Hva skjer med demokratiet? Trenger vi det?

Hva skjer med demokratiet i Norge?

Vi har det godt i Norge, Norge er et godt land å bo i.

Vi har helt klart noen utfordringer i Norge, men generelt har vi gode velferdsordninger og sikkerhetsnett.

Kanskje derfor vi ikke har de store politiske demonstrasjoner som vi ser andre steder i Europa?

Uansett, det er områder vi kan bli bedre. Vi blir utfordret på mange områder og mange av oss mener at ting kunne blitt gjort på bedre måter.

Nå skal jeg ikke ta opp alle sakene, men heller lufte noen tanker på hvorfor vi har endel politikerforakt i landet. Noen sier litt flåsete at vi har demokratisk diktatur i dette landet.

Men om vi tenker etter, så er det kanskje ikke så rart folk sier det. Kanskje det er noe mer som ligger bak? Jeg fikk og spørsmål om vi egentlig trenger demokrati, folk stemmer jo bare av gammel vane uansett!

Det sies at vi har bare 2 alternativer til hvem som skal bli statsminister. Støre eller Solberg.

Men i realiteten så er det mye EU som bestemmer over Norge idag. Før krisepakkene i Coronakrisenkunne innføres måtte blant annet godkjennes i EFTA før det kunne iverksettes.

Denne krisen var på mange måter en politisk vekker på hvor avhengig vi har gjort oss av EU og at vi ikke bestemmer over eget land selv.

Men hvor mange har lest et partiprogram før de velger? Hvor mange av dine venner har lest et partiprogram? Hva er egentlig forskjellen mellom f.eks Høyre og Arbeiderpartiet?

Legg og merke til at alle partiene, ihvertfall de store er enig med deg i alt når de står ute å prater med folk.

Så når vi skal stemme til neste år. Hvem stemmer vi på? Det som fagforenninger sier? Det vi har gjort i alle år? Det foreldrene vår sier eller noen andre? Stemme det vi har gjort i alle år?

Men vi blir å klage. Hvorfor er for meg ihvertfall et mysterium. Vi stemte for disse partiene.

Ta f.eks bompenger. Vi har stemt for disse politikere som ønsker dem.

EØS har vi stemt før. Vi har stemt før denne arbeidsinnvandringen med sosiale dumpingen.

Kan ramse opp lang liste over ting vi synes er dumt og bak mål. Men vi har stemt frem politikere og partiene som har laget det slik.

Nå vil flere kanskje si: “Nei, jeg stemte ikke på denne blå politiken”. Nei kanskje ikke, men er en rød-grønn regjering bedre? Se tilbake til siste rød-grønne regjering… Det var ikke mye bedre! Ja, noe var bedre men det var og enkelte ting som var værre. Men generelt så er det ikke store forskjeller. Var blant blandt sosial dumping og nedleggelse av småbruk i tillegg at det ble mer frislipp på bompenger og sykehuskøene var ikke akkurat korte. Listen her er og lang.

Flere og flere ser dette. Tror det er mye derfor vi får politikerforakt. Som mange sier: “Det er ikke nøye hvordan du stemmer, det blir det samme uansett.” Det er mye sant i det. Flere partier går fra politikken sin for å få makt. Siste gode eksemplet er FRP i regjering. Vi har og AP i Oslo.

Som Einstein sa i sin tid: “Å gjøre det samme du har gjort hele tiden og forvente forandring er definisjon av galskap”.

Derfor mener jeg at om du vil ha forandringer, så må du kanskje vurdere partiene på nytt! Ta plukk ut saker som er viktige for deg og les om de sakene i de respektive programmene. Det kan hende du får deg noen overraskelser.

Når du har funnet ut hva partiene egentlig mener, kan det være en ide å ha litt hukommelse og se hva partiene har gjort når de hadde muligheten. Så er det mange partier som gjøre mye for å få litt makt. Det er veldig mange som “glemmer” programmene sine når de kan få makt.

