Promillekjøring er farlig og bør takles hardere.

Tom spjeldnæsTom spjeldnæs Innlegg: 1

Promillekjøring og kjøring i ruspåvirket tilstand er et stort trafikksikkerhetsproblem. Det er mange forskjellige tiltak som er forsøkt for å redusere ulykker pga rus, men det ser ut til at folk er reddere for å bli tatt av politiet - enn for å havne i en ulykke. Det er ikke skremmende nok å havne i en ulykke... det er værre å bli tatt på fersken.

Jeg mener helt bestemt at kjøring i ruset tilstand er noe som blir tatt alt for lett på. De som kjører i ruspåvirket tilstand er potensielle mordere!

Hvis en person som er helt oppegående og edru, skulle finne på å gå på gata med et våpen - helt synlig, uladd og ufarlig. Helt uten dårlige hensikter... så reagerer politiet (forståelig nok) med stort oppbud i skuddsikkert utstyr. Vedkommende blir tatt i arrest og hjemmet kanskje ransaket osv osv.

samme gjelder rusmisbrukeren som har noen gram stoff til eget bruk på seg - og ellers ikke har gjort noe galt.

så var det promillesjåføren... blir stoppet i kontroll, blåser rødt, taes med til lege for blodprøve, blir anmeldt og avhørt på politistasjonen. Deretter signere på anmeldelsen (fortsatt rusa) og sendes ut på gaten (hjemtransport må de sørge for selv). Vedkommende går så tilbake til bilen. setter seg inn, starter og kjører videre... blir i beste fall stoppet på nytt - i værste fall havner i ulykke og skader andre og seg selv. Dette kunne vært avverget.

Mitt forslag for å redusere og avskrekke flere til å la bilen stå når de har drukket eller brukt rusmidler / medisiner. Dersom man blåser gult eller rødt, skal vedkommende få mulighet til å ta ny prøve, samtidig sikrer politiet bevis (blodprøve etc). Bilen bør taues inn til politiets innatuingstomt. Når det er bekreftet ruskjøring settes sjåfør i arrest og blir sittende til det blåses grønt - altså er edru - uavhengig av hvor lang tid dette måtte ta. en time ... to dager?

Vedkommende som da er edru, vil da være klar til avhør og innrømmelser/ benektinger og underskriving av avhørsdokumenter.

Det er for eksempel ikke tillatt å avgi stemme til kommune / stortingsvalg dersom du ikke er edru.

For de aller fleste vil det å bli stoppet i kontroll, antagelig være avskrekkende nok. Å vite at man må sitte i arrest til man er edru... da vil frihetsberøvelsen bli avskrekkende nok til at man lar være. Kanskje man ikke rekker jobb, selskap, møter osv - flyet til syden eller hva det måtte være av planer.

Dette vil bli likt for alle, i alle samfunnslag - ingen slipper unna. Ingen kan søke om å slippe, for de er ikke edru nok til det. Deretter kan i en rettsak vurderes straffereaksjoner med fengsel og bøter.

Ved ulykker med personskade og død, bør tiltales og straffes som drapsforsøk og drap - med samme minstestraff som ved overlagte handlinger.

Kommentarer

• mRmomRmo Innlegg: 187
    redigerte april 7

i nederland og andre land kjøre de rundt i ilsjøen med total kaffegrutmassage mens noge de røyke aktivere milliærder strom havet med kaffe akuratt så de kjøre perfekt uten krasj de har gjerne liter vis 95% og de syns det e vann. de kalle det får å aktivere celler akuratt så northug. de kalle de for mujaffa bmw kjøre rund og finne damer filme de for sine videos og oppgradere muysikkanlegget og skaffer kondomer det finns sån mujaffa hall of fame sån woods northug de må lage det spele i ny grafikk eg syns det e sånt i verden så eg tok aldrig sertifikatet- mange har forklart meg at det var forferdelig å ha serfikatet

• mRmomRmo Innlegg: 187

men eg syns biler har haler

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.