Når pressen selv promoterer falske nyheter

Lars randbyLars randby Innlegg: 11

Den tradisjonelle pressens hang til å dra inn mye av det som presenteres på sosiale medier kan lett føre til at den selv blir spredere av nyheter som er mer rykter og påstander enn faktabasert formidling. Vi har jo vært ganske vant til slikt fra land som Russland og Kina, den siste tiden har USA kastet seg på trenden. Overskrifter i norske aviser som "Enorme bevis for at koronaviruset kom fra kinesisk laboratorium" eller hvordan man klipper og limer inn twittermeldinger fra den amerkianske presidenten fremfor gjengi og problematisere innholdet og publiseringene.

Det samme bør gjøres når fremmede lands ambassadører eller representanter sender inn "leserinnlegg" til norske medier i den hensikt å påvirke. Påvirkning er selvfølgelig ikke ulovlig og det faller inn under ytringsfriheten men ytringsfriheten, om denne skal ha noen verdi, trenger en presse som kan faktavaske det som ytres og avkle de falske profeter.

Spørsmålet jeg stiller er om dagens presse er flink nok til å være saklige og tone ned fremfor å jage overskrifter og lettvinte artikler som knapt nok har mer i seg enn klipp og lim fra sosiale medier. For vi kan alle ta en Trump "noen sier at man burde trampe på den kakkerlakken, knuse den med hælen og så håne den. Jeg sier ikke at dette er riktig å gjøre, jeg sier bare at noen sier at dette bør gjøres også videre også videre. Mannen har jo gjort det til en kunst det å si hva noen kan ha sagt uten at han gir noen som helst antydning til å ta ansvar for hva han bringer til torgs eller tar eierskap til det han trekker frem.

Komiske Ali har fått mange brødre og søstre den siste tiden. Jeg er litt bekymret for at den seriøse pressen sakte trasformeres til fettere av komiske Ali uten helt å være seg bevisst dette.

Kommentarer

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 8

Vis du tror det er bare tradisjonell pressen som har dette problemet er det feil .. alternative media er oftest langt mye verre .. men joda det finnes jo noen eksempler som er verre en dem i tradisjonell media igjen .. Tingen er .. ingen er uskyldige i det

• Doreen HommelDoreen Hommel Innlegg: 1

God skrevet. Desverre finnes det mye feilinformasjon eller bare halve sannheter i offentlige media. Man for inntrykket om at mye blir ikke undersøkt. Mdiene er ikke lengre kritisk til feilinformasjon eller mangler også ofte oppdateringer i forhold til tidligere innlegg. Opplever dette maange ganger. Desverre kan man ikke lenger ståle på dette etter min mening. Ser også at det som kalles (konspirasjonsteorien) har ofte mer sannheter inne en andre offentlige når man følger jevnlig med der også. Man trenger begge deler og man bor være kritisk mot begge😉

• Lars randbyLars randby Innlegg: 11

Nei jeg tror ikke det bare er den tradisjonelle pressen som gjør slikt Florian, men den alternative pressen opptar meg ikke da den er er nettopp det, alternativ. Dog er den alternative pressen viktig, ikke for sitt innhold, men fordi en del tror på hva som skrives der. De samme ser ut til å mene at det den tradisjonelle pressen som farer med usannheten og løgnene. For et samfunn kan dette på sikt være farlig og derav er det viktig at man har en så skarp og etterrettelig tradisjonell presse som mulig. Da holder det ikke med klipp og lim fra Twitter og oppslag på saker man her funnet på fjesboken.

• Jone RandaJone Randa Innlegg: 4

Det er heller vi lesere som har forandret oss pga. internett. Plutselig har gammel media gått tom for sannhetsmonopol.

• Martin2_Martin2_ Innlegg: 4

Eg har engasjert meg ein del i Islam-debatten. I motsetning til dei fleste debattantane har eg sett meg skikkeleg inn i stoffet, innkludert studert Koranen og muslimske kommentarbøker om den. Eg er nokså oppgjeven over korleis media og politikarane forteiknar Islam. Når såg du td. ein politikar eller ein redaktør ta opp det mest sentrale av alle punkt som gjeld Islam: Alle dei faktiske feila i Koranen ingen gud ville gjera = det er kkkje sant at Koranen er frå ein gud = den er dikta opp av nokon annan, truleg av Muhammed = Islam er ein oppdikta "religion" - ei oppdikta, valdeleg overtru.

Og når høydre du ein politikar eller journalist debattera rasisma i Koranen og Islam? (Koranen kan vera den mest rasistiske boka det er lov å selga i Noreg - rasisme basert i hovedsak på religion, men og litt på kjønn eller avvikande sex. Islam er utan tvil den største rasistiske gruppa i verda - og det er delvis grov og/eller valdeleg rasisme.) Kor ofte høyrde du politikarar eller redaktørar debattera valden i Koranen og dermed i Islam? - Koranen har ca. 600 punkt som er positive til vald mot eller undertrykking av alle "vantru" - ca. 25 positive til å drepa "vantru". Og i integreringsdebatten: Kor ofte høyrer du ein redaktør eller politikar debattera problema som opøstår avdi Koranen inndirekte, men meget klart og sterkt forbyd integrering med "vantru" - det er prov for Allah at du er dårleg muslim, og dårlege muslimar går same vegen som alle "vantru": Til Helvete. (Ironi: Politikarar og standard media fortel alle at årsaka til at muslimar ikkje integrerast, er at vi andre ikkje er snille nok med dei.)

Og når høyrde du politikarar eller redaktørar debattera Islam sine vider reglar for lovleg uærlegdom i gjerning, ord og sjølv i eidar? Og kva med debatt om ideologien og moralkodene i Koranen? Kva med reglane for lovleg valdtekt? Etc. Og kan slikt og ikkje berre påstått fatigdom og avvisning frå oss "innfødde" vera delar av årsaka til den auka kriminaliteten og brutaliteten vi ser rundtom?

Martin A. Engeset.

• Sverdrup_67Sverdrup_67 Innlegg: 9

Les gjerne flere aviser, se på flere nettsider, ikke vik unna flankemediene uten videre. Og titt litt på f eks : https://www.faktisk.no/

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.