Hva vil det si å være digital

Lars randbyLars randby Innlegg: 12

Det skrives en del om eldre mennesker som ikke er på nett. Men det utdypes ikke egentlig hva det vil si å være på nett. Selv anser jeg meg for å være på nett men jeg er lite på sosiale medier. Er jeg da digitalt tilgjengelig? Jeg ser ikke noen vits i å bruke emojies, jeg finner dem ganske tåpelige og litt noe et barn kan ha glede av. SMS er noe herk og hvorfor skal jeg ta bilder av alt og alle og dele det men hvem vet.

Når det er sagt bruker jeg taletjenester på nett for å ringe gratis til venner i utlandet som ikke er inkludert i gratisringing i mitt mobilabonnement. Jeg levere skattemeldinger digitalt og bruker nettbank. Jeg leser aviser digitalt og deltar i kommentarfelt. Dog styrer jeg hvem jeg mener skal ha tilgang til meg digitalt selv om det ser ut til å bli vanskeligere for hvert år som går.

Hvem er det så vanskelig for når noen ikke er digitale eller ikke så digitale. Er det de som klarer seg uten eller de som ikke klarer seg uten og derav ønsker alle med så de ikke må bryte noen mønstre i sin samhandling med andre.

Om alle skal med er det muligens på tide at vi diskuterer noen kriterier for hva det vil si å være med.

Noen vil sikkert mene at det å ha og bruke en profil på fjesboken er noe alle bør ha og gjøre. Andre kan ikke leve uten TikTok, insta, twitter eller hva nå folk bruker som sine sosiale medier. Andre mener at man fint kan være digitale uten å være på noen sosiale medier. Selv heller jeg vel til sistnevnte men det kan jo rett og slett være at jeg tar feil og begynner å bli såvidt gammel at jeg utmerket godt kan melde meg litt ut.

Kommentarer

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 24

Være digital, være på nett...

Du er digital og er på nett.

Du bruker internnett innen for dine rammer. Og er dermed, innenfor dine rammer tilgjengelig på nett.

Att andre folks rammer er videre, eller mindre en dine. Endrer ikke dette.

Delefrekvensen og sms bruken har ikke så mye med dette å gjøre.

Det att du logger på, bruker tale-tjeneste, leser nettaviser, deltar i nett debatter osv.. det gjør deg til en digital person som bruker nettet.

Det er ikke slik att en må bruke alle for å være digitalt tilgjengelig. En må ikke legge ut bilder av katta si til alle og enhver for å være digitalt tilgjengelig. Ei heler dele bilder av kjøttkakene en hadde til middag.

Vi alle som bruker nett har forskjellige kriterier, forskjellige grenser på hva vi deler og selvsagt, det er forskjell på hva og hvordan vi bruker nettet.

Du vil jeg anse som mer interessert en mange, og kunnskapsrik,

Rett og slett fordi du har kunnskaper om digitale tjenester du ikke bruker. Du vet hva dem er, og har tatt en vurdering om att det ikke er noe for deg. Dette er kunnskap.

Du er digital innen for dine rammer. Og bør absolutt ikke tenke på å melde deg ut av et digitale.

Sosiale medier er ikke den totale rammen for å være digitalt tilgjengelig.

Hilsen "gamlingen" som er 24/7 tilgjengelig på det meste av digitale og analoge medier...

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.