Uroen i USA

De voldsomme demonstrasjonene og uroen i USA skjer neppe som følge av én handling, selv om det virker slik.

Når folk blir drevet til vanvidd er veien til opprør ofte kort. Dette har vi sett i mange land. Men det er naivt å tro at dette er noe som gjelder bare det fjerne USA. For rasismen er som et virus og sprer seg ekstremt fort når omstendighetene er til stedet. Vi så hvor fort høyreekstreme krefter kom til makten nesten samtidig i både USA og flere land i Europa. Dette var en pandemi som spredde seg så raskt. Vi vet fra før at den dominerende delen av den hvite befolkningen i USA har et rasistisk syn. Og når de får en rasistisk president til å lede landet blir situasjonen ekstra ille. 

Det er her dette begynner å bli interessant for vår del i Norge. For her finnes det også de samme holdningene som Trump og hans tilhengere har. De blir representert av FRP. Og vi vet at FRP har fått mange stemmer ved forrige valg. Så vi kan ikke si at dette synet ikke finnes i Norge. Og FRP-folkene er de som støtter Trump og hans syn sterkest i Norge. Derfor er det så viktig at vi tenker en ekstra gang før vi går til valgurnene ved stortingsvalget. 

Jeg håper virkelig at folk våkner opp og innser at problemet finnes overalt i Europa og verden for øvrig. Men for vår del er det viktigste å konsentrere oss om norske forhold og ikke tillate at de med rasistiske og fremmed-fiendtlige syn kommer til makta ved kommende valg.

Mennesker er alle helt like og bør være helt like, uansett hudfarge, kjønn, nasjonalitet og legning. 

La oss ikke glemme Martin Luther Kings ord: 

«In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.“

Annaguli Yildam

Medlem i Rødt Lillehammer

Kommentarer

• Førjus WærstadFørjus Wærstad Innlegg: 8

Jeg svarer hvert av dine paragraf med mine egne paragrafer:

Det skjer ikke av én handling, men det skjer også pga. manipulering og propaganda. Hovedproblemet er ikke at svarte blir drept av politiet, men at politiet i USA har maktproblemer og mangel på opplæring. Mange hvite blir også drept av politiet, problemet er politi brutalitet. Flere av demonstrasjonene som ble til opprør i USA, så hadde faktisk politiet grunn til å skyte personen. Ikke at de hadde grunn til å drepe Floyd, men det viser seg at de kan bygge opp raseriet sitt på hendelser som faktisk ikke var rasistisk motivert, og som faktisk ble fullført relativt greit.

Det er sant, men det er viktig å huske at ved en handling, så skjer veldig ofte en like sterk motsatt reaksjon. Hovedproblemet med dette argumentet ditt, er at det virker som at du tror at det er prosentvis et høyt andel av mennesker som er rasister. Dette gjør at det er vanskelig å skille fra folk som kan le av en neger-vits, og folk som faktisk mener at svarte mennesker er mindre verdt og har dårligere egenskaper enn hvite. Det er også viktig å huske at bare fordi man ikke er pro f.eks. affirmative action, så er det ikke nødvendigvis basert på rasisme. Hvis jeg ikke er for at mange innvandrere skal komme til landet mitt, så vil en rasistisk person såklart være enig i budskapet mitt, men av en helt annen grunn enn det jeg tenker. Bare fordi vi har noen like politiske syn, betyr det ikke at vi har samme grunn til disse politiske synene, og fordi jeg kan da bli stemplet som rasist, så vil jeg derfor i denne situasjonen ikke kunne stole på noe av det du sier - fordi en falsk ting allerede har blitt sagt. Å si at høyreekstreme ledere blir valgt er å ta veldig hardt i. Jeg er definitivt ikke en trump supporter, men å mene at han er en rasist er helt feil. Han har tatt beslutninger som ikke nødvendigvis hjelper de fattige, men dette er fremdeles ikke rasisme. Det å påstå at >51% av den hvite amerikanske populasjonen er rasister, er en ganske stygg og usann måte å representere en folkegruppe på. Jeg vet hvordan du kom deg fram til dette svaret, og det er at folk stemte på Trump og at han vant. Dette er langt ifra en legitim grunn til at hvite folk i Amerika er rasister. Hillary var ikke en verdig kandidat i presidentløpet, mest på grunn av korrupsjonen hennes. De hadde to valg, og de valgte den personen de trodde kom til å fremme folket mest. Tok de feil? Hvem vet hvordan ting ville vært med Hillary, men du kan ikke basere dette på rasisme. Folk flest stemmer republican pga de økonomiske verdiene det stiller, om de er bedre eller verre er opp til deg å bestemme, men du kan virkelig ikke basere dette på rasisme.

