nrk ,,arkivet ,,,samtaler i natten...e.øverland ..1995

helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 461

man forventer ikke at alderen skal komme snikende til en så ung mann som undertegnede ,,,kan pandemien ,,ha tatt knekken på meg ,,,kven kveit ,,,som det heter på ny norsk,,,hatet det på skolen ,,og framleis...makan,,,trengte littt kunst ,,kultur ,,og da kan det være kjekt å titte innom arkivet nrk ,,,, mye trist og leit men også store høydepunkter ,,,,forslag til nurke n,,,,samle en fem kulturpersoner ..la han lille flinke karen fra debatten lede programmet ..sett av en time ..la panelet komme til ordet uten så mange avbrytelser og idioti...finn ett tema ..lykke til ,,jeg ville gjerne ha sett ett slikt program ,,gå i dybden ..ikke i bredden---

Kommentarer

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 149

Skriftspråket i Norden: Nynorsk er Norges svar på Finlands finlandske språk. Finland var opprinnelig svenskspråklig fordi Finland opprinnelig var svensk. Og Norge var opprinnelig danskspråklig fordi Norge opprinnelig var Dansk.

Både Norge og Finland har i en lengre historisk periode vært kolonier under hhv Danmark og Sverige. (Men både før og etter denne koloni-tiden, var/er både Norge og Finland, stolte og frihetselskende nasjoner. Nasjonalstater ble vi etter kolonitiden.

Svensk og finsk språk er såpass forskjellige, at den språklige skilsmissen der gikk greit. Men i Norge strevde tilhengerne av et nasjonalt språk med at innbyggerne hadde godtatt den danske kolonistens språk i en slik grad, at selvutslettelsen dessverre hadde kommet for langt. I Norge har vi dessverre derfor en variant av dansk, kalt bokmål, som offisielt hovedspråk. Dessverre.

Men jeg tror fremtiden er lys for nynorsk! Bevisstheten om hvordan språk kan manipulere og virke frihetsberøvende, er økende! Og nynorsk vil vinne på den debatten!

• helge hofsvanghelge hofsvang Innlegg: 461

kjøre --lars ..jeg aner ..ett snev av iq ...you lucky bastard

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.