Hvis svenskene oppførte seg som Israel

Da ville Norge sett ut som kart helt til høyre i dag. Er det rart palestinerne er forbannet ?

Kommentarer

• Kjetil Bommen BakkeKjetil Bommen Bakke Innlegg: 3

Det som nå skjer i Palestina er utrolig trist! 😪 At Israel bomber de palestinske flyktningene er ikke greit. Dette må stoppes!

Hus bombes og de trenger steder for å søke ly mot være og vind. Da kan partytelt være et alternativ.

Jeg syntes at et Norsk intiativ burde kommet på plass, for å sende partytelt nedover.

• Lars MoanLars Moan Innlegg: 276

Hvis Israel oppførte seg som alle andre land i regionen, ville vel alle minoriteter i landet vært fjernet.

Kristne og jøder var store og dominerende folkegrupper i alle land i midt-østen. I dag er det bare Israel som aksepterer andre religioner. Resten av landene i midt-østen gjør som Japan og Saudi-Arabia.

De støtter flyktninger økonomisk. Men ønsker ikke ghettoer i eget land.

Olje-penger når langt. Men selv i Norge opplever man ghettofisering. Fredrikstad 17. mai 2021 er et godt eksempel.

Konflikter i et samfunn kommer først til uttrykk i politiet. Det viser godt politiarbeid.

Han som drepte George Floyd var den siste i linjen. Hvis du har vært på epleslang, og opplevd at alle vennene dine forsvant, og du ble stående igjen alene med hageeieren - da vet du hvordan politimannen som drepte George Floyd føler seg.

• Øyvind EvensenØyvind Evensen Innlegg: 5
    redigerte mai 19

Nå er det nå slikt!

Israel har nok ikke okkupert så mye som et sandkorn fra noen!

De fabrikerte "palestinrene" som er helt vanlige arabere har faktisk okkupert Israels land!

Når arabrene ikke klarte å ta Israel i kamp, skiftet de taktikk og begynte å kalle seg for "palestinere" for å få tilknytning til det gamle palestina navnet.

Navnet palestina kommer fra filisterne som var grekere.

Så dagens "palestinere" er da grekere?

FN og araber stater + har med sine olje bidrat med milliarder av dollar for å fremme denne propagandan.

Sandheten er: Alt er snudd på hode!

Judea og Samaria og faktisk Gaza tilhører jødene!

Kjære lesere!

Sjekk historien grunndig før dere tar synspunkter til den "palestinske" propagandaen!

• Reidar kaarbøReidar kaarbø Innlegg: 58

Sjekk gjerne også hva som er gjeldende rett og gjeldende konversjoner som er det verden i dag forholder seg til. Dessverre er en okkupasjon en okkupasjon selv når okkupasjonsmakten og dens lakeier sier noe annet. Det var den triste virkeligheten da Tyskerne okkuperte Norge, og dette er den triste virkeligheten når Israel okkuperer palestinsk land i strid med gjeldende rett.

Israels mål er åpenbart å skyfle palestinerne på havet og overta ALT landet deres. De er der nesten!

• Øyvind EvensenØyvind Evensen Innlegg: 5

Arabrene har som mål å skyfle alle jødene på havet og dette støttes av visse i Norge og dette er også FN's mål!

Dette har faktisk vært FN's ønske siden 29 november 1947!

Dessverre måtte jeg ødelegge et ellers godt innlegg ved å nevne George Floyd-saken(mitt siste innlegg). Syndebukk-funksjonen til George Floyd-drapsmannen er imidlertid for meg helt åpenbar(og forferdelig). Obama og fru Clinton hadde som toneangivende politikere, evigheter på seg til å endre politiet i USA. Hvorfor gjorde de det ikke? George Floyd-saken burde skyldtynge Obama og Hillary. I stedet er det en stakkars menig som må bære hele skylden. Men Hillary og Barack er de egentlige skurkene. Hvorfor går de fri?

Israel har full rett til landet de har etablert seg i. De som bestrider Israels rett til sine forfedres land, bør inkludere jødenes skjebne i møte med holocaust.