Igjen gjør du samme feilen. Ja, så godt som alle som alle HVITE rasister kommer til å stemme Frp, men hvor mange prosent av befolkningen er faktisk rasister? Jeg mener ikke folk som er usensitive, jeg mener faktisk rasister. Kanskje 0.5-1% av befolkningen i Norge? De resterende 99-99.5% av folka som stemmer Frp gjør det ikke av rasistiske motiver. Du kan kalle politikken deres feil og forklare hvorfor de tar feil, men du kan ikke bruke "de er rasister" som et argument mot Frp. Kom med faktisk fakta som forklarer hvorfor de tar feil når det kommer til klima, innvandring, skatt, osv.

Problemet finnes overalt i verden, men de største problemene ligger faktisk ikke i land som Norge, USA, og lignende. Problemet er feks fangeleiren i Kina mot muslimer, Midtøsten og måten de behandler homofile på, hvordan islam behandler kvinner generelt, land som Brazil og Russland og homofobiske ytringer som går rundt. Jeg sier ikke at vi er perfekte her i Norge, men vi har ikke et problem her. Du kan ALDRI bli kvitt ALLE rasister. Samme måte som du ALDRI kan bli kvitt alle kriminelle. Vi kan gjøre så godt vi kan, og det er faktisk det vi gjør nå. Det er bare utrolig dumt å kalle folk som ikke er rasister for rasister, fordi da dytter du de enda lengre inn i Frp-hullet deres. Forklar heller de som stemmer Frp om hvorfor økonomien og samfunnet blir et bedre sted om ditt parti vinner. Bygg ditt parti opp på fakta, istedenfor å prøve å dra andre partier ned ved hjelp av usanne angrep.

Jeg er helt enig i at vi må respektere alle, uansett deres kjønn, hudfarge, legning, og til og med ideer. Du kan re uenig, men må fortsatt høre på hva de sier og motbevise de med fakta.

“I have a dream that my four children will one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin, but by the content of their character”. - MLK

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 33

ALL LIFE MATTERS

• John hansenJohn hansen Innlegg: 1

Yildam, hva er det slags påstand?? Vi vet at den dominerende delen av hvite har et rasistisk syn?? Hvor har du de "faktaene" fra? Den syns jeg var drøy. Det er roping stjeling brenning vold og drap i antirasismens navn, alt er lov. Å for ikke å snakke om det grusomme rasistiske politiet.. hva med å gjøre noe så enkelt som å sjekke fakta? I HELE usa i fjor ble 9 svarte ubevæpnede og 26 hvite ubevæpnende skutt av politiet. Høye tall? Dette er ikke mennesker som går langs fortauet med bibel i hånden blåser såpebobler. De motsetter seg arrest å da kan ting skje. En annen ting som media resten av hylekoret bekvemt ikke nevner er drapene av svarte i usa som ikke er utført av politiet, men utføres av svarte. Kun i Chicago hittil i år er over 2100 mennesker skutt å drept..betyr ikke de svarte livene noe? Første helgen i juli i år ble 6 barn under 10 år skutt å drept. Betyr ikke de svarte livene noe. Hvor er demonstrasjonene, hvor er raseriet? Eller det er jo tydeligvis bare svarte drept av hvite som betyr noe..utrolig

• Sverdrup_67Sverdrup_67 Innlegg: 22

USA er jo idiotenes land. Kennedy ble skutt av er hagleskur v skudd fra flere retninger, likevel klarer Warrenkommisjonen å lure 300 millioner tullinger til å tro at en mann gjorde det med manuellt ladegevær uten sikte på 3 sekunder. Treskallene der borte tror de må ha maskingevær på soverommet for å hindre innbruddstyver.

10% er nazi i alle land, 10% er kommunister i alle land, de dukker frem når forholdene tillater det. Som i Tyskland i 33. De er i skjul vanligvis, stemmer hhv FrP og SV men ER ytterliggående.

Problemet er mangel på forståelse og verdsettelse av demokratiet. Unge læer ikke en dritt om krigen. Eisenhoover sa, Mange vet ikke hva vi kjemper for, men nå ser dere hva vi kjempet MOT. ( Etter frigjøringen av dødsleirene der levende lik staret omring blandt tusenvis av lik )

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 33

Trump rydder nok opp i dette også, som alt annet.

God bless Mr Trump

• mRmomRmo Innlegg: 2
    redigerte juli 31

tror at kina og usa må samarbeide med å ta banksystemet i verden bytte det ut militært i usa er jo 20 millioner blitt apekatter som skal ut av sine hus disse landene i verden låner bare fra imf og har bare renter dette verden banksystemet'

at usa kina går på månen mars tror dem bør ikke bare bytte ut banksystemet men laget ett Earth defence force som fikser biffen for tørr jord lager ferskvann maskiner fra saltvann fikser verdens sult blant annet sender team in i africa nedover drepe disse locustene som tar verdens mat

• Sverdrup_67Sverdrup_67 Innlegg: 22

USA er en fascistisk autoritær stat. De har ikke hatt demokrati på 60 år. Myndighetene myrdet Kennedy. Folk flest der borte er idioter. Naive feite idioter.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.