Cannabis

TommyTommy Innlegg: 6

Hvorfor blir ikke cannabis lovlig rekreasjonelt?

Hvilken grunner er det til at det ikke kan brukes medisinsk?

Kommentarer

• Per WatnePer Watne Innlegg: 15
    redigerte april 9

Til medisinsk bruk, ingen såvidt jeg vet. Som rekreasjon bedre enn alkohol men det kommer vel litt an på om det er bruk eller misbruk man snakker om, misbruk er uheldig uansett hva man foretrekker.

• DieselDan DanielsenDieselDan Danielsen Innlegg: 1

At cannabis i mange settinger kan gjøre nytten medisinsk er vel mindre og mindre tvil om, men hva skulle fordelen med det som rekreasjons-middel være?

• TommyTommy Innlegg: 6

Eneste fordelen jeg ser med rekreasjonelt vil jo være at staten tjener penger på det i form av skatt evt avgifter.

Personlig ser jeg ingen grunner til at det ikke skal være medisinsk da vi deler ut piller på resept som godteri i dette landet.

• Per WatnePer Watne Innlegg: 15
    redigerte april 16

Det er kostnader forbundet med kvalitetssikring, det har du ikke idag?

kvalitetssikring altså,

Vet ikke hva du får nei

• Sverdrup_67Sverdrup_67 Innlegg: 23

Send de avhengige til en øy for avrusing, de kan få masse god mat, undervisning og gode treningsmuligheter, men ikke et gram av noe narkotika.

@Sverdrup_67 så cannabis er narkotika?

• Frida Volden EnghFrida Volden Engh Innlegg: 11

Selv om cannabis er en mild narkotisk stoff, betyr ikke at det er mindre farlig! Mange tunge narkomane begynte nettopp med cannabis! Kjenner faktisk ei som begynte nettopp der! I dag er hun faktisk heroin~ missbruker! Skjønner ikke ungdommer i dag!

• Florian GutbierFlorian Gutbier Innlegg: 11

Det er mye villedning om Cannabis og at det er mild narkotisk stoff er jeg ikke helt enige med ... Det finnes mange forskjellige forsknings artikler som si at det er ufarlig ... Men det som er tingen er at i disse så bruker dem cannabis man ikke akkurat kan blir høy av ... Det finnes mange andre forskninger som bruker dagens cannabis folk bruker til rekerasjonelt bruk .. og der viser det seg at det og bruke det 3 ganger i uken gi faktisk allerede hjerne skader som er målbar. Dette føre til nedsatt hukommelse , IQ osv . Det er også.

Det fleste som bruker cannabis bruker det heller ikke bare engang i helgen men gjerne flere ganger til dagen. Min egen søster som starta med dette er temmelig god bevis og alle dem hu har tatt med seg. Og hu viste ganske rask at det som mange andre forskninger viser på .. IQ, Hukommelse osv blir nedsatt.

Det er heller ikke mulig og tester godt nok om noen er påvirket under cannabis i forhold til alkohol osv. Og dermed blir folk trafikk farlig. Ut ifra folk jeg kjenner i USA så har cannabis bruken nærmere eksplodert i usa der det har blitt lovlig og folk der tar det også flere ganger til uken.

Myten at cannabis er ufarlig og ok er helt feil og man plukke bare ut det som passe en vanligvis når man legger fram forskning som er svært villedende ...

Når det kommer til medisinsk bruk av cannabis så er det også mange som tror at THC er det som hjelper Men fakta er at det er CBD som hjelper disse mennesker .. dem trenger ikke dagens spesial cannabis som har en høy THC andel for blir høy .. den hjelper lite ... Men det er cannabis med høy THC som oftest blir tatt fram til bruk... og da er det bare missbruk. Man trenger ikke blir høy eller gjør dagens cannabis lovlig for medisinsk bruk. Men det er mye falsk info om dette ute.

• Espen Chilley SestølEspen Chilley Sestøl Innlegg: 2

"Myten at cannabis er ufarlig og ok er helt feil og man plukke bare ut det som passe en vanligvis når man legger fram forskning som er svært villedende"

Gjør ikkje du nettop dette når du sier " Min egen søster som starta med dette er temmelig god bevis og alle dem hu har tatt med seg. Og hu viste ganske rask at det som mange andre forskninger viser på .. IQ, Hukommelse osv blir nedsatt"?