Så har du kanskje en bedre ide hvorfor du stemmer som du gjør. I stedet for å stemme slik fordi… gjort i alle år, pappa sier det er best osv og ikke få de forandringene du ønsker.

Så har vi disse over 30 mikropartiene. Mange av disse er sære og ensakspartier. Noen sier: “at det er en bortkastet stemme å stemme på disse”. Kanskje, men vil du ha forandringer, eller er det bare skryt av deg? Tror du vi har større sjanse å få forandringer å stemme på de større etablerte partiene som har kjørt samme politikk i flere tiår?

Bompengepartiet er et eksempel på et slikt ensaksparti. Men det finnes noen partier som har gode og brede programmer som Kystpartiet. Hva med å lese litt om dem og gi de en sjanse?

Så blir spørsmålet. Hva skal vi velge? De samme store partiene og få samme politikk vi har idag, ihvertfall bra lik politikk. 

Eller skal vi tørre å tenke nytt og se etter nye muligheter og kanskje tvinge frem et nytt alternativ enn Solberg og Støre? Altså et 3. Alternativ, slik de blant annet gjorde i Sverige?

Jeg mener at om du enten ikke stemmer eller stemmer blankt så har du ikke noe å klage over eller ikke noe å gjøre i politiske debatter. Du er og med på å undergrave demokratiet.

Så i et slikt perspektiv hvor vi  fortsetter å stemme på  de samme partiene hver gang uten å bry oss om deres faktiske politikk og baserer oss på lovnader som politikerne vet ikke spiller noen rolle for de kan gjøre som de selv vil. De blir jo gjenvalgt uansett.

Jeg skjønner godt politikerforakten. Jeg ser påstanden at vi har demokratisk diktatur. Men om vi trenger demokrati i Norge?

Vi har demokrati, vi skal verne om demokratiet og ja, vi trenger demokrati.

Jeg mener vi trenger heller en mer våken befolkning som setter seg inn i hva partiene mener.

Det er opp til deg og meg. Det er vi som bestemmer hvordan vi vil og skal ha det i Norge fremover.

Tom Idar Wangberg

Kystpartiet Viken

Kommentarer

• Jone RandaJone Randa Innlegg: 4

Vel.

Jeg leste ikke høyre eller FRP sine partiprogrammer før jeg stemte på de blå blå.

Jeg er ganske sikker likevel, at det ikke sto i programmene deres at de ønsket å konvertere NRK lisensen over på skatteseddelen. En skitten, sløv, rusten dolk, dypt inn i ryggen på ganske mange i dette land.

Hvorfor har NRK noe som helst positivt omdømme blandt borgerlige i Norge? Hvorfor skal borgerlige finne seg i å betale for å holde NRK i kunstig åndedrett? Det aller meste NRK produserer er anti-høyre, anti blå, anti FRP uansett. Det er som å betale for sin egen bøddel.

Stemmer nok på demokratiet neste valg.

Det vil si blankt.

• Sverdrup_67Sverdrup_67 Innlegg: 23

Demokrati er mer enn stemmerett, det er hundre andre ting også. Presse institusjoner bl a. Rettssikkerhet. Uavhengige domstoler. Lov og rett. Forsamlingsrett. Opinionens rett.

Mindretallets stemme.

Folk flest brys seg ikke om ideologier lenger, de fleste ønsker fornuftige løsninger.

• sveinmalvinsveinmalvin Innlegg: 1

«De som søker makt er ikke makten verdig»

Lov og lyg så alle tror deg så er du på god politisk fremmarsj. Når du kommer til makten trenger du ikke mer vett en det trengs å ringe en konsulent.

Slik er dagens demokrati.

• ArntiArnti Innlegg: 5

Hei.

Å sammenligne det å ikke stemme med det å stemme blankt blir feil.

En person som ikke stemmer bruker ikke sin stemmerett og har da ingen grunn å klage siden de ikke ville være med å prøve få til en endring.

En person som bruker sin stemmerett men stemmer blankt har all grunn til å kunne klage da det å stemme blankt er et signal om at personen vil bli med på endringer, men at personen ikke er fornøyd med politikken som blir fremført av partiene eller måten det norske politiske systemet er satt opp.

Et standard svar jeg får når jeg diskuterer politikk er at alle partiene er for like i valgprogrammene sine, det nytter ikke å stemme for valgflesket er glemt så fort det er snakk om regjeringsmakt (eller annen makt).

Kanskje på tide med et nytt system der vi ikke lar mikro partier komme i vippe posisjon slik at de får diktere politikken (Se KrF og V sist valg). Slik systemet er nå så er det mindretallet som bestemmer ikke flertallet. Ja mindretallets stemme skal bli hørt, men den skal ikke få være førende.

Kanskje på tide med et system der det partiet som vinner før lede A/S Norge etter politikken de har i partiprogrammet. Med et slik system så ville den som vinner valget ha valget å enten gjennomføre politikken sin eller bli fremvist som en useriøs aktør som da ikke vil få fornyet tillit av folket.

• Anne mette joramoAnne mette joramo Innlegg: 2

Demokrati og ytringsfrihet er to ord som er funnet opp slik at vi skal tro at vi faktisk har en dritt vi skulle sagt. Eksempler: vi stemte NEI til EØS ikke bare en gang, men to. Brundtland gav fullstendig blaffen i det og skrev under og meldte oss inn alikevel. Når kommunene skulle sammenslås ble det (faktisk) stemt om det. Stemte de janså ble kommunene sammenslått, de kommunene som stemte nei, ble alikevel sammenslått ved tvang. (Så mye for "demokrati" blir akkurat som ekspropriasjonsloven. Myndighetene kan ta fra deg hus og hjem og gi deg et absolutt latterlig lavt minstebeløp for alt, og det kan de gjøre med liven i hånd uansett hva du sier. Ytringsfriheten ser man jo blir borte her på nettavisene. Før kunne man skrive det man ville omtrent, så ble det strengere og mer politisk korrekte moderatorer, og nå er de gått til det skrittet å fjerne mer eller mindre alle. Vi kan føle og mene det vi vil om ting i avisene, men for guds skyld ikke si din mening der. Det kunne jo tenkes at du hadde et veldig godt svar som ikke var politisk korrekt. Det kan jo dere ikke la andre lese og være enig om. Kun "sannheten" fra avisene skal være godt nok. Alt annet skal vi ikke lese. Media må jo jobbe ekstra hardt for å kontrollere oss, og vise hva de 30 sølvpengene de får av de høye herrer faktisk går til

• Dag Inge HansenDag Inge Hansen Innlegg: 3

Jeg mener demokratiet er i forfall, og er truet. Ikke fordi vi ikke kan velge eller valgsystemet, men det politiske prosessen er styrt og pressen er ukritisk til ting som skjer. Ting som nå skjer er at vi blir styrt inn i en slags kommunistisk ideologi. Det skjer fordi vi skal reagere på noe som er medie-skapt. Jeg tenker på korona-pandemien. Det er en pandemi som ikke tar livet av mange, og ikke er mer farlig enn influensa, så det er mediestyrt opphausing av frykt-kultur. Det vi trenger er stopp av sensur av meninger og yttringer. Jeg blir sensurert på grunn av yttringer som jeg har, selv om det ikke er hatefulle eller kontroversielle meninger. Det er vitenskapelig begrunnede meninger jeg har.

• LiseLise Innlegg: 1

Helt enig. Det et kommunisme som styrer oss inn I et globalt new order system.., Snart blir middelklassen borte. Det er de som sitter med kunnskap og stil, dannelse og visdom. Det blir bare fattige og styrtrike igjen...

Staten spekulerer til og med i folks egen oppsparte pensjon.. Ingen får bestemme selv... og det blir mindre og mindre igjen?

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.