bjørnebo vs nåtid

helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 214

har med glede sett klippene med jb ---fra 60 tallet ...undetegnede har aldri vørt spes..iintertesert i politikk..annet enn på arbeidsplassen ...har alltid ment at barn måtte forbli barn ..så lenge som mulig..kynisk ..er intet stadie for barn...a ll makt korruperer ..allrede på 60 tallet advarte jeg mot at den norske presse ville helle mot ..bild zietung ..the sun ...mann skutt med stjålet maskinpistol....hadde den ikke vært stjålet ..hadde det vært helt ok----og dette med makt ..hva er det som er så stas ..på tv ..stas ....se nå her ..stas ...vrøvl ...og atter vrøvl ... makt korruperer ...absolutt makt ...les nazi ...ikke bra ...ill rest my case...

Kommentarer

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 87

Jens Bjørneboe - merk deg e-en sist i etternavnet - var en anti-autoritær autoritet. Måten han fremmet saken til mennesker som på ulike måter ble stilt utenfor i samfunnet, ble fratatt fundamentale rettigheter som menneske, er forbilledlig. Også i dag er Bjørneboe aktuell, nesten 50 år etter sin altfor tidlige død.

Det er fantastisk og urovekkende å tenke på at allerede under Gro Harlem Brundtlands regjering, noen få år etter Bjørneboes død, så ble tropper av politi sendt mot fredelig protesterende samer og deres støttespillere, som forsøkte å hindre at Finnmarksvidda ble ødelagt og voldtatt av storsamfunnets iver etter å nedbygge naturen. Protestene i Stilla er fortsatt hørbare den dag i dag.

Både same-aktivister som Niillas Somby og John Reier Martinsen, som "gjorde noe med det" for å sitere en gammel Fleksnes-episode(Fleksnes ringte sovjets leder Bresjnev for å agitere for fred i verden). Niillas Somby og John Reier Martinsen ville sprenge bruer for å hindre utbygging av Alta-vassdraget i Stilla.

Gros politi-tropper til Stilla er det mest skammelige som har skjedd i nyere norsk historie. Fredelige demonstranter ble møtt av statens voldsmonopol, politiet.

Vi hater indianernes skjebne i Amerika - både historisk og nåtidig, og synes at de burde ha hatt et bedre vern mot brutal overmakt.

Vi støtter Palestinernes kamp mot den Israelske stat.

Men vi glemmer at Gro sendte polititropper mot fredelige demonstranter i Stilla. Snakk om uproporsjonal maktbruk! Vi har ingenting å lære andre, hverken israelere eller amerikanere!

• helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 214

beklager att jeg glemte en e...noen i min familie lenket seg fast ....der oppe ..for å sitere klm ..bygge ut alta..er det så galt a....en av de var min onkel ..da byråsjef i forcen ..ikke lurt ..degradert ..selvfølgelig--mye hoi og skrik ...vanskelig å trosse makta....

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.