Mye bedre enn DAB+

Erling ErvikErling Ervik Innlegg: 16

Din side hadde en artikkel med denne tittelen, hvor de fremhevet nett radio som mye bedre enn DAB+

Min bil har Bluetooth, og det er ikke all verden å få koblet den sammen med mobilen. Men det er likevel stor forskjell på dette og å bare starte bilen og så kommer FM signalene med en gang!

Heldigvis bor jeg i et område hvor det er ganske bra dekning på FM båndet, men håper på mer etter hvert, når storting og regjering skjønner at det er lurt opp i stry av NRK. Det burde være fritt frem på FM båndet nå, og dette tullet med at man ikke får sende FM i storbyene, det må bort. Så får NRK og andre velge om de vil fortsette å kun sende på DAB+ eller om de også vil komme tilbake til FM der resten av verden fremdeles er, når det gjelder radio.

Kommentarer

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 24

Nettradio virker ikke så stabilt nei.

Blir riktig nok noe bedre om du abonnerer på appen... Ikke så dyrt i mnd.

Men det jeg merket er att det spiser meget godt på data grensen på mobilabonnementet...

Kjøpe mobildata abonnement for en tusing i mnd, bare for å høre radio over nett i bilen som jeg har en radio i syns jeg virker bortkasta penger..

Lydkvaliteten på steder med god mobildata dekning og god radio dekning hadde ingen merkbar forskjell i min bil. (STD originalt anlegg fra fabrikk)

• Erling ErvikErling Ervik Innlegg: 16

"Kjøpe mobildata abonnement for en tusing i mnd, bare for å høre radio over nett i bilen som jeg har en radio i syns jeg virker bortkasta penger.."

Du skal virkelig kjøre mye bil for å få brukt opp en tusen lapp i måneden på mobildata. Da tror jeg du skal vurdere Skymobil sitt nye bredbåndstilbud, der du betaler ca. 0,007 pr. MB når du bruker mellom 10 og 100 GB i måneden.

2GB-10GB 0,015

10GB-100GB 0,007

100GB-1000GB 0,005

Men du har fremdeles de andre bakdelene med nett radio sammenlignet med FM radio.

Kjære regjering, la alle som vil få slippe til på FM båndet slik at vi får radio her til lands som i resten av verden.

• Jørn EriksenJørn Eriksen Innlegg: 1

Vel, jeg har 5 Gb i mitt mobil abbonement og har aldri gått tom. Bruker TuneIn og noen ganger NRK appen.

En t/r Oslo Trondheim med beste kvalitet på nettradio (192 kb/s) bruker ca 1.2 Gbyte i de 14 timene denne turen tar totalt. Så jeg skjønner ikke problemet!

Streamer du derimot fra Tidal i lossless FLAC 1411 kb/s så går det med 8.6 Gbyte på samme turen. Men da har en vel tatt seg råd til en meget stillegående bil med dyrt annlegg , slik at ekstra kostnaden fra Telenor blir lett å bære.

• Erik SteinslandErik Steinsland Innlegg: 24

Nå ser jeg ikke helt poenget å streame i dårligere kvalitet en hva je gfår på radioen i bilen.

Men streaming bruken på musikk i bil kommer jo i tillegg til det en bruker ellers.

Noen bruker mobildata til annet en musikk i bilen, så da må en jo øke tilsvarende den data mengden.

Jeg ser ingen grunn til å bytte til noen annen leverandør når den jeg har funker greit. Spesielt ikke for dårlig mp3 kvalitet i bilen... Når samme er gratis på radioen...

Uansett så tar streaming av mobildataen en har. Og en som feks har 2gb fra før og bruker det elelrs. Må jo da øke den 1 gb til som da brukes til streaming, noe som betyr de fleste steder att en må øke til 5 gb... Ikke så mange som gir god pris pr eneste gb opp over...

Og når kvaliteten er lik eller dårligere en hva en har gratis ... Så er det ganske dårlig butikk.. Uansett hva en betalte for bilen sin..

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.