Avgiftsfri diesel

Stig Arild ØstbyStig Arild Østby Innlegg: 1

Vi har båt og følger derfor med på avgiftsfri diesel. Er det noen som kan forklare hvorfor den de siste årene har økt til nesten det dobbelte i pris og nå når diesel er nede i 10 kr, så står den avgiftsfrie fremdeles på 12 kr??

Finnes det en logisk forklaring?

Kommentarer

• Eivind DaljordEivind Daljord Innlegg: 14

Sikkert de som selgere dieselen ikke gidder å sette ned prisen eller følger med prisen skulle jo vært på ca 5-6 kr literen nå i dag. Det selges jo svært lite av denne dieselen kun anleggs maskiner, landbruket og båter som kjøper dette, hadde jeg vært deg så hadde jeg spørt der du kjøper den hvorfor ikke prisen er lavere.

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 25

Det er 2 logiske forklaringer.

1: Dieselen i tanken på stasjonen du fyller blei handlet inn før prisen droppet såpass mye.

2: Når stasjonen kjøper diesel til under halve pris av vanlig/før. Men selger til samme pris som før. Så tjener eieren av stasjonen mer.

• Elvis SnusovicElvis Snusovic Innlegg: 2

Selve begrepet "avgiftsfri diesel" stemmer ikke helt. Den skal i utgangspunkte ha en LAVERE avgift.

Men som nevnt tidligere så avhenger det av hvilken stasjon du handler på; noen følger spotpris på alle produkter, noen setter pris ved innkjøp.

Mitt tips? Kjøp det som er billigst. Traktoren/båten/gravemaskinen din går like fint på blank diesel som på grønn.

• André JoakimsenAndré Joakimsen Innlegg: 3

Prisen på avgiftsfri diesel blir gjerne satt for en periode mens den vanlige endres hele tiden.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.