Leave no one behind

Gjennom mange år har jeg jobba mot utenforskap og mobbing gjennom mitt engasjement i

politikken. Nå ønsker jeg å snakke om en form for utenforskap vi ser så alt for mye her i landet.

Flyktninger som kommer til landet, som kommer fra en situasjon som vi i trygge Norge ikke kan

forestille oss.

Vi sitter i den trygge stolen vår og deler bilder på facebook om hvor mye bensinen koster her i landet,

eller klageinnlegg om at «Alle flyktninger får førerkort og svært god lønn for å gjøre ingenting». Dette

er naturligvis helt feil, men det er kanskje ikke det viktigste? Flyktninger har blitt en «felles fiende»

skapt av den mørke høyresiden for å samle følgere til sine meninger. Jeg ønsker heller at vi alle kan

fokusere på at flyktninger faktisk er en ressurs for Norge.

Vi i Norge har en befolkningstetthet på ca 14 innbyggere per kvadratkilometer, mens Belgia (Det er

vanskelig å finne land å sammenligne med men jeg tenker Belgia er ganske bra) har en

befolkningstetthet på 340 per kvadratkilometer. Belgia har jo strengt tatt ingen naturressurser

engang, men de har en naturlig og sunn økonomi. Hva om vi hadde satt oss som mål å øke

innbyggertallet i Norge litt, både ved naturlig tilvekst OG gjennom å ta inn litt mer flyktninger en vi

tar i dag.

Dersom vi ser på den jobben vi gjør når vi tar inn flyktninger så er det bare å begynne å skamme seg.

Vi tar inn en ganske liten del flyktninger (Ca 2.9% av Norges befolkning har hatt flyktningstatus ref.

SSB) og integreringen er ikke god nok. Det er noen grunnleggende forhold for å få til en god

integrering og de er etter min mening blant annet språk, følelse av verdi og sysselsetting. Vi må sørge

for at alle vi kan lære norsk må få lære seg norsk så raskt som mulig og det må være tilgjengelige

intensiver i bunn for å sørge for at dette skjer. Når det kommer til følelsen av verdi så ligger nøkkelen

der hos meg og hos deg. Det er ikke følelsen av verdi som blir vekket når en flyktning stort sett bare

får høre at han ikke er velkommen, eller at naboene helst ikke ser i hans retning engang når man

møter de ved postkassen. Det vi MÅ blir flinkere til er å gå til en flyktning familie og søk kontakt. De

aller fleste flyktninger ønsker å delta i samfunnet og de aller fleste flyktninger ønsker å få seg norske

venner, og å lære seg norsk kultur. Sysselsetting er kanskje det viktigste punktet på lista. «lediggang

er roten til alt ondt» står det mange steder (usikkert hvor dette ordtaket kommer fra men noen sier

bibelen og andre sier Hieronimus) men uansett hvor det kommer fra så er det helt riktig. Det å ha

noe å bruke dagen sin på er en av nøklene til en vellykket integrering. Så skal jeg fortelle dere at

dersom vi får integrert flyktningene så vil dette bli enorme ressurser for Norge og om det er noe vi

har manko på i Norge så er det faktisk mennesker.

«Det er bare unge flyktninger som lar seg integrere» hører jeg ofte og i dag ser vi statistisk at har mye

bedre resultat av integreringen av unge flyktninger, men tenk deg selv om bestemor på 79 år

plutselig flytter «ufrivillig» til Kina og skal lære seg kinesisk? Tror du virkelig det blir enkelt? La meg

svare for deg for svaret er enkelt og det er nei. Derfor må vi lage intensiver for at også eldre skal bli

integrert så godt som mulig. Kanskje ikke språket nødvendigvis er det viktigste i de tilfellene men vi

må allikevel ta godt vare på alle som kommer hit.

Så til slutt vil jeg komme en henstilling. Slutt å si «først må vi ta vare på våre egne» eller «Det er

skammelig å bruke milliarder på flyktninger når minstepensjonistene ikke får til salt i grøten» fordi vi

må kunne ha to tanker i hodet samtidig og JA det er en skam at minstepensjonister ikke får mer

penger, og JA det er en skam at vi ikke tar bedre vare på våre egne. Vi har nok av penger til å hjelpe

både våre egne OG flyktninger. Det å hjelpe flyktninger er nok en Vinn-Vinn situasjon siden vi på få år

får arbeidskraft ut av de fleste flyktninger. Så når du møter en flyktning så smil og si hei istedenfor å

snu og gå. De har mye de ønsker å fortelle og de har mye de ønsker å lære av oss og de har mye de

kan lære oss.

MvH

Birger Torgersen

Tidligere Krf politiker.

Kommentarer

• Det synes meg å være en gedigen selvmotsigelse i å velge en overskrift fra krigsterminologi, for et innlegg som åpenbart er ment å fremsnakke medmenneskelighet, omsorg og empati, for de mest såbare og utsatte menneskene på hele jorden. Men når det er sagt, så er det likevel, på en paradoksal måte, representativt for dette forvirrede innlegget. "Så mange ord, med så lite mening!"

Kanskje ordet "tidligere" (Krf-politiker) burde få en konsekvens her; at du bare lener deg godt tilbake i godstolen og prøver å oppdatere deg på hvilken virkelighet du lever i, og så la yngre mennesker, som er "på nett (!)", få styre verden i fred. Der er kanskje flere hundre millioner mennesker i den kategorien, som du gjerne vil ta til Norge. Hvis tankene om kommende (ny gruppe) klimaflyktninger slår til, så kan dette antallet doble seg, før vi får sukk for oss!

Jeg er skjeldent enig med Frp, men i slike som her saker er jeg det. De hjelpes best "der de er"!

Mvh

• Børre Bjerkland Børre Bjerkland Innlegg: 119

Dummeste jeg har sett på lang tid..

Med masseslagsmål flere ganger i uka over alt ser vi at integreringen har spilt fallitt..

Innvandrere er overrepresentert på veldig mange områder i kriminal statistikken, derfor bør vi stenge grensen til vi har fått rydda opp

• Dette er typisk fra kristne idag .

Alle kristne fornekter at den første delen av koranen, den nyeste , den delen som kom til etter at mohammed var blitt nektet sitt ønske om å bli sett på som en profet av Jødene og de Kristne i Mekka. Sverdversene kalles disse.

Kristne i Norge ha jo nå fredet islam . Kritikk er forbudt og det norske kristne felleskap har bestemt at islam er en fredelig relgion. Altså sharia er en fredlig og human lovtekst .

Er det virkelig mulig å være så uintelligent ?

Jeg bare spør.

Logg inn eller Registrer deg for å kommentere.