Klimakrise - hvilke klimakrise?

Jeg ønsker meg svar på noen spørsmål (det er mange flere):

Vet dere at +95% av CO2-utslipp til atmosfæren kommer fra naturen selv, dvs. at knappe 5% er "igjen" for oss mennesker?

Er dere klar over at selv de sterkeste tilhengerne av klimakrise nødtvunget må innrømme at det ikke har vært global oppvarming ut over måleusikkerheten (og den er betydelig) siden 1998?

Vi hører om at isen på Antarktis smelter, hvem vet at det er riktig når det gjelder den Vest-Antartiske halvøy, men på Øst-Antarktis, hvor +80% av ismengden befinner seg, øker den?

--- dette holder akkurat nå, jeg utfordrer klimakrise-tilhengerne å slå opp på nettet og selv finne svarene på disse spørsmålene.

Det er mange mange spørsmål igjen!

Kommentarer

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 8

Jeg vet ikke hva dine kilder er.

Men det er 2 ting man må skille på når det kommer til Co2 .

1. er Co2 som er en normal del av Co2 syklusen.
    2. er Co2 som er ny som blir heven i syklusen som kommer fra Kul, gas og olje.

1 er ikke det som er problemmet. . vi puster ut co2 , plantene tar det opp .. vi spiser plantene eller dyr som har spist plantene og får i os co2 igjen som vi kan puster ut ... Det er helt normalt

Tenk deg det er som et akvarium med vann. Problemet er når vi har 2 der vi helle tiden sette in ny Co2 i syklusen. Og bare fulle mer vann i et akvarium fører bare til at akvarium renner over til slutten.

Det store problemet vi har er at vi ikke kan tar ut Co2 og lagre det enkelt ... Faktisk er det mer komplisert.. Co2 består av Carbon og Oxygen .. Så mer Co2 vi har, desså mindre Oxygen har vi da det meste er jo nå Co2 ... Vi kan middlertidlig lagre Co2 eller bedre sagt carbonen i tree... men når disse dør og blir brytt ned igjen så slippes selveste carbonet ut igjen.

Så plante flere tree hjelper ikke akkurat mye. Co2 er et klimagass og jeg tror utslippe fra naturlige kilder er ikke 95% ... dette tror jeg er helt feil For eksempelt så har vi i norge ca 200-300 ppm Co2 i luften .. China har ca 1800ppm Co2 i luften.

Mot steder i afrika , australia og sør amerika der Co2 ppm ligge godt under 100 .. Spesielt i sør amerika der det er mye natur og lite mennesker viser det seg at dette ikke kan stemme at 95% av alt utslipp kommer fra naturen .. Klart skogsbranner osv slipper mye Co2 ut .. men dette er Co2 som har hvert allerede i syklusen

• tor veldetor velde Innlegg: 1

95 % av co2 har Isotop 16 som naturen dyrene og menneskene skiller ut og fordamper og blir til skyer(vanndråper) og faller ned søn regn/sne.livshjulet.

5%av co2 har ett Isotop mindre 14 denne isotoper har den co2 som vi regenerer ( olje,ved som vi brenner.

Menneske slipper ut ca 5 l væske idøgnet. Dobbelt så mye som en bil slipper ut når den kjører

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.