Ungdomskriminalitet

Volden blant ungdom øker alarmerende. Stadig yngre deltar og volden blir grovere. 

De siste 4 årene har voldsanmeldelser mot unge under 18 år økt med 42%.

Jeg sier bare: 

VÆSÅGOD OG VELBEKOMME!!

Dette er et resultat av elendig oppfølging av ungdom. Historien og all forskning viser at der man nedprioriterer ungdomstilbud, vil slik uønsket adferd slå rot og vokse seg stor og sterk. 

Dette vet våre politikere utmerket godt, likevel lar de budsjettforhandlinger drive ungdomstilbud rett i graven. Fritidstilbud til ungdom er ikke lovpålagt og blir derfor salderingsposten, igjen og igjen.

Slik blir det bråk av!!

Vi kan være så sjokkert over nyhetsbilde vi bare vil, vi kan mene noe om både oppdragelse, kultur, religion og opprinnelse, men fasitten ligger hos våre folkevalgte. 

Jeg har selv jobbet som leder på en ungdomsklubb, i to år. Et brennende ønske om å være en trygg voksen i ungdomsmiljøet, var grunnen til at jeg valgte jobben. Det var en magisk opplevelse å få være tett på ungdommen, følge dem på godt og vondt. Det ble med to år, nettopp på grunn av idiotiske valg tatt av politikere. Omorganisering, omorganisering og omorganisering. Nedbemanning og nedprioritering. 

For meg ble det en helt umulig arbeidshverdag. Man går ikke på akkord med ungdommens behov. Man skyver ikke ungdom ut i kulden, ut på gata. Jeg kan ikke jobbe for en arbeidsgiver som er villig til det. Feigt? Mulig det, men goliat kan jeg ikke vinne over.

Denne tendensen har vi sett over hele landet, i en årrekke. Når A og B gjengene herjet i Oslo, ble det iverksatt tiltak. Mange tiltak, rettet mot undgdom. De virket og miljøene ble kraftig pulverisert. Noen rolige år i ungdomsmiljøet var et faktum, så hva gjør vi da? Jo, vi faser ut hele opplegget. Legger ned tilbud og steder ungdom kan oppholde seg. Herregud for en genial ide!!!!

Idrett og korps er jo fantastiske tilbud, men hva med de andre? Hva med dem som ikke liker sport, som ikke vil spille tverrfløyte, som ikke finner seg til rette på disse organiserte tilbudene. Hva med dem som faller utenfor der, som av en eller annen grunn ikke orker mer organiserte greier, utover skolen. Hvor skal de gjøre av seg på fritiden, finne seg venner, få sosial kompetanse??

De reker gatelangs, de kjeder rævva av seg, de bygger alianser, grupper. De må overleve, de må være tøffest og de må bli akseptert. Gatas justis styrer, samfunnets skrevne og uskrevne regler viskes ut.

Så lenge samfunnet godtar at fritidsklubber legges ned og så lenge våre styresmakter velger ungdom bort fra budsjettet, så vil det bety at disse ungdommene har rett. De er nedprioritert, vi har ikke noe tilbud til dem og de har ikke noen lovpålagte rettigheter. De er overlatt til seg selv og de får ha lykke til på ferden.

Rotløs ungdom, har vært og vil alltid være del av vårt samfunn, men vi produserer dem selv, på løpende bånd. Hver eneste dag skaper vi tapere, gjennom vår håndtering av ungdom. Alt for få steder å være, alt for få trygge voksne til å veilede og alt for lang vei til forebyggende samarbeid med politiet. 

Absolutt ALLE partier, helt unten unntak, kan takke seg selv for situasjonen vi står i. De må ta sin del av ansvaret for at volden øker og de må stikke fingen i jorden og holde den der til de skjønner hva de holder på med.

Det snakkes om grønne skifter, norge på miljøtoppen og gud hvor flinke vi er til å omstille oss, men hva pokker skal vi med elbiler, mer frukt og grønt, mindre utslipp og bedre luft, om vi ikke engang klarer å ivareta vår viktigste ressurs:

UNGDOM❤️

Jeg sier som ungdommen:

Piss off, dere ber om det

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.