Bør sprit bli behandlet som narkotika.

aleksander jakobsenaleksander jakobsen Innlegg: 2
redigerte juni 13 i Politikk Norge

Jeg mener det bør vurderes å innføre 30 års aldersgrense på sprit over 30%.

eller for å spørre noen enkle spørsmål med et kritisk blikk på alkohol generelt. I norge dør det flere av alkoholforgiftning enn overdoser av annen narkotika. I tillegg har man 6-7000 sykehusdøgn med ungdom, voksne og gamle med alvorlige skader som resultat av alkohol, både akutte og kroniske.

Desverre er alkohol blitt en folkerett og et alibi for et land som Norge, vi elsker at det er en drikkekultur, å krever å få lov til å drikke, så mye og så ofte som det lar seg gjøre. Dette ser iværtfall min sønn opp til når han ser russen drikke om kapp, rulle rundt alvorlig påvirket, midt i ei rundkjøring og kjeledress, få være på fylla i 2 uker og virkelig få lov til å feste.

Vår egen statsminister poserer foran tappetårnet i en lokal pub i Oslo, ikke mange ukene etter hun hadde brutt smittevernsreglene for å få festet med familien, hun ber det norske folk være tolmodige og vet at alle nå venter på en skikkelig fest. Hvilke signaler skal man tolke ut i fra et sånn nyhetsbilde?

det er ikke lov å reklamere for alkohol i norge, så da er det kanskje blitt journalistens plikt å holde det norske folk informert. Thomas Alsgaard sier man må drikke litt sjampis før frokost, god morgen norge har en times gjennomgang av hvilke bobler man skal ha til 17 mai?

Alkohol er stort sett det eneste som har trumfet covid-19, og den virkelige norske disiplinen ser vi kun i køen til Vinmonopolet.

i starten av mitt yrkesaktive liv fikk jeg jobbet med godt voksne mennesker og levde tett på disse, jeg ble fortalt med en skøyeraktig tone at man skulle aldri stole på noen som ikke drakk. I dag er jeg ikke sikker på hva man skal si om det. Jeg kan jo ikke være fanatisk å ikke drikke, men er faktisk nødt til å drikke for å ikke være det.

i norge kuttet vi alkoholavgifter og tobakksavgiften med rundt 3 milliarder sist jeg sjekket, rundt det samme det koster for fri tannhelse i norge.

Kanskje et forbud mot å kjøre elektrisk sparkesykkel i fylla vil gi skattelette når man slipper å betale for alle sykehusoppholdene

aj

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.