Svensk ektemann bortvist på grensen, besøk definert som en «unødvendig reise»! Kan det være rett??

Trinne_ Grend21Trinne_ Grend21 Innlegg: 3

Sist uke ble min svenske ektemann (skriftlig) bortvist på grensen ; ble av politiet nektet å ha karantene i vår FELLES leide enebolig i Norge. Det ble 50 mil bak rattet helt forgjeves, og vi er både opprørt og skuffet. På tross av dokumentasjon på negativ test fra dagen før ( pris 1500 SEK hver gang) kvittering for utfylt innreiseskjema (med vår hjemme adresse som karantene sted, som også ble bekreftet med referansekode og nevnte sted for innreisekarantene), dokumentasjon på leieforhold og ekteskap. Jeg hadde også lagt alt tilrette for også å kunne ha karantene og teste meg på dag 7. Han er i full jobb i eget firma i Sverige, hans turer hit til sin norske kone er ca. 5 dager én gang pr mnd, og kan vel neppe kalles en "unødvendig fritidsreise". Vi har på en måte en situasjon nå hvor vår eneste mulighet for samvær er i Norge, OG vi har i høyeste grad egnet karantenested; en stor enebolig for bare oss to!!

Jeg stiller meg spørrende til at reiser for flere politikere og ministre hjem til sine ektefeller er mere «nødvendig reise» enn det som gjelder for vår situasjon. I tillegg kommer han med 2 ferske, negative koronatester!

Det er umulig å møtes i det hele tatt dersom han må ha 10 dager på hotell først! Da må han returnere til hverdagens plikter i Sverige før karantenetiden er omme. Dette kan da umulig være rett eller; er det i det hele tatt lovlig m.t.p. personlige rettigheter?

Please ; er d noen som kan grave i / belyse dette tema prinsipielt? Vi henvender oss til ulike etater uten hell, og ønsker å gjøre ting rett OG ikke minst ; at ting blir rett👌

PS. 4 dager etter bortvisningen ringte en representant for UDI, bare for å forsikre seg om at karantenen i vårt hjem i en liten «landsens» by ble overholdt. Så har vi møtt en overivrig politi ELLER et UDI som ikke kan sitt eget regelverk?

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.