Det er svært skuffende at holocaust ikke nevnes i debatten om Midtøsten-konflikten. 6 millioner jøder ble drept. Verdenshistoriens største forbrytelse blir ikke nevnt når konflikten skal oppsummeres.

Jødene våger ikke å gi slipp på det bitte lille området i Midtøsten som de har kontroll på. Dette blir tolket som imperialisme og grådighet på land.

At mordet på 6 millioner jøder - nesten utryddelse av et av verdens viktigste kulturbærende folk - forbigåes i taushet i dagens midtøstendebatt, er nesten ikke til å bære.

La det være helt klart at jeg ikke mener at palestinere skal være «exspendables»(sånn nogen lunde riktig stavet?), altså nødvendige ofre for et høyere mål. Tvert i mot trenger jødene palestinsk støtte for å lykkes med sin statsdannelse, tror jeg. Jeg tror palestinere og jøder deler felles skjebne i Israel.

Mitt hovedpoeng er at historiefortellingen om det moderne Israel, starter i Warszawa-ghettoen.

• retrospill jentenretrospill jenten Innlegg: 2

sier ikke dette er korekt.jeg er neutral, har ikke noe svar, tviler pa om det finnes. nar jeg var liten lerte jeg som mangen andre at joder og arabere var emittere, samme som svensker og normen. men da voksne folk fortalte at. joder er blitt med arhundrene gjevnet ut med folkene i europa og usa. mangen ser ut som folkene i lande de bodde bor i. jeg mener at bade vesten og arabiske verden, ma ta i et tak. lidelsene ma ta slutt. men det positive er at de siste par arene har vert rolig. men liker ikke den nye trenden der. skulle av a til onske det ikke var dritunger som styrte. grab em by....shi....ha.ti. voks opp ledere.men fredsavtaler skal han ha for. men det er det eneste..

Svar til retrospill jenten: Takk for svar! Jeg likte innlegget ditt!

Jeg tolker deg slik at du mener at Israel bare er nok et utslag av europeisk imperialisme. Jeg gir deg langt på vei rett! Hvis Israel skal lykkes, må de inkludere palestinerne i sine fremtidsplaner.

Men hele regionen Midtøsten er preget av sterke anti-demokratiske krefter.

Det er interessant at både islams åndelige leder, Muhammed, og det moderne demokratiets grunnlegger, Napoleon, begge var ivrige krigere! De var aldri i tvil om at deres politikk var til det beste for menneskeheten, og at deres erobringer var folkefrigjøring!

Israel må samarbeide med palestinerne for å lykkes i Midtøsten.

Jerusalem er jødenes evige hovedstad, og Israel er jødenes evige fedreland.

Som deltids sauebonde, vet jeg hvor vondt det går med de lammene som mister moren, tikka, som vi sauebønder kaller henne. Det er å miste tryggheten i tilværelsen.

Et fedreland er en trygg havn. Et sted du alltid kan komme tilbake til, og hvor du aldri trenger å være annenrangs. Dine forfedres mark er sengen du kan hvile ut i.

Warsawa-ghettoen og Auschwitz ble endestasjonen og den endelige "hvile" for 6 millioner mennesker med verdenshistoriens eldste uavbrutte høykultur, og vår egen kulturelle opprinnelse, i sin tradisjon. Det stolteste folkeslaget i verden, jødene, ble forsøkt utryddet.

Jerusalem og Israel er det eneste stabile punkt i jødenes omflakkende liv (klisjéen om den evig vandrende jøde, som en aforisme verdt å reflektere over).

I Norge vil vi helst rive alt som er mer enn 40 år gammelt. Men den forståelsen av historien - at vi skal ødelegge alle historiske verdier, er ekstremistisk. År null ble presentert av røde khmer i Kambodsja, og av kommunistene i USSR. Pøbelveldet til terrorgruppen IS har også forsøkt å sprenge alle historiske merker. Groteske menneskefiendtlige regimer, har alltid angrepet historien.

Men jødenes historie starter i Jerusalem. Og den vil ende i Jerusalem - forhåpentligvis lenge, lenge frem i tid.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.