Nittedals syvende far i huset - hvor er han?

Lars MoanLars Moan Innlegg: 87

Jeg tror ikke Nittedals ordfører ligger i et horn som henger på veggen, slik det var i et av Asbjørnsens og Moes eventyr, slik de nedskrev det fra muntlig overføring i slektsledd før. Asbjørnsen og Moe skrev ned en muntlig overført fortelling om en organisasjonsstruktur som påkalte latteren og vantroen hos de fleste - at en sendte den ene under seg i hierarkiet for å fronte verdenssamfunnets spørsmål og krav. "Den syvende far i huset" er et geni-strek av et overlevert eventyr i norsk folklore.

Likevel velger Nittedals ordfører - hvem han/hun nå er - å skyve en "kommunikasjonssjef" (er det bare jeg som ler meg i hjel av en slik yrkestittel?) foran seg når rikspressen kommer på døra. Bakgrunnen er et smitteutbrudd av covid-19 i kommunen, knyttet til et alpint-ski-anlegg.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Er det "kommunikasjonssjef"(fnis) Kristian Westgård som styrer Nittedal kommune? Har demokratiet opphørt i Nittedal? Eller har ordføreren bare vært på en natterangel?

Kommentarer

• Dag WesthrinDag Westhrin Innlegg: 1

Hei

Jeg så innslaget på Dagsrevyen, vi fikk høre at det var direkte. På det tidspunktet NRK var i Varingskollen var det formannskapsmøte, og det er det ordfører som leder.

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 87

Takk for svar! Selv om formannsskapsmøte pågår når NRK banker på døra og ønsker å ha et innslag i nyhetssendingen sin som hele Norge skal se på, så er det vanlig å sende ordføreren. Da må hun/han kunne søke om fritak fra møtet i formannskapet! Morsomt at en organisering av lokalt selvstyre, vedtatt i formannskapslovene på 1830-tallet, blir brukt som argument mot å møte i et NRK-intervju!

Sove-by-kommunene rundt Oslo er et problem. De har forsåvidt et lokalt selvstyre. Men de har "utenbygds" innbyggere! Jeg sier ikke at leir-raset i Gjerdrum ville vært unngått hvis beboerne hadde vært bedre kjent med lokale forhold. Men området som raste ut har vært omdiskutert og pekt ut som kvikk-leire-grunn av generasjonen før. Når småbarnsfamilier vil bygge rekkehus, er det lite som kan stanse dem.

Boligfeltet som raste ut i Gjerdrum hadde bare moderne bebyggelse, oppført de seneste årene. Erfarne og gamle beboere i området hadde altså "tilfeldig" unngått rasfarlig område? Nei! Kvikkleire er ett av de best kartlagte farene i dette landet. Kartet over risikofylte områder å bygge hus på, omfatter det området som raste ut på Gjerdrem.

Idioten i ordførerkontoret er den som bør siktes og straffes. Å si "ja" til alle byggeprosjekter som entrepenører foreslår, er som en heroinsprøyte: Den gir en god følelse der og da. Men i lengden er den ødeleggende.

Beklager min siste kommentar i denne tråden: Kvikkleireskred rammer både ny og gammel bebyggelse. Og det er grenser for hva en ordfører kan overskue. Beklager. Men grunnforholdene i en kommune med mye kvikk-leire bør alltid være førstepri å skjekke.

Leirskredet i Gjerdrum ble trolig utløst av en elv som gravde, langt unna tettbebyggelsen. Faktisk var boligfeltet som ble ekstra hardt rammet, lengst unna rasets start-sted. Min spådom er at fin-juss må til for å avklare skyld-spørsmål i denne saken.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.