Hvor mye klikkagn er greit @Dagbladet?

Marcus VinjevollMarcus Vinjevoll Innlegg: 1

Klikkagn eller "clickbait" er en kjent teknikk mange bruker for at flest mulig klokker på artikkel eller video. Dette er teknikker som er mye brukt på plattformer som youtube, facebook og instagram. Det er forståelig at det forekommer klikkagn på disse sidene siden der konkurrerer alle mot alle. Men selv de som produserer innhold til youtube er forsiktig bet å bruke klikkagn uten å oppgi noe info om hva videoen faktisk handler om. Det er fordi på disse sidene kan brukere stemme innhold opp eller ned, samt rapportere og det er en form for filter på hva som blir populært og hva som blir betraktet som bra innhold.

Det som frustrerte meg i dag når jeg besøkte dagbladet.no var nettopp antallet saker og videoer som hadde minimal beskrivelse av innholdet. Fremsiden var preget av overskrifter som "Galskap". "Nulltoleranse", "Verste noensinne", "sjokkvideo" og "-Det har eksplodert". Det var vanskelig å tyde kontekst mellom bildene og innholdet, i mange tilfeller var bildene representative for hvem det gjaldt men ikke hva. Når jeg prøver å se på alle sakene på fremsiden tenker jeg det er utrolig vanskelig for noen som ikke er opplyst eller kjent med nyhetsbildet eller personene som er avbildet, å danne seg kontekst for å forstå hva innholdet i de ulike sakene handler om.

Kan vi vennligst få litt mer informasjon om saker, videoer og artikler før jeg velger å trykke på de for å lese eller se videoer? (se eksempler på youtube) Jeg skjønner at dagbladet må kjøre sin egen internkontroll på dette siden jeg ikke kan stemme en video ned i dass om det er klikkagn. Om innholdet er bra så skal det holde å være ærlig i beskrivelsen og jeg tror at det vil bygge lojalitet i motsetning til å bryte det ned.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.