ROMFOLKET I NORGE

Etter 27 år med nødhjelp i Romania kjenner jeg til andre sider om denne gruppen som bl.a.tigger i Norge. Hvorfor reiser de til Vesten for å tigge og ikke i hjemlandet? Jo fordi i Romania er det ingen som gir dem fordi som de sier: De vil ikke jobbe. Mange tiggere sier til meg at hvorfor skal jeg jobbe når jeg gjør over kr.1000,-pr.dag ved å tigge? Nesten alle jeg har snakket med har aldri gått på noen skole. De sier de ikke ser noen grunn til å det fordi vi skal jo ikke jobbe likevel. Mye av denne holdningen ligger nok i deres kultur. Men likevel vil de jobbe,men de vil sove,spise og jobbe når det passer dem,altså de ønsker friheten. Dette er en av grunnene til at mange av dem e fattige,særlig de som ikke har muligheten til å pendle 2-3 ganger for å komme seg til Norge. For hver vei koster ca.1.500,-€. Så for mange blir dette altfor dyrt. Men siden foreldrene reiser til Vesten så går dette utover barna som ikke kommer seg på skolen. På skolen får de mat og drikke pluss 190,-kr. pr.mnd. fra staten pluss at all skole og helse er gratis for alle under 18 år.

Kommentarer

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 115

Enig Svein..

Folk gjør seg selv bare en bjørnetjeneste

• Gunnar TorgersenGunnar Torgersen Innlegg: 4

En tigger som sitter utenfor en KIWI butikk i Oslo får inn mellom kr.1000 og 1.500,-pr.dag i kontanter og tomflasker kunder gir henne.

Hun fortalte meg,derfor lønner det seg ikke å jobbe.

• Bjørn GjerstadBjørn Gjerstad Innlegg: 6

Jeg postet et innlegg som handlet om hvordan barn i barnehage og småskole skal forholde seg til alt som er rett og galt i møte med ulike folkegrupper, språkgrupper og nasjonaliteter. Det var tydeligvis ikke «god kost» for Dagbladet. Men å la denne overtydelige rasistiske kommentaren som gjelder romfolk stå, det er visst greit? Ikke alle romfolk er like, like lite som pakistanere, somaliere eller nordmenn. Hvorfor skal romfolket få unngjelde på denne siden? Uansett om dere ikke vil ha mitt innlegg her, ber jeg dere vennligst sende det tilbake til min e-postkonto. Jeg tok ingen backup, og er nokså sikker på at Verdidebatt hos Vårt Land vil ha det. Takk for hjelpen - det er min opphavsrett, så jeg har vel rett til å få det igjen? Har jeg ikke?

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 115

1000 - 1500 kr hver dag, uten å betale skatt..

Her må myndighetene på banen å få stoppa dette

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.