Erna! Få fingerne opp av kakeboksen vår, og gi oss det vi trenger!

Idar Martin HerlandIdar Martin Herland Innlegg: 9
redigerte February 5 i Politikk Norge

Nylig publiserte Norges svar på Fox News, TV 2 "Nyheter", en "skandale artikkel" om at Bjørnar Skjæran stemte mot å redusere fergeprisene i Nordland fylke som fylkespolitiker, til tross for at han som nestleder i Arbeiderpartiet lover reduserte fergepriser om AP kommer til makten etter valget.

Se forøvrig: https://www.tv2.no/nyheter/11937668/

Denne saken minner sterkt om enkelte store selskaper, der sentral ledelse legger alle rammer og føringer, og lokal ledelse får lov å ta skylden når noe går galt. For den korte historien er rett og slett at om kommune og fylke ikke har råd til å vedta noe, må de la være. Økonomien deres styres av stat og regjering.

Men hvordan er egentlig fordelingen? Hvor mye får kommunen min av de pengene jeg betaler i skatt. Jo, la oss ta inntektsåret 2019 for oss. Der er tallene klare.

Jeg betaler totalt 349 196,- kroner i skatt, for 2019.

120 257,- kroner av disse får kommunen jeg bor i lov til å forvalte.

228 939,- kroner tar staten hånd om.

Som dere ser, tar staten seg av mesteparten. Fra staten får jeg forhåpentligvis tilbake noe av disse pengene som trygd om noen år. Ellers så går pengene til forsvar og statsforvaltning. Og drift av kantine, kontorer og parkering for stortingspolitikerne da. I lille Norge er dette en betydelig utgiftspost.

Men hva med de offentlige tjenestene jeg trenger sånn til hverdags? Helsetjenester, samferdsel, skole, renovasjon, vann, vei og kloakk? Og psykologhjelp, om politikerne våre gjør meg helt sprø? Jo, det er det i stor grad kommune og fylke som er ansvarlig for. Befolkningens daglige behov er det kommune og fylke som tar seg av.

Derfor må staten snart sørge for finansiering av landets kommuner og fylker. Beviselig har de statlige overføringen blitt redusert de senere årene, samtidig som oppgavene deres har økt. Dette må vi få snudd. Nå har vi prøvd med borgerlig regjering i 8 år, tiden er overmoden for å sørge for et regjeringsskifte. Vi må sørge for at våre lokale politikere har penger til å imøtekomme våre behov.

Når vi hører på regjeringen, høres det ut som om alle landets fylker og kommuner renner over av penger. I så fall er det jo rart at de lokale politikerne ikke sørger for et skikkelig tjenestetilbud. Om de hadde pengene mener jeg. Ellers hadde de jo virkelig vært dumme. Det regjeringen i praksis gjør, er å idiotforklare de lokale styresmaktene. Enten de er røde eller blå. Men uten grunn.

Det må det bli slutt på.

Og når det gjelder fergepriser? Prøv oss! Vi skal levere. Om vi får makt til å gjøre det.

Idar Martin Herland

Leder av Oljeindustriens Arbeidersamfunn

Et partilag under Bergen og Vestland Arbeiderparti

Kommentarer

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.