Vi har 100% utenlandske bil-vaskere. Nærmere 100% av foreleserne på NHH i Bergen, er nordmenn. Nærmere 100% utlendinger blant forelesere og professorer på NHH ville antagelig høynet kvaliteten på undervisningen. Det er ikke stor forskjell på massasjestudioer og læresteder: Vil de være best, må de rekruttere internasjonalt!

Lasse Haugen: Unnskyld mine digresjoner! Men jeg synes at når en bror ser sin søster kjempe for livet, så trengs ikke 1. hjelpskurs for å motivere. Alle dine ord og argumenter er for å støtte eliten.

Hva om vi bestemte oss for at NHH må ha de beste foreleserne verden kan tilby? Og så hadde institusjonen blitt fylt opp av indere, kinesere og amerikanere?

Syndebukk. Noen skulle ha skylden for alt som gikk galt i samfunnet. Og jødene fikk skylden.

Jeg er så ung/gammel at jeg har opplevd at NRK sendte bilder av hauger av avmagrede lik fra nazistenes tilintetgjørelsesleirer. Disse bildene er fortsatt brent inn på netthinnen.

Som liten skolegutt lærte jeg at Hitler og nazistene brukte jødene som syndebukk. Underforstått: Jødene er uskyldige. De er et offer for totalitær og voldelig tankegang.

Håper jøder i dag løfter hodet og tenker at de er ti ganger mer verdifulle i dag, enn de var før Holocaust. Og vi nordmenn er ti ganger mindre verdifulle før vi er i stand til å si "unnskyld". Ett lite ord. Det kan vi klare!

Lasse Haugen: Du skriver et svært godt innlegg! Beklager at jeg ble eneste som hektet på kommentarer. Men skepsis til innvandrere, er like gammel som menneskeheten selv. Likevel er normalen, at innvandrere har blitt godtatt.

Jeg bruker å si at det var ikke før norske myndigheter kom opp til Finnmark og telte reinen, at man fant ut at det var for mange! Og det var ikke før franske/belgiske myndigheter kom til Rwanda, at man fant ut at Hutuer ikke tålte for mange Tutsier. Før det hadde samer et helt riktig antall rein. Og Tutsiene truet ikke Hutuene. Rwanda var ikke overbefolket. Finnmarksvidda var ikke overbeitet.

Det morsomste(dog tragisk) eksempelet på bestandsregulering, er når den allvitende legen Per Fugelli skjøt en utrydningstruet dyreart med hagle. Han fikk et ublidt møte med rettsvesenet, og måtte betale en dyr bot. Men fengsel slapp han vel unna.

Per Fugelli skjøt en ørn. Ørnen er et av verdens mest avanserte dyreslag, og har en komplisert måte å oppdra unger på. Per Fugelli stilte hagleløpet mot offeret, og skjøt, før han stilte riktig diagnose. Å leke skadet individ er en del av ørnens intrikate og avanserte sosiale liv. Ørnen lurte også dr.Fugelli. En "skadet" ørn ledet Fugelli til den konklusjon at han måtte avslutte lidelsen med et velrettet hagleskudd. Siden var det Fugelli som fikk lide. Hagle-ladningen mot en total-fredet art, fikk straffemessige konsekvenser for den ideologi-drevne legen.

Men supert at du skriver så godt da, Lasse Haugen! Ønsker deg all mulig lykke til på ferden! Kan jeg få komme med en digresjon? Klassekampens førsteside denne lørdagen. "Jeg er feil type jøde".

Hun som står på forsiden og klager over Labours kamp mot antisemittisme, er skadet av anti-israel-kampanjen. 108 passasjerer døde i et fly , skutt ned av Israel i 1974? What? Kan noen informere meg? Og det skulle forme henne, politisk? Stopp!

• helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 626

jeg for min del er glad for at dere ,,kan sette bokstaver sammen til ord ,,som siden blir setningert og ,,lange tanker ,,da har mine lettere forvirrede innlegg ,,hatt ett snev av iq..

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.