Forskning på dette området er vel enda ganske mangelfull?

• Arild HaugnæssArild Haugnæss Innlegg: 1

Her står det mye rart! Det er ikke vitenskapelig bevist at cannabis fører til sterkere stoffer. Jeg har røyka hasj i 45 år og har aldri prøvd noe sterkere. Alkohol og sigaretter er mere avhengighet skapende enn cannabis

Her sto det mye rart ja. Myten om at cannabis fører til sterkere stoffer trodde jeg vi la dø på 70 tallet. Enig med at cannabis er narkotika og kan være farlig for noen for eksempel de som er i fare for schizofreni men ellers er bivirkningene ikke så mange.

• ArntiArnti Innlegg: 5

Har tanken slått deg at grunnen til at det blir omtalt som "gatedrug" er at som regel så selger personen mer en bare cannabis? For det er som regel ikke cannabis som tjener pengene for langere men de tyngre stoffene. Få det ut av hendene til langere og inn under ordnet forhold slik som de har i Amsterdam. Mener du kanskje det er bedre med alkoholen?

Kan ikke se at du linker til noe relevant forskning som støtter dine uttalelser, du referer kun til personlige opplevelser med din søster. Det du forklarer er propagandaen som har blitt trædd ned over hodet ditt. Jeg er ganske sikker på at det er mange som tar seg en joint på kveldstid/i helger uten at du noen gang kunne ha gjettet det. Jeg vet om mange som hadde droppa alkoholen på sekundet for å heller røyke seg en joint om det var et lovlig valg. (Kjenner for den saks skyld mange som gjør det selv med forbudet vi har nå.)

Her er en ting du heller kan få tenke på:

Hvor ofte hører du om en som har røyka som går ut på byen for å lage kvalm kontra en som har inntatt alkohol? Eller hvor ofte hører du om noen som har fått "cannabisforgifting" kontra alkoholforgifting?

• SerpentbaneSerpentbane Innlegg: 14

Først og fremst er det totalt meningsløst å bare starte en cannabis diskusjon uten først å segmentere nøyaktig hva det er man diskuterer. Det er eksempelvis CBD og THC, og tilstedeværelsen av disse vil kunne gi en ganske forskjellig diskusjon etter hva og hvilken type bruk det er man diskuterer.

Videre er det viktig å huske at to feil ikke gir en rett. Alkohol er ikke nødvendigvis bra, men det betyr ikke at man derfor skal innføre noe annet som heller ikke nødvendigvis er bra.

Og, det er når man sammenligner med alkohol man også må stille seg spørsmålet, hvorfor ønsker man å bruke cannabis rekerasjonelt? Alkohol brukes for å få en rus, og for å ha det gøy, sånn i grove trekk. Hvis man ser bort fra missbrukere som har andre effekter. Cannabis fungerer ikke helt sånn, så hva er ønsket. Ofte er målet å bli høy på ett eller annet nivå, det er denne gode følelsen man gjerne er ute etter. At medisinske fordeler eksisterer trekkes gjerne fram som et bi-argument, sammen med at de negative effektene er overdrevne.

Men, her bommer da mange. Tilbake til CBD og THC. Disse to stoffene er nær sagt identiske i oppbygging, men små forskjeller gir tildels stor forskjell i effekt på kroppen. Til medisinsk rekerasjonell bruk er det gjerne CBD som gjelder, og det er flott. Den har heller ikke de sterkere psykotiske effektene av THC, og det er jo supert, selv om det ikke betyr at den ikke har sideeffekter. Det er bare det, at CBD heller ikke gir følelsen av å være høy.

Så, hva er målet? Hvorfor ønsker frisk ungdom å bruke Cannabis samtidig som de mye godt understreker de positive effektene av CBD? Min erfaring, og her er vi over på personlig erfaring ikke statistikk, er at de, spesielt de yngre, som bruker cannabis ikke gjør det pga helseproblemer, men pga den narkotiske effekten, det å bli høy.

Og da er vi over på THC. Et stoff som gir en følelse av å være høy, men som også har mye sterkere sideeffekter og kan medføre psykoser. Dette stoffet gir ingen positive effekter mot depresjoner, det hjelper ikke mot slag, og har som skrevet helt motsatte effekter mot psykoser.

