Er nordmenn takknemlige idioter?

BrianBrian Innlegg: 1
redigerte juni 9 i Økonomi

En venn av meg fra Nederland sa en gang: "Å stå en time i en drosjekø lørdag kveld, det hadde hollendere aldri funnet seg i". Dem om det, men i disse dager må jeg innrømme at tanken har streifet meg; det er ganske utrolig hva vi som forbrukere finner oss i her i landet. For å ta et nærliggende eksempel så viser mine ukentlige handleturer i dagligvarebutikker at mange varer er dårlig eller feil priset i hyllene. En periode var jeg påpasselig og sa fra, og da er regelen slik at man har rett til å kjøpe varen til den prisen som er angitt. På den måten fikk jeg til min store overraskelse avslag på en rekke overprisede varer.

Det som ansporet meg til å skrive et innlegg her var imidlertid noen visninger jeg har vært på i Oslo i det siste. De fleste utleieobjektene er det etablerte meglerfirmaer som formidler. Nå tidlig på sommeren er det allerede mange unge – og i boligsammenheng uerfarne – studenter som er tidlig ute på utkikk etter et sted å bo når studiene starter til høsten. Kr. 15.000 i måneden for en alvorlig sliten, trang og liten tre-roms med gamle hvitevarer i en bygård fra forrige århundreskiftet som kunne trenge en ekstrem oppussing. Femten tusen! Det som forundrer meg er ikke frekkheten på utleiers side men godtroenheten på leietakers side. Og butikken går så det suser.

Hvis jeg til slutt skal dra en moral ut av dette må det være en god gammel klisje; stå på krava!

Kommentarer

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.