Hvorfor skal ansatte på hjemmekontor og i permisjon fra stortinget bli prioritert i vaksinekøen??

Karianne SkaugKarianne Skaug Innlegg: 1

Innlegg  fra en frustrert og skuffa barne og ungdomsarbeider 

Jeg er 37 år har en medfødt hjertefeil og pacemaker, jeg jobber i en barnehage i Oslo, nærmere bestemt bydel søndre Nordstrand, ja den bydelen med mest smitte i Oslo Pr.dags dato... Likevel har jeg ikke fått tilbud om vaksine, det har heller ikke mange av mine kollegaer, fordi mange er i alderen som er helt sist i vaksinekøen...

Jeg blir så utrolig skuffet og føler meg så utrolig lite verdt når jeg leser i avisa idag at dere har bestemt at alle på stortinget skal bli prioritert i vaksine køen.... Og i tillegg gjelder det alle som er på hjemmekontor og til og med i permisjon???? Hva er logikken i dette??

Barnehage og skole ansatte, og da mener jeg ALLE ansatte har stått i front linja i 1,5 år snart nå, den eneste beskyttelsen vi har er antibac , og at foreldre bruker munnbind.

Hadde dere hatt barn i barnehage/ skole nå, hadde dere synes det var greit om de ansatte sto på 1 meter, ikke kunne trøste ungene eller hjulpet de med å lukke jakker osv?? Nei tenkte meg det, for det er faktisk ikke lov at vi ikke utfører jobben vår 100%...  

Eller som lærerene, de kan ikke stå på 1-2 meter å forklare noe til elevene, de må være i nærheten, de må også trøste... 

På ungdomsskolen til datteren min sitter de 32 elever i et trangt klasserom, lærerne går mellom flere klasser og har mange nærkontakter i løpet av en dag....

En annen ting dere har sagt mange ganger er, barn blir ikke syke, de smitter ikke videre?? Dette er sååå idioti å si at jeg kan ikke få sagt det nok, mange barn har vært syke, ja kanskje ikke kjempe syke, men syke nok til at de også har smittet andre!!!

Mange barnehage avdelinger og skoleklasser har vært i karantene mange ganger, det skaper en uro blandt barna og også de ansatte....

Jeg fatter ikke hvordan dere ikke da kan prioritere oss i vaksinekøen, Vi står hver dag å gjør en av Norges viktigste jobber, ja for hva hadde foresatte gjort om vi ikke hadde hatt barnehagene/ skolene åpne? Da hadde det blitt vanskelig, fordi mange var slitne når Norge stengte ned i mars 2020 fordi de måtte ha ungene sine hjemme samtidig som de hadde hjemmekontor, fordi de ikke fikk utført jobben sin ordentlig.

Hvis vi ansatte er bittelitt forskjøla må vi holde oss hjemme, det fører til mye fravær og innimellom også stengte kohorter fordi vi ikke har nok folk...

Det er jammen ikke rart barnehage og skole ansatte føler seg urettferdig behandlet, lite verdt... Vi føler oss ikke trygge når vi er på jobb, MEN vi går på jobb hver eneste dag fordi vi har en fantastisk arbeidsmoral og et ansvar ovenfor barna, for at de skal få en så normal hverdag som mulig i en rar tid. 

Nå håper jeg dere snart ser viktigheten av den jobben vi gjør, vi er lei av å være de som alltid må stå i front uten noe beskyttelse.... 

Mvh Karianne Skaug

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.