Man får altså ikke i pose og sekk. Man kan ikke sitte der å føle seg høy med god samvittighet pga de gode effektene av cannabis. Det er ikke så enkelt. Og nei, CBD nøytraliserer ikke THC, selv om det tildels kan være en dempende effekt.

Selv om cannabis er ansett å være et mildt stoff, er det også helt klart at de negative effektene er betydelig høyere for de som starter bruken i ung alder, dette inkluderer også sjansen for at man sener utvikler psykoser. Altså i den alderen man primært gjerne er ute etter effekten av THC er også bivirkningene mest betydelige og potensielt vedvarende.

Det er altså ugunstig å selge inn cannabis som et rusmiddel som fungerer som en rekreasjonsmedisin med gode helseeffekter.

Om disse stoffene skal brukes som helsebringende stoffer bør det gjøres i form at produkter utvikler spesielt til slike formål, fremfor en generell åpning for vidstrakt røyking av cannabis med potensielt høyt nivå av THC, med det mål at bruken ikke primært er som et rusmiddel, men som et middel med effekt mot spesifikke plager.

• Tor Ronny DrivdalTor Ronny Drivdal Innlegg: 1

Hei alle sammen 🙃 Her var det mye rart å lese 📖. Det skrives om cbd og thc, rus og rekreasjon, kan ikke få i pose og sekk og det merkeligste er jo at det påstås at cbd og thc motarbeider hverandre. Kjære vene, cbd å thc er jo stoffer som er i en å samme 🌿 plante.

Om det er sånn at disse to stoffene som er i en og samme plante, motarbeider og redusere virkningen av hværandre, hva er vitsen da. Min mening, om det er slik det blir beskrevet, er at man da må røyk så mye og kontinuerlig, at skapes ett null pungt. Og at det er på dette nullpunktet man finner rusvirkningen. Så jeg heller nok mot å legalisere cannabisen.

• SerpentbaneSerpentbane Innlegg: 14

Det er to stoffer som finnes i samme plante, men det finnes forskjellige mengder i forskjellige deler av planten. Marijuana er laget av en kombinasjon av blader, stilker, frø eller blomstrende skudd. Hasj består i tillegg av plantesaft fra blomstrende toppskudd presset sammen med øvrig plantemateriale.

Man bruker disse stoffene til forskjellige ting, man kan ha ekstrakter osv i form av oljer etc. Disse stoffene kan ha forskjellige effekter, og mengden av stoffene kan reguleres i disse ekstraktene. Og, det er ofte de rene ekstraktene som brukes mest i medisinsk sammenheng.

Og jo, CBD påvirker effekten av THC, selv om begge deler finnes i samme plante. Noen mener at CBD også nøytraliserer de negative effektene av THC. THC kan gi psykoser, men CBD kan også motvirke psykoser. Det betyr imidlertid ikke at CBD nuller ut effekten av THC.

Om man ser på cannabisproduktene som er i omløp er det et faktum at mengden THC øker, samtidig som CBD minker, hvilket gir et kraftigere rusmiddel enn om blandingen hadde vært jevnere. Dette er pga poenget mitt over, at de som bruker cannabis gjerne er ute etter å bli høy, ikke å få andre helsebringende effekter. Da er det også uheldig om det samtidig presenteres et bilde av cannabis som noe positivt for sinn og helse, da folk gjerne ikke har nok generell kunnskap om tema, eller hva produktene de bruker inneholder.

Dette gjenspeiler seg i de som opplever en avhengighet, da undersøkelser viser at disse bruker produkter med høyere konsentrasjoner av THC.

Så nei, det er ikke slik at man må røyke mye og kontinuerlig for å skape et nullpunkt, og at man da finner en rusvirkning.

Rusvirkningen ved røyking av cannabis oppstår primært ved høye konsentrasjoner av THC. Skal man bruke cannabis i form av helsebringende rekreasjon vil det være nødvendig med en lav andel THC og en høy andel CBD. Men, dette er ikke like interessant for mange, da målet er å bli høy.

Selv om cannabis uansett ikke er det verste man kan bruke, er det en missmatch mellom påstanden om bruk for helsebringende effekter og ønske om å bli høy.

• Nicolay SBuNNYNicolay SBuNNY Innlegg: 12

Dette stemmer ikke engang. Venninden din begynte med alkohol, ikke hasj, vesentlig å få den detaljen riktig, er du ikke enig? At cannabis er en gateway drug er på grunn av lovgivning, ikke pga stoffet i seg selv. Legaliser det, så blir trappetrinnet opp til narkotika veldig mye høyere enn det er i dag. Nytter ikke å lære de unge at narkotika er farlig når hasj er klassifisert som narkotika, det som skjer da er at folk prøver det, finner ut at rusen er mye mildere enn alkohol og de får ingen hang over, vipps så har ikke disse menneskene like stor grunn til å tro på at narkotika er farlig. Feilinformasjon og dårlig lovgivning styrer mamge mennesker ut i rusbruk.

• Rune SørmoRune Sørmo Innlegg: 2

En fin oppsummering av fakta og myter om cannabis. Anbefales!

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009615

• mRmomRmo Innlegg: 28
    redigerte august 24

hasj har jo mange effekter borsettfra rusen som fjerne ms og blodkreft kols med at den utvider seg i gass etter den varmet opp og man holder pusten før dem blir til svulster epilepsi og masse aen sykdom men rusen er mer sån at det er et slags regn eller små nåler men behagelig ikke hardt som trykker litt på huden i hundretusenhvis punkter opp og ned på tåen til toppen av hoder som bare maser på huden noen varianter er som slagt milliærder av regn eller som bare skjokker kroppen til du bare sitter det i hele kroppsmassen og du taper gjerne i mange dataspill sikkert noe dem vil ungå at dem stryker i skoler og ikke lager barn mer eller kjører i trafikken det finns mange gode grunner til å åpne kafer eller vinmonopol også røykepol som at man slutter med tobakken sparer lunger og bare blander litt med sån 0.2 gram på dobbel sigarettpapirøyk varmer den opp lit smelter den inn to tobakken og lager et filter av litt papp for gode sug og at man drikker mer bevist kansje slutter etter det ikke virker lengre og finner ut man har drukket for finne effekten og finner bare ut 2.5% er bra og har noe kose seg med etter det ikke virker vet dem røyket de siste 50 årene og har vært innom psykriatrien

men det er mer som møtes en gjeng dele en røyk høre på musikk og spille eller bare snakke eller noe har røyket i mange byer sjøl oslo de bare står på et gjørne og venter noen som kjøper en for pris av en pakke øl og det funker mange timer noen bare noen få mens andre mange timer gjerne 10 og du har røyker og trenger igrunnen ikke mer enn noen blås det blir ikke sterkere av mange heller eller en hel

liker best selv lettøl for da for man sånt behagelig humør og avslappet og kan høre på musikk med equaliseren og store høytallere så mange år mer det gjelder før det ikke har noen virkining drikke9 liter lettøl uken jeg

komm på 6 plass i verden men ett år etter jeg sluttet før korona og feiret med en grønn røyk da følt ejeg bare meg avslappet og ikke sån elektrisk storm da komm jeg på 80 plass

• Frida Volden EnghFrida Volden Engh Innlegg: 11

Jeg synes at dop bør ikke bli lovlig i Norge uansett hva!

redigerte august 27

er helller enige om at dem bør røyke noe istedenfor tåke enn stappe i seg piller speed heroin englestøv at det koster 300 hundre for en pakke tobakk hvis man sover og spiller liksom i 1 time og har en røyk i timen at man orker ha ha en pakke tobakk i uken at den inneholder ingenting og blir kjempe dårlige av å ikke røyke mener at røyken burde ha en slags verdi enten røyker man eller så røyker man ikke at alle som tar en rev uansett om kappelen fikk mange år fengsel og at tobakken kunne likesom blitt ulovelig siden den er tortur de første årene og forferdelig på humøret jævla nikotin

redigerte august 27

og hvis du mener alt er tull så kommer du nok til å oppleve at du får medisiner og tenker hva er det det for noe jo det er potetmel for holde sukkeret nede eller noe sånt bare bs alt uansett og når du begynner finner du ut at alt bare er tabletter og rus eller noe at dem aldrig har jobb eller skolegange karakterer serfikat kjærester eller videre så det vil heller aldrig bli noe lovelig uansett sikkert det og jeg kommer sikkert aldrig til å gjøre noe annet enn å spille, og de jeg var med kommer sikkert til å dø med heroin eller noe speed eller noe annet en røyken og jeg kommer mest sannsyneligvis til å få tungpust og aldrig slutte med tobakken bli edru av alle øl typer selv om det er lettøl og glemme røyken holde meg unna alt

• Robert ommundsenRobert ommundsen Innlegg: 1

Norge blir nok et av de siste land som legaliserer.for mange øgler i regjering her

redigerte oktober 4

Takk til Obama for det bled sånt land hvor dem kan røyke får vel være røykfri og kun tjene den søte kremete smaken av deilig Pettersen som torturerer i 5 år 1 pakke uken med dobbel risa og gå på tungen til jeg ødelegger den igjen av chips og ostepop akuratt som 1 prosent som kjenner smaken av røyk og 99 prosent av verdens befolkning er tvunget i mørke av håndjern og straff for oppleve den eksplosive røyken masete som kosmisk stråling bombardert hver eneste celle og haler til dyr so katter hunder står stivfrossne so pinner med halen og beina stiv frossne står rett i været i timer sånt har man da i usa i mange delstater så slapp 750 tusen menneske å bli arrestert i året som ellers byttet litt pistoler og andre våpen inn i litt røyk men smaken av røyken kan føles som kanel grantrær kardemomme med en timevis lang massasjer dypt inne i kjøttet akuratt som plutonium med eller uten thc so skal Norge være et landbruk som røykere i hele verden vil reies til som usa NEDerland og andre land skal røyken være forbudt i 200 millioner av år til vi treffer melkeveien denne skal vel planten være forbudt siden jorden skapelse til vi treffer svart hul og i millærder av år blir kokt til nye grunnstoffer som som skal gi næring til thc planten i ny planet som som skal gi næring til thc planten i ny planet. skal vi ha i oss 0.2gr i hver røyk hele uken og sove det av gjerne se på litt show om heliosfæren og spånt spektakulare show av stjerner i melkeveien kan vi takke cannabis for det

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 112
    redigerte oktober 6

Folk som bruker dette er narkomane..

Og de som bruker dette og har unger bør taes i fra ungene prompte

redigerte oktober 10

haddet jeg hatt barn hadde jeg gitt tobakk når dem bled ungdomm vist dem ønsket det så dem kunne bli voksnme røykere ikke blitt torturert s¨mye så mye som mine foreldre ga meg men ikke øl det setter jeg stor pris på for ølen var kosen og drakk vel en 6 år før bledd immun og lettøl desær bled kos bled tillslutt immun av alt røyken var dritten deprisjonen og bled immune og hasjen var den egentlige røyken folk møttes for kose seg med uten den der jævla niko sjokken hørt om en 80 åring sa du har vel ikke joint vel og ringte ambulansen de første 5 minuttene

mener staten bør slutte forby voksne i å drikke i årevis etter 18 vett ikke hvorfor er bare sån i husene flyttet ut i en likpose haddet en buesprekk nesten inn i på hodetkraniet og sluttet pustet tok en gaffel i bak tungen fikk puste snakket hellige ånds språk gikk bort i gangen så besvimte fikk nesten ikke pust i baktungen på lokket satte seg fast og bled blå i ansiktet hørte glidelåslyd våknet mens det samme skjedde så tok denne lege mannen en slags kniv og kuttet meg bak tungen og satte en sprøyte inn i nesen og sa ikke må ruse meg mer og da forstod jeg det kunne jeg gjøre etterpå for jeg haddet bare drukket de siste årene flyttet ut fikk mange rykninger i armen og svimte nesten av dagene før og bilen bled nesten frastjålet før den bled levert kia rio jeg haddet i mange år fått rykninger når jeg gikk på do etter en sigar fra esso wilhem haddet sikkert bare røykt em 50 gr når jeg var 18 og noen jointer av og til årene før fikk beskjed om at jeg ikke måtte ruset meg igjen da jeg døde i huset ette rvært nykter siden 18 henrettelse av systemet omtrent og våknet på sykehuset hadde bare drukket mens dem gikk sikkerhetsrunder og letet etter øl vin vodka de siste årene take it or leave it bo eller være på psykriatisk

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.