Anders Grønneberg, finnes det ingen etikk i anmeldelse av musikk lengre?

MetteMette Innlegg: 1

Jeg leser Anders Grønnebergs «sukk»

over at Tix vant Grand Prix.

Isteden for å gratulere og reellt faktisk spise pannebåndet som han viser til, benyttes anledningen til etter en grell gratulasjon å igjen til de grader å snakke ned musikken til Tix og hans prestasjoner. Jeg synes faktisk du tar en mild «Trump» Grønneberg; i det at du snakker ned Tix sitt bidrag med så mange gjentatte grove uttrykk. Disse nedlatende utrykkene er faktisk helt i Trumps ånd.

Når det så avsluttes med «Men dersom du har baller, Tix, så gjør du «en Ari Behn»: tatoverer den terningen som henger rundt halsen din, på overarmen, brystkassa eller rumpa.», da kjenner jeg at mitt etiske kompass for alvor tar fyr.

Hvor er ditt etiske kompass?

Ari Behn tok som vi alle vet livet sitt, og alle vet vi hvordan han ble hetset i mediene. Så kastes det ut til en som faktisk vinner Grand Prix at han skal «ta en Ari Behn». Og det til en musiker som har delt på Lindmo at han faktisk har vært nær å ta livet sitt. Jeg vil uttrykke at jeg er så stolt av Tix! Jeg er så stolt av at han lot være og våget satse på livet. Dette livet som mange vet til tider kan være vanskelig å leve. Jeg har også stor respekt for at Tix tok dette opp i beste sendetid på TV. Et vanskelig tema. Hans åpenheten står det respekt av, det å bryte med tabuer og vise seg sårbar og samtidig vise styrke. I tillegg er jeg rørt over at han kommer han med oppmuntring til unge som kan kjenne seg som «den stygge andungen» der ute under Grand Prix sendingen.

Så la være Grønneberg å benytte anledningen til enda en gang å prøve å dytte Tix ned, du har trillet terning 1 før Grand Prix. Det får holde. Nå synes jeg faktisk du kunne hatt såpass ydmykhet til å si OK, dette er fortsatt ikke min musikk smak: men gratulerer til Tix. Dette var folkets valg! Jeg bøyer av for folkets stemme. Heia Norge. Lykke til i finalen.

Kommentarer

• Hilde JohreHilde Johre Innlegg: 3
    redigerte februar 21

Var du en av de mange tusen som stemte frem Tix til finalen? I årets Grand Prix. Da er du en av de Grunneberg musikkanmeldelser sier er lik en flue som liker drit.

"Som jeg tidligere har sagt: selv om en million fluer liker dritt, betyr ikke det at dritt er bra". (Grønneberg 20.02.21)

Betyr det at flertallet i Norge, med GOD margin, har "dritt" musikalsk sans? Det tror jeg ikke. Vi har fantastisk mange gode musikanter og sangere i forhold til folketallet.

Det Grønneberg sier er veldig slemt. Og lite profesjonelt. Det minner mye om mobbing. Overfor en som allerede har blitt mye mobbet, og som bare er 26 år. Et dårlig forbilde. For seriøse musikkanmeldere. For alle.

• Hilde JohreHilde Johre Innlegg: 3
    redigerte februar 21
  • Kai Otto OlsenKai Otto Olsen Innlegg: 2

Se å få fjernet denne «pappfiguren» som skriver musikkanmeldelser for Dagbladet. Dette er lavmål, ta seg en Ari? Dette er rett og slett ondskapsfullt, og bruke noe sånt som har dobbelt betydninger. Jeg har digget CC- Cowboys, jeg har digget (og digger) TIX. Jeg hører på musikk over et ganske stort tidsspenn, men man må være ydmyk til sjangere og ydmyk overfor nye artister, man må leve i tiden, man må lytte til ungdommer og ungdomskultur, man må høre på nykommere og nye musikk, blant annet P3! Nei Dagbladet, sett pappfiguren ut i bakgården, håp på at det blir mye regn, og at denne går i oppløsning og aldri får sjansen til å skrive sånn dritt på grått papir igjen. Søppelbilen plukker han vel opp. Adresse Grønmo, Adios!

• Tor Erik GodagerTor Erik Godager Innlegg: 1

Sette er noe av det mest groteske fra en anmelder noen gang. På toppen av det hele forsvarer kulturredaktøren han i debatten på nrk. Ingen selvkritikk overhodet, bare selvforherligelse.

Min tid som abonnent på denne søpleavisen er forbi for alltid!!

• Torbjørn VassbotnTorbjørn Vassbotn Innlegg: 1
    redigerte februar 24
  • Lars MoanLars Moan Innlegg: 87

Jeg hadde bare tenkt å sitere en setning eller to fra ditt innlegg. Men her må jeg tydeligvis ta alt eller ingenting! Greitt. Innlegget ditt er godt, og noe jeg kan helhjertet stille meg bak.

For det første: Grønneberg har selv opplevd hvordan det er å blir nedvurdert som enkel og lavpannet , i og med hans deltagelse i CC Cowboys. De ble også utsatt for usaklig kritikk. Mange slo ned på CC Cowboys fordi de var folkelige og "enkle" i tekst og toner.

Så kommer Tix og overbyr i enkel og fengende toner og tekster. Forstår at Grønneberg kan bli trigget og provosért. Han føler seg tross alt detronisert og truet på sin næring.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.