"Venner for livet gjenforeningen" og hvit rasisme.

Lars MoanLars Moan Innlegg: 219

NRK poengterer i en anmeldelse av "Venner for livet gjenforeningen" bare var offer for tidsånden, når den så til de grader var blenda-hvit da den gikk på nitti-tallet.

Er det flere enn meg som stusser på dette? 2020-tallet(slik det ser ut til nå) er etter min mening mye mer blenda-hvit-orientert og farge-polarisert enn 1990-tallet.

Jeg var i tjueåra på nitti-tallet, og som alle tjueåringer storkonsument av nye kultur- og idéstrømninger. Jeg var blant annet stort fan av New York-rapgruppa Public Enemy, filmreggisøren Spike Lee laget et magisk New York-portrett med filmen "Do the right thing". Bill Cosby dominerte TV-mediet(tidsånden tok imidlertid en stygg hevn på ham).

Jeg føler listen over svarte superidoler på nitti-tallet, er uendelig lang. Nelson Mandela var verdens lys på politikerfronten. Popmusikken var fullstendig dominert av Michael Jackson. Sportsverdenen hadde Michael Jordan og den eventyrlige friidrettsutøveren Carl Lewis, kanskje det største friidrettsidolet gjennom tidene.

Og NRK har tydeligvis også glemt hvem som totalt dominerte TV-mediet på nittitallet. Talk show programlederen Oprah Winfrey er den aller største TV-personligheten gjennom mediets historie.

Og nå nevner jeg bare det som ligger forrest i min tvilsomme hukommelse. Listen er trolig mye, mye lengre. Slik jeg ser det var 90-tallet et gull-tiår for svarte amerikanere. Og "Venner for livet" var ikke et offer for tidsånden ved sin blenda-hvite uttrykk. De var bare konservative og irrelevante - sier jeg, som ikke har sett en eneste episode av serien!

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.