Risør-brannen

Lars MoanLars Moan Innlegg: 276

Brann i tett trehusbebyggelse er alltid en dramatisk melding å få. Medie-trente rapportører har i dag taktfullt understreket at det heldigvis ikke gikk liv tapt i ovennevnte brann. Og selvfølgelig er det bare å slutte seg til det. Men det kulturelle tapet hadde også vært stort, om uerstattelig historisk trehus-bebyggelse hadde blitt flammenes rov. Men å rope opp om tap av kultur-arv når liv står i fare forstår selv jeg , som er over gjennomsnittet historieinteressert, ville vært taktløst!

Jeg foregriper alt hva brannen innebærer, og tenker fremover, rent bygningsmessig. Heldigvis trenger vi ikke, med Risør-brannen, å få et nytt kapittel i den evinnelige diskusjonen om hvorvidt man skal erstatte den tapte bebyggelsen med med et replika av det tapte eller helt ny bygningsarkitektur. Bryggerekka i Trondheim har blitt "voldtatt" av flere "hybrider" mellom historisk og ny arkitektur - helt mislykket, etter min mening.

Nei, la "yrkesfag" og ikke arkitekt-høgskolen få sin blomstringstid når brannsåret i Risørs bybilde skal heles; la tømrere, lafte-snekkere og andre eminente tre-arbeidere som viderefører tusen år med byggetradisjon i dette landet, få utfolde seg! Kopi av det gamle, var faktisk det Rembrandt drev med. Tidenes mest berømte kunstmaler definerte ikke seg selv som "kunstner-geni", men som en håndverker.

Jeg forventer og håper, at de byggene i Risør som gikk tapt i brannen, gjenoppbygges som de var.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.