Erna taper valget, og vet det selv. Men hvem vinner?

Motpolene i Norsk politikk er Høyre og Arbeiderpartiet. De er begge selvsagte regjeringspartnere om "deres" side vinner valget. Det kan virke som om høyresiden allerede har erkjent at de kommer til å tape valget. Etter 8 år begynner slitasjen å bli tydelig. Det er flere tegn på dette.

Det tydeligste er at de plutselig gjennomfører venstresidens politikk.

To konkrete eksempel er at permitterte nå vil få rett på feriepenger, og at arbeidstakere nå vil få pensjonsopptjening fra første krone. Den første rettigheten mistet de etter at Høyre og Frp endret regelverket i 2015, med Robert Ericson fra Frp i teten.

Forunderlig nok går plutselig dagens regjering bestående av Høyre, Venstre og Krf nå inn for å reversere dette, med støtte fra blant annet Frp.

Den sterkeste røsten mot endringen i sin tid var Arbeiderpartiet, og denne saken er høyt oppe på agendaen der i gården. Ikke minst etter påtrykk fra LO. Dette er nok en av de første endringene AP hadde gjort, når de forhåpentligvis inntar regjeringskontorene etter valget. En annen slik sak er pensjon fra første krone.

At AP vil gjennomføre, er tydeligvis åpenbart for strategene både i Høyre, Venstre, Krf, Frp og SV. Derfor haster det med å gjøre endringene slik at de i det minste kan ta æren for sakene til Arbeiderpartiet.

Dette blir litt det samme som når vi i sin tid fikk stemmerett for kvinner og folketrygd. Begge sakene kom fra venstresiden, og høyresiden forstod etter hvert at de ikke ville klare å stoppe utviklingen lenger. Da var det strategisk lurt å til slutt støtte forslagene, for på den måten fremstå litt bedre i ettertid, når reformene har blitt en selvfølge. Omsider mente også Høyre at Erna Solberg og hennes medsøstre burde bli innvilget stemmerett. Tenk det.

Et annet tydelig tegn på at Høyre anser slaget som tapt, er regjeringens perspektivmelding. Festen er slutt. Der sier de rett ut at de siste 8 årene har vært dyre, og at den neste regjeringen får en krevende jobb med å rydde opp. Ikke minst innen arbeidsliv, sysselsetting og skatteinngang. Faste hele ansatte både tjener bedre selv og har større skatteevne. Staten kan ikke leve av å skattlegge arbeidsledige og trygdede.  

Hovedspørsmålet i årets valg er ikke om vi får en borgerlig regjering, eller "noe annet", men hvordan "noe annet" ser ut. "Det rødgrønne samarbeidet" mellom AP, SP og SV peker seg ut som favoritter.

Men om vi gjør opp status for "levert politikk" fra de siste 16 årene, er det en ting som slår meg. De dårligste politiske reformene har vært drevet igjennom av "støttepartiene" og ikke av AP eller Høyre. 

Gjennomgående har de to partiene store organisasjoner, med god forankring i ulike fagmiljøer som de kan støtte seg på, når nye politiske løsninger skal vurderes og evalueres. 

De mindre partiene har ikke det i samme grad, og symbolpolitikk, og symbolsaker, er viktige for å få oppslutning. Det gir ikke nødvendigvis de beste løsningene ...

Eksempler kan være de grønne sertifikatene, vindturbiner på land og innblanding av palmeolje i drivstoff. Det siste et forslag partiet Venstre fikk presset inn. De har et stort hus midt i Oslo, men jeg tror ikke det er så mange hjemme. Lyset er iallfall ikke på. 

Saken om palmeolje var utarbeidet av organisasjonen Zero, og var mangelfullt konsekvensvurdert. Mange ropte varsko, men til ingen nytte. Venstre trengte en symbolsak, og fikk gjennomslag for dette forslaget av Erna.

Derfor tenker jeg at vi velgere må tenke oss om før årets valg. Vi trenger et sterkt Arbeiderparti. Men liker du ikke venstresiden, stem på Høyre. Jeg mener støttepartiene er dårlige støtter når det kommer til politikk. Vi trenger en klar politisk kurs, enten hit eller dit. Vi trenger ikke mer politisk slalåmkjøring, mellom vindturbiner og dieselpumper med palmeolje på tanken.

Idar Martin Herland 

Oljeindustriens Arbeidersamfunn

Et partilag under Bergen og Vestland Arbeiderparti

Bildet av Erna Solberg er tatt av Trondheim Havn.

Kommentarer

• Gunnar BendiktsenGunnar Bendiktsen Innlegg: 1

Høyre har lite ny politikk annet enn å reversere velferdsstaten. Skattelette er ikke nytt. Det var Willochs store sak i syttiåra. Ellers er ditt innlegg knakende godt og står seg uten kommentar for øvrig

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 87

Flott innlegg som jeg stiller meg helhjertet bak! Bilde av Erna i Trondheim - ikke i Oslo eller Bergen? Nei, gurimalla! Så bra!

Når Bærum kommunes aller rikeste befolkning skal stille til dugnad for å få ned co2-utslippene, så kjøper de en helelektrisk luksusbil, Tesla! Flott! Men de gjør ikke det uten å få noen hundretusen kroner i avslag på statens avgifter! Moms, veiavgift og mange avgifter er slettet, slik at Bærums aller rikeste befolkning skal kunne være "miljø-vennlige". Solidariteten lenge leve!

Når Oslos bilpark skal bli co2-nøytral, stiller staten opp med flere ti-talls milliarder subsidie-kroner. Hva skjer når bilfergene i Nordland skal blir co2-nøytrale? Jo, da plusses billett-prisen på med 50 %.

En rik 50-åring fra Bærum får flere hundretusen kroner fra staten. Mens en alenemor og hjelpepleier i Nordland med pendlervei med ferje, inn til sentrum (som mange har i denne landsdelen - unnskyld Lan Berg, kan du sende meg saltet?) Salt på sykkel-stier er ikke nok til å få nordlendinger til å droppe ferja.

Nå, like før valget, kappes alle politiske partier om å gi flest mulig lettelser for de som er avhengig av ferge - alt fra gratis ferge til 50% avslag på billett-prisen. Bedre sent enn aldri. Vi lever av distriktene i dette landet! Oljen og fisken tilhører kyst-norge. Oslo ville vært en utarmet utgave av Malmø, hvis Bergen og vestlandet krevde sine verdier, tilbake.

Vi kunne jo som et eksperiment i dette landet, kreve at verdiene som har blitt skapt, skulle tilbakeføres til respektive lands-del, altså at alt som er skapt på vestlandskysten tilhører vestlandet.

Jeg vet ikke hvordan de beskjedne korn-åkrene og hummer-tegnene i umiddelbar nærhet til Oslo, skulle kunne veie opp for laks og olje.

Men kanskje en av disse overbetalte byråkratene da kunne forstå, hvordan det er å bo og leve på "den ytterste, nøgne ø".

Distriktene i Norge skaper vår velstand. Mens Oslo-borgere klager.

Skal to-barns-mødre med rekkehus-angst fortelle hvor et nybygg skal ligge? Kvikk-leiren slår både covid-19 og alt det andre - to mennesker som ønsker det samme. Men som ender som to døde lik - slik er verden!

Gjerdrum-raset er det mest tragiske som har skjedd i Norge, siden 22. juli 2011. Men det illustrerer også en utvikling. I juli 2011 var samholdet og solidariteten i samfunnet, større enn i dag. Og kapitalkreftene var mindre gjeldende.

Et kvikkleire-skred kan skje på utallige steder i Norge. Men prosessen bak oppførelsen av bygningene som ble tatt av skredet, har trekk av ønsket om minst mulig saksbehandling før godkjennelse, og at godkjennelse skal være førstevalg. Trege byggesakskontorer i norske kommuner har vært mobbeoffer nr. 1. Ikke minst Nrk-satire-serien "Etaten" av og med Atle Antonsen er representant for latterliggjøringen av trege og motvillige byggesaksgodkjenninger. Vi lever i en tid full av motsetninger!

Jeg lar meg ergre av to saker: Mangel på distriktspolitisk profil ved Solbergs regjerings politikk. Og at vi som samfunn ikke greide å forhindre dødsfallene og tragediene ved Gjerdrum-raset. Solbergs kartlegging av grunnen under våre føtter - og fastslåelse av om de er trygge eller ikke - vil ta 65 år.

Erna Solberg ble invitert til NRK radio for å svare på spørsmål denne uken. Ikke ett spørsmål handlet om Gjerdrum. Og det er høyst forståelig. De som er direkte rammet, orker ikke. Vi andre vil helst glemme. Men Gjerdrum må aldri bli glemt! Ofrene fortjener at vi går nok en runde på kvikk-leire-evaluering. Ingen bygg i fremtiden, skal bygges på kvikkleire. Og de byggene, som står på kvikkleire i dag, skal trygges!! Folkens: Vi står foran et valg denne høsten. Våkn opp! Jeg skal bryte en årelang tradisjon med å stemme Ap. I år stemmer jeg Sp (kanskje, jeg bestemmer meg senere. Støre er vanskelig å ikke stemme på! Han er så bra på mange måter! Slagsvold Vedum er særinteresse. Men i år er særinteresse, distriktet, bra!). Jeg vet ikke. Dere får stemme det dere ønsker. To-barnsmødre med rekkehus-angst: Ikke bosett dere på kvikkleire!